Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere. I mange, mange år har det vært rettsvitenskap som har fanget min interesse, og jeg har jobbet for å oppnå målet om å komme inn på det studiet. Men, for noen år siden mistet jeg litt tro på meg selv, og ble veldig usikker på om jeg i det hele tatt kom til å klare rettsvitenskapstudiet. Jeg har hellet mot å bli lektor det siste året, men føler at det nesten blir som å gi opp drømmen om å bli advokat. 

Har noen vært i lignende dilemmaer? Et syn på saken? 

Setter pris på alt :-) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare du som kan svare på det. Det er ganske ulike yrker. Du bør ikke gi opp jus fordi du tror du ikke klarer det i hvert fall. Det er en myte at jus er så ekstremt vanskelig og mer krevende enn andre masterstudier. Det avhenger av hva du har anlegg og interesse for. Det krever selvfølgelig innsats å få jobb hos de beste advokatfirmaene, men du vil oppdage at det finnes mye annet spennende å jobbe med. Jus gir flere muligheter totalt sett, mens lektor kanskje er mer flyttbart til mindre sentrale strøk. 

Jeg ville valgt jus, men som jurist er jeg kanskje ikke helt objektiv. :)

Anonymkode: c7d09...d2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod i samme situasjon da jeg skulle velge studie. Valgte rettsvitenskap og har aldri angret. Jobber som advokat i dag. 

Det er ikke så hardt som mange skal ha det til, så synes ikke du skal gi opp av frykt for at det er for vanskelig. Lykke til! 

Anonymkode: 8388d...503

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drømmer du om å bli advokat? Er selv jurist, og mange som begynte på jussen med den drømmen oppdaget i løpet av studiet at kanskje var ikke advokat noe særlig å bli. Så de endte heller opp med "alminnelige" juristjobber (som alle jeg kjenner i alle fall trives godt med). 

Anonymkode: 9577c...84f

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drømmer du om å bli advokat? Er selv jurist, og mange som begynte på jussen med den drømmen oppdaget i løpet av studiet at kanskje var ikke advokat noe særlig å bli. Så de endte heller opp med "alminnelige" juristjobber (som alle jeg kjenner i alle fall trives godt med). 

Anonymkode: 9577c...84f

Da jeg var liten, og enda forsåvidt, ble det en vane at pappa endte i fengselet av ulike grunner. Jeg så veldig opp til han, så min største drøm var å kunne være den personen som hjalp han ut av kniper. Vet det er en tullete forklaring, men har ikke klart å kaste fra meg tanken om å være den personen som er der, og som jobber for at alle skal få en sjanse. Å være en som hjelper, snakker og rettferdiggjør. Jeg vet ikke helt, det bare føles så rett. 

• Liker 1
Skrevet
På 10.5.2018 den 20.19, celiose skrev:

Hei,

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal studere. I mange, mange år har det vært rettsvitenskap som har fanget min interesse, og jeg har jobbet for å oppnå målet om å komme inn på det studiet. Men, for noen år siden mistet jeg litt tro på meg selv, og ble veldig usikker på om jeg i det hele tatt kom til å klare rettsvitenskapstudiet. Jeg har hellet mot å bli lektor det siste året, men føler at det nesten blir som å gi opp drømmen om å bli advokat. 

Har noen vært i lignende dilemmaer? Et syn på saken? 

Setter pris på alt :-) 

Det kommer litt ann på. Hva slags personlige egenskaper har du? Hvorfor tror du at du ville passe godt i yrket som lektor? Eller som jurist?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, celiose skrev:

Da jeg var liten, og enda forsåvidt, ble det en vane at pappa endte i fengselet av ulike grunner. Jeg så veldig opp til han, så min største drøm var å kunne være den personen som hjalp han ut av kniper. Vet det er en tullete forklaring, men har ikke klart å kaste fra meg tanken om å være den personen som er der, og som jobber for at alle skal få en sjanse. Å være en som hjelper, snakker og rettferdiggjør. Jeg vet ikke helt, det bare føles så rett. 

Med den motivasjonen bør du heller inn i kriminalomsorgen. 

Anonymkode: 31f6a...b50

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange jurister og lektorer. Lektorene er uten tvil skarpere enn juristene snittmessig. Kjenner ikke en eneste lektor jeg ser på som mindre begavet, kan ikke si det samme om juristene..

Om det er drømmen og du har karakterer til å komme inn så går det nok veldig fint. Begge studiene består vel strengt tatt av pugging også.

Hvis du går rett ut av vgs nå så ville jeg tatt meg et friår når du er så usikker. Lektortanken har ikke kommet ut av det blå og er absolutt ikke noe "andrevalg". 

Anonymkode: 1b2ce...df3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner mange jurister og lektorer. Lektorene er uten tvil skarpere enn juristene snittmessig. Kjenner ikke en eneste lektor jeg ser på som mindre begavet, kan ikke si det samme om juristene..

Om det er drømmen og du har karakterer til å komme inn så går det nok veldig fint. Begge studiene består vel strengt tatt av pugging også.

Hvis du går rett ut av vgs nå så ville jeg tatt meg et friår når du er så usikker. Lektortanken har ikke kommet ut av det blå og er absolutt ikke noe "andrevalg". 

Anonymkode: 1b2ce...df3

Virkelig? Jeg har møtt mange idioter som er lektor! Både i skolesammenheng og på fritiden. 

Husk at du som jurist feks kan bli universitetslektor, eller du kan undervise i rettslære på vgs. Slik at hvis du skulle angre så er ikke den andre muligheten helt borte.

Anonymkode: 939a4...6ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge er jo gode utdannelser med mange muligheter og Ok lønn. Den eneste begrunnelsen du har gitt for å bli lektor, er at du har mistet selvfølelsen faglig. Har EU klart p oppnå gode nok karakterer til å komme inn på jus og det er det du drømmer om - gå for det, ikke Plan B! Hvorfor skulle du ikke klare det?

Anonymkode: 82bc1...a0c

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere bryet til å svare! Jeg skal ta alt til etterretning og håpe at alt løser seg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...