Gå til innhold

Kokt ris rett i kjøleskap mens den enda er varm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan den settes rett i kjøleskap med én gang den er kokt for så å stekes igjen når den er kald? Holder på å lage middag og i oppskrifta står det at den skal settes til avkjøling i kjøleskap når den er kokt. Viktig at den er nedkjølt før den stekes står det. Skal steke den så snart den er kald. Synes bare det høres litt rart ut, er det ikke slik at ting ikke skal nedkjøles for raskt? Er vant med å vente til maten er romtemperert før jeg setter det i kjøleskapet, men vet jo at det er annerledes med ris og pasta i forhold til lagring. Nå er jeg livredd for å bli forgifta :P kan noen berolige meg? 

Anonymkode: 1a7c0...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det beste er å kjøle den ned i vannbad.

Anonymkode: c1e31...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er å kjøle den ned i vannbad.

Men nå har jeg satt den i kjøleskap slik det stod i oppskrifta :( er det farlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men nå har jeg satt den i kjøleskap slik det stod i oppskrifta :( er det farlig? 

Det går fint. Det er ikke farlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nja ,  er ikke helt bra for kjøleskapet da. 

Anonymkode: a53e6...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helena89

Det er anbefalt at ris ikke skal lagres mer enn ett døgn i kjøleskapet. Det er usannsynlig at du blir syk av den lille tiden du lar risen hvile. Slapp av. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men til neste gang kan du gjøre klart et vannbad (f.eks kaldt vann med isbiter i i oppvaskkummen eller en balje) som du setter kasserollen (uten lokk) opp i. Da får du kjølt ned maten hurtigere. Å sette varme ting i kjøleskapet  er ikke noe man bør ha som vane å gjøre. Det er ikke helt heldig for kjøleskapet heller. Men ikke farlig :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aaaldri blitt syk av pasta/ris. Å det har oftest blitt stående til det har fått nesten romtemperatur på benken. Men jeg spiser det alltid dagen etter, ellers kastes det. 

Anonymkode: 545c6...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ødelegger maten du har ellers i kjøleskapet, men risen tar ikke skade. 

Anonymkode: 374b8...90d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Phew, takk for svar alle sammen!

men nå har jeg en ny bekymring, så her kommer et nytt dumt spørsmål. Jeg hadde risen over på et fat og satt det i kjøleskapet. Dekket det ikke til med plast, men lot det bare stå sånn i ca 40 minutter eller noe sånt. Har masse mat i kjøleskapet og nå ble jeg veldig bekymret for bakterier. Må jeg kaste alt sammen og vaske kjøleskapet? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida dette går greit. Det er ikke bakterier fra risen som er problemet, men at kjøleskapet med de øvrige matvarene blir varmet opp når du setter inn noe varmt. Sjekk at det ikke har stått noe lettbedervelig rett over eller ved siden av det varme. I så fall får du spise det opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det skrives over her så er det ikke bra for den kalde maten i kjøleskapet å bli varmet opp av den nykokte risen, for så å bli kjølt ned igjen når du tar den ut. Det går helt sikkert fint, men er ikke noe man bør ha for vane å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk og lov! Risen var ikke helt glovarm når jeg satte den inn og den stod på en egen hylle helt øverst i kjøleskapet, så da satser jeg på at det går bra :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er farlig for kjølesapet og resten av maten.

Anonymkode: 123d6...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan den settes rett i kjøleskap med én gang den er kokt for så å stekes igjen når den er kald? Holder på å lage middag og i oppskrifta står det at den skal settes til avkjøling i kjøleskap når den er kokt. Viktig at den er nedkjølt før den stekes står det. Skal steke den så snart den er kald. Synes bare det høres litt rart ut, er det ikke slik at ting ikke skal nedkjøles for raskt? Er vant med å vente til maten er romtemperert før jeg setter det i kjøleskapet, men vet jo at det er annerledes med ris og pasta i forhold til lagring. Nå er jeg livredd for å bli forgifta :P kan noen berolige meg? 

Dette er feil. Mat bør helst kjøles ned så fort som mulig for å unngå bakterievekst, spesielt viktig med ris og pasta. 

Grunnen til at det blir anbefalt å la mat kjøle seg ned på benken før man putter den i kjøleskap/fryser er at varm mat drar opp temperaturen i kjøleskapet og dermed kan ødelegge det som er der fra før + det går mye strøm til å kjøle ned. 

Men i produksjon av mat blir det brukt en metode som heter «kok&kjøl» for at mat som skal varmes opp er trygg. Der blir det varmet til kokepunktet og så kjølt ned så fort som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er farlig for kjølesapet og resten av maten.

Det er vel ikke direkte farlig hverken for kjøleskapet eller for den andre maten i kjøleskapet, å gjøre dette for en gangs skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg viste ikke om den ris farlige greia. Jeg hadde ofte ris en uke i kjøleskap og spiste det. Ble heldigvis aldri dårlig. Har ikke gjort det siden jeg ble bevisst på hvor farlig det kunne være. 

Anonymkode: 6afeb...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke direkte farlig hverken for kjøleskapet eller for den andre maten i kjøleskapet, å gjøre dette for en gangs skyld?

Jo akuratt nå så. Den maten som ender opp i kjøleskapet en uke etter ris-seansen er det ikke noen fare for. Med kjøleskap mente jeg temperatur og tilising. Da kjøler det dårligere. Man setter ikke varm mat til kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varm mat skal aldri i kjøleskapet fordi den øker temperaturen i skapet og dermed er uheldig for all annen mat på kjølen. 

Råd fra Mattilsynet er også at ris aldri skal varmes opp igjen men kastes når den ikke blir spist opp. Grunnen er at der er en den bakterier med giftutskillelse i kokt ris som blir stående. Dette kan gi alvorlige plager hos mennesker. 

Anonymkode: 7f843...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varm mat skal aldri i kjøleskapet fordi den øker temperaturen i skapet og dermed er uheldig for all annen mat på kjølen. 

Råd fra Mattilsynet er også at ris aldri skal varmes opp igjen men kastes når den ikke blir spist opp. Grunnen er at der er en den bakterier med giftutskillelse i kokt ris som blir stående. Dette kan gi alvorlige plager hos mennesker. 

Anonymkode: 7f843...09f

What? Hvilke plager da??? 

Anonymkode: 6afeb...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...