Gå til innhold

Langdistanse samvær, hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte syns dere det er fornuftig å planlegge samvær med en barnefar som har flyttet til Sverige? Reisetid for barna vil være ca. 2,5 - 3 timer fra dør til dør, hver vei. Barna er i småskolealder, har venner og fritidsaktiviteter i nærområdet. Barna er ikke vant til regelmessig samvær med faren sin de siste årene. Før dette har det vært helgesamvær. 

Er det noen som har erfaring med lignende samværsordninger?

generelt grunnlag, hvor ofte er det fornuftig å planlegge for?

Anonymkode: 2145a...3fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En helg i måneden, pluss noen ferier?

Anonymkode: 89042...408

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En helg i måneden, pluss noen ferier?

HI: En helg eller en langhelg? Jeg har ikke erfaring med hva som er vanlig, særlig for skolebarn.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

HI: En helg eller en langhelg? Jeg har ikke erfaring med hva som er vanlig, særlig for skolebarn.

Du skal ikke ta dem ut av skolen for samvær!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ta dem ut av skolen for samvær!

HI: Enig i det. Men hva er vanlig å gjøre? Barnefar mener det må gå an å søke permisjon fra skolen 1-2 dager i måneden

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HI: Enig i det. Men hva er vanlig å gjøre? Barnefar mener det må gå an å søke permisjon fra skolen 1-2 dager i måneden

Så han mener barna bør miste 1-2 dager med skole i måneden? Det er helt urimelig. En helg (ikke langhelg) i måneden pluss annenhver ferie høres mer rimelig ut. 

Anonymkode: fcbcc...41d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Far får heller ta fri fra jobb og komme dit barna bor. Så kan han ha de på hotell/airbnb overnatting og få mer tid sammen på den måten.

Anonymkode: 9c513...aed

• Liker 12
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare å søke. Skolen kommer til å avslå. :fnise: Hva er argumentet etter det? Skal man ta ut barna av skolen og gi dem ugyldig fravær?

• Liker 1
Skrevet

Her er det far som har flyttet og som da i hovedsak bør ta konsekvensene av reiseveien.

Å søke barn fri fra skolen 1-2 dager pr mnd ville vært uaktuelt for meg i allfall, det handler om respekt for barnas skolehverdag bla. Dersom far skal ha samvær en helg i mnd så må HAN ta belastningen og komme til barnas bostedsplass. han kan - som en annen skriver - ta inn på hotell el og ha barna fra fredag etter skolen til mandag, leveres da på skolen.

I tillegg kan barna tilbringe annenhver ferie hos ham. Det er viktig for dere også å ha ferie sammen, så at far skal "kompenseres" ved å få mer ferie blir dermed feil. Husk også på at samvær er det BARNA som har rett på og som det skal tilrettelegges for, ikke far.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, SesameStreet skrev:

Bare å søke. Skolen kommer til å avslå. :fnise: Hva er argumentet etter det? Skal man ta ut barna av skolen og gi dem ugyldig fravær?

Han har ikke respekt for skolesystemet, mener det må gå an å tøye grensene og at det ikke er så farlig. Og han har foreslått å undervise dem hjemme. Han har aldri hatt kontakt med skolen utover deltakelse på første skoledag.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han har ikke respekt for skolesystemet, mener det må gå an å tøye grensene og at det ikke er så farlig. Og han har foreslått å undervise dem hjemme. Han har aldri hatt kontakt med skolen utover deltakelse på første skoledag.

:haar:

Herregud, her må du bare være streng! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, regine skrev:

Her er det far som har flyttet og som da i hovedsak bør ta konsekvensene av reiseveien.

Å søke barn fri fra skolen 1-2 dager pr mnd ville vært uaktuelt for meg i allfall, det handler om respekt for barnas skolehverdag bla. Dersom far skal ha samvær en helg i mnd så må HAN ta belastningen og komme til barnas bostedsplass. han kan - som en annen skriver - ta inn på hotell el og ha barna fra fredag etter skolen til mandag, leveres da på skolen.

I tillegg kan barna tilbringe annenhver ferie hos ham. Det er viktig for dere også å ha ferie sammen, så at far skal "kompenseres" ved å få mer ferie blir dermed feil. Husk også på at samvær er det BARNA som har rett på og som det skal tilrettelegges for, ikke far.

Takk for svar. Hvis han skal reise hit og være sammen med barna i hjembyen deres, kan han da kreve at vi deler fly og hotellutgiftene? Det er han som har flyttet vekk fra barna.

Tilrettelegges for barna og ikke for far.. det er vel der kjernen i problemet ligger.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

:haar:

Herregud, her må du bare være streng! 

Jeg vet! og jeg prøver å stå på det beste for barna, som er å ha kontinuitet i skolehverdagen sin. Men KAN han få dette igjennom hos skolen?

Skrevet

Klarer DU å sende en VELDIG nøytral mail til skolen (rektor?) og høre hva de mener om 1-2 dager fri i mnd for å besøke far? Som du kan vise ham? Da er det jo evt. viktig at du ikke vinkler det fra den ene eller den andre veien....

2 dager i mnd blir jo nesten fire uker fravær i løpet av et skoleår. Det hadde de ikke godtatt hos oss. Vi ble kalt inn til møte da datteren vår (på 4.trinn tror jeg det var) hadde et fravær over et visst antall dager (12-13? husker ikke) fordi hun hadde vært uheldig og fått både vannkopper, influensa og et par andre sykdommer samme skoleår. De sa jo at de gjorde det fordi de måtte, at de forsto hvorfor, men at det også var viktig å følge opp fravær. Så det far skisserer her tviler jeg på at blir godtatt!

En helg i mnd hos far, så får far evt. ta en langhelg hos barnet helgen midt mellom samværshelgene hos far, for eksempel...

• Liker 3
Skrevet

Jeg vokste opp som «jeg flyr alene barn». Vi fikk se vår andre forelder i alle skoleferier, annenhver jul og så og si hele sommeren. Dette var trist for oss barna da vi ønsket å være oftere med vår andre forelder. Så jeg kjenner at jeg blir rimelig provosert når folk får barn og så flytter de langt vekk. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvis han skal reise hit og være sammen med barna i hjembyen deres, kan han da kreve at vi deler fly og hotellutgiftene? Det er han som har flyttet vekk fra barna.

Tilrettelegges for barna og ikke for far.. det er vel der kjernen i problemet ligger.

Nei, det er han som har flyttet bort så da er det han som må dekke utgifter i forbindelse med samvær. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle dere som sier at skolen ikke tillater dette, så kom skolen og ga meg dette tilbudet. Barna reiser en helg i måneden til far, han bor 2,5 time unna, og skolen foreslo at de kunne lage en fast ordning hvor barna da fikk fri en fredag hver måned.

Hva for noe viktig tror dere barna går glipp av en dag i måneden? Det er barneskolen. Ungene må jo bare gjøre lekser den dagen. Nå har minste barnet mitt hatt stort fravær grunnet sykdom, og mye legebesøk, utredning osv. Vi har jobbet med skolearbeid hjemme, men har ikke fått gjort like mye som om han var på skolen. Men barnet har da ikke gått glipp av noe, og klarer seg bra faglig. 

Anonymkode: 93a80...44d

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ulrikke skrev:

Klarer DU å sende en VELDIG nøytral mail til skolen (rektor?) og høre hva de mener om 1-2 dager fri i mnd for å besøke far? Som du kan vise ham? Da er det jo evt. viktig at du ikke vinkler det fra den ene eller den andre veien....

2 dager i mnd blir jo nesten fire uker fravær i løpet av et skoleår. Det hadde de ikke godtatt hos oss. Vi ble kalt inn til møte da datteren vår (på 4.trinn tror jeg det var) hadde et fravær over et visst antall dager (12-13? husker ikke) fordi hun hadde vært uheldig og fått både vannkopper, influensa og et par andre sykdommer samme skoleår. De sa jo at de gjorde det fordi de måtte, at de forsto hvorfor, men at det også var viktig å følge opp fravær. Så det far skisserer her tviler jeg på at blir godtatt!

En helg i mnd hos far, så får far evt. ta en langhelg hos barnet helgen midt mellom samværshelgene hos far, for eksempel...

Godt forslag! skal prøve å legge ut en føler hos rektor

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet! og jeg prøver å stå på det beste for barna, som er å ha kontinuitet i skolehverdagen sin. Men KAN han få dette igjennom hos skolen?

Vet at vi hadde ikke fått sånt igjennom, bor i Oslo, men usikker på om det er like strengt rundt i hele landet? :klo: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Occulta skrev:

Nei, det er han som har flyttet bort så da er det han som må dekke utgifter i forbindelse med samvær. 

er det noen som VET dette? Jeg finner kun regler som gjelder hvis mor og barn flytter vekk og/eller barnas reiseutgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...