Simone Skrevet 25. februar 2005 #1 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg har diagnosert meg selv med vinterdepresjon for flere år siden, men ikke oppsøkt lege for det før i år. Nå går jeg bare og venter på time, men det er jo noen syyke ventelister, og jeg trenger hjelp nå!! Fikk et skikkelig gråteanfall i natt, ellers har jeg ikke greid å gråte, jeg er alt for utmattet til det. Bare grubler og tenker og klarer ikke la være. Lever på andres premisser hele tiden, kjenner ikke igjen meg selv. Hadde ikke vært for datteren min hadde jeg ikke kommet meg ut av senga tror jeg. Prøver å snakke med noen nære venner, men klarer ikke forklare hvordan jeg har det. Ting har blitt så komplisert i hodet mitt, masse småting som blir et enormt fjell og jeg er livredd for fremtiden, vet ikke hva jeg gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Daniella_ Skrevet 25. februar 2005 #2 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg kom på venteliste fordi jeg ikke hadde selvmordstanker, men så kom jeg til en ny lege og hun skrev at jeg hadde vurdert det og da kom jeg inn uka etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simone Skrevet 25. februar 2005 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2005 Dvs at hvis jeg hadde byttet fastlege kunne jeg fått raskere hjelp? Jeg trenger iallfall seriøst hjelp snart, for noe må skje.. Dette går ikke stort lenger.. men tenker ikke på selvmord, selv om jeg ikke hadde hatt så mye imot i dø. Vet at det er en løsning der ute, iallfall i teorien. Det er bare så vanvittig vanskelig å se fra mitt perspektiv. Og dette er ikke noe som bare plager meg litt i perioder, det er halve året, og det ødelegger så mye for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 25. februar 2005 #4 Del Skrevet 25. februar 2005 Er det venteliste hos fastlegen din som er så lang? Du kan jo prøve å ringe til en privatlege, hvis det finnes i nærheten av der du bor. Jeg vet at f eks Volvat tar pasienter på dagen. Men kom deg til lege, jo før jo bedre! Når du først kommer inn får du den hjelpen du trenger. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #5 Del Skrevet 25. februar 2005 Dvs at hvis jeg hadde byttet fastlege kunne jeg fått raskere hjelp? Jeg trenger iallfall seriøst hjelp snart' date=' for noe må skje.. Dette går ikke stort lenger.. men tenker ikke på selvmord, selv om jeg ikke hadde hatt så mye imot i dø. Vet at det er en løsning der ute, iallfall i teorien. Det er bare så vanvittig vanskelig å se fra mitt perspektiv. Og dette er ikke noe som bare plager meg litt i perioder, det er halve året, og det ødelegger så mye for meg.[/quote'] si at du har selvmordstanker. så kommer du inn fortere. må man så må man. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #6 Del Skrevet 25. februar 2005 si at du har selvmordstanker. så kommer du inn fortere. må man så må man. Vær så snill å ikke følg dette rådet hvis dere ikke har selvmordstanker. Det blir stående i legejournalen og kan få uante følger i andre henseender. Det har blant annet vært saker hvor folk har blitt nektet forsikring pga. sånt...andre saker hvor det har vært brukt mot den ene parten i barnefordelingssaker...osv. Har man selvmordstanker så fortell det for all del til legen så man kan få riktig hjelp...men ikke jug på dere en sånn diagnose. Dette er ikke skrevet som kritikk, men kun ment som råd gitt i beste mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #7 Del Skrevet 25. februar 2005 I perioder der du fungerer godt, vil jeg anbefale deg å lære deg kognitiv selvterapi. Det er forskjellige teknikker som man kan bruke til å kontrollere tankemønstre og dempe depresjonen. Det arrangeres kurs i depresjonsmestring rundtomkring. Jeg har en del bøker på engelsk om temaet som jeg har kjøpt fra amazon. Jeg tror jeg vet akkurat hvordan du har det. Husk på at det kommer til å gå over, ting kommer til å bli bra igjen. På bunnen er det mørkt og alt er umulig. Når depresjons-tåka lettner vil du kunne se lyset i tunnelen, for det er der, selv om du ikke kan se det nå. Hold ut! :trøste: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2005 #8 Del Skrevet 26. februar 2005 Rådet fra Are kan anbefales. Depresjon er noe man kan lære seg å mestre til en ganske stor grad. En enkel øvelse er å trene på å fremkalle et godt minne eller et fint trygt sted som man kan ta frem og tenke på når de vonde tankene prøver å trenge seg frem. Etterhvert blir det letter å avbryte de mørke tankespiralene før man kommer for dypt, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis du er ganske sikker på at det er vinterdepresjon du har (det høres jo sånn ut) vil jeg anbefale at du kjøper deg en dagslyslampe. Jeg bruker Philips Brightlight, den kan kjøpes på expert f.eks. Du sitter foran den i 1/2 til 1 time hver dag, det avhenger av hvor nærme du sitter, i en til to uker. Vinterdepresjon går jo ut over mye annet enn humøret, man blir bl.a. trøtt på feil tider, sliten og ukonsertrert, og dagslys hjelper veldig godt på dette også, ihvertfall er det min erfaring, og jeg klarer meg nå etter noen år med kun lysbehandling, ca to runder hver vinter. Nå når det begynner å bli lysere er det best å gå ut en tur på formiddagen, hvis du orker det, det gir deg masse dagslys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 26. februar 2005 #9 Del Skrevet 26. februar 2005 Det aller beste du kan gjøre er å være i aktivitet. Prøv litt fysisk aktivitet ute hver dag. Bestem deg for det, og bestem deg for at du skal holde deg aktiv ellers også, gjør litt husarbeid, kom deg opp av senga osv dersom det er et problem. Vet at det er vanskelig, men gjør du ingenting mens du venter på å få hjelp, mater du bare depresjonen. Vet litt om hvordan du har det, og ønsker deg lykke til. Det ordner seg..... Klem fra Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå