AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Har ei bekjent av meg på Snapchat...Hun er typen som dokumenterer hele dagen, time for time. Hun har ikke jobbet på mange år pga. vond skulder, grunnet en bilulykke - tror jeg det var. Uansett - jeg har stor forståelse og sympati for de som ikke kan jobbe pga. skjulte smerter og at dagene kan varriere. Reagerer ikke på folk som har attføring og er på ferie ol. Men denne kvinnen her har et tempo jeg aldri hadde klart å følge. Hver eneste dag er hun i hundre, både med kropp og sjel. Jeg tenker jo at med all denne energien og hvor mye hun klarer å gjøre hver eneste dag, burde hun klare å jobbe litt også?! Kjenner faktisk jeg blir provosert. Jeg sliter meg hver dag på jobb med mine utfordringer og betaler skatt for å bidra til samfunnet. Og tenker at hun utnytter seg av det... Hva hadde dere gjort? Er det eventuelt noen steder man kan si i fra om dette anonymt? Anonymkode: 6bc03...cb9 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Pass dine egne saker. Om folk forteller deg en årsak til at de er på uføretrygd så kan forklaringen Nav har fra leger være en helt annen. Vill du akseptert å bli "sladret" på dersom du feilte noe psykisk? Mange med trafikkskader sliter med psyken i tillegg til det usynlige, fysiske de strever med. Ikke alle er like åpne om psykiske ting som med fysiske ting. Du er da veldig frisk og våken når du klarer å følge så mye med. Men må du sladre, så får du melde fra til Nav da, så få du Nav til å få henne sjekket så hun med enda bedre samvittighet og til enda større irritasjon for deg mottar sin trygd. Denne typen missunnelsestråder er respektløse for den det gjelder. Mistenker du noe så bør du ha ryggrad nok til å gå direkte til Nav uten å henge folk ut på nettet først. Anonymkode: 0101a...f26 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 Ja, du kan melde anonymt. Bare å google. Men hva skal du si? At du følger henne på Snapchat og hun "er i hundre med kropp og sjel"? Anonymkode: 02dde...a96 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 Sikker på det er skulderen og ikke psyken hun er syk i? Det fins absolutt personer som med god grunn er regnet som arbeidsufør selv om det ikke skofter på energi hos dem. Anonymkode: b3e42...500
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 Det er jo ofte sånn at uføre bruker sosiale medier til å utfolde seg fordi de ikke får utfoldet seg på andre måter og arenaer. Noen er aktive bloggere, noen aktive snappere. At hun sender 15 snaps om dagen og virker som er i hundre på de betyr ikke at det er formen hun egentlig er i, men sånn hun tar seg sammen til å være de 10 sekundene en snap er, mens hun er full av smerter og kanskje er sengeliggende resten av dagen utenom når hun snapper. Som syk setter man opp en maske når man presenterer seg for andre, og å fremstå så frisk som mulig og sende snapper der man gjør normale ting er en måte å normalisere seg selv på og ikke føle seg så adskilt mellom syk og friske som det man faktisk er i tilværelsen som ufør og kronisk syk. Syntes ikke du skal blande deg, for den hun er på snap representerer overhodet ikke funksjonsnivået hennes resten av tiden eller hvordan hun egentlig har det og føler seg. Hvis man knekker beinet så kanskje man snapper bilde av gipsen og skriver "buhu uke 3 med gips", men når man er kronisk syk så kan man ikke snappe sånn man egentlig har det, da blir det mye negativt heeele tiden , år etter år, og kontakten med omverdenen via sosiale medier er avgjørende for livskvaliteten og selvfølelsen når man er så syk at man ikke kan utfolde seg på andre sosiale arenaer. Når man konstant føler seg vond og syk så er det viktig for tilværelsen å kunne sette opp en falsk rolle som normal av og til, for å fortsatt føle tilhørighet med andre folk og til livet. Anonymkode: 79e60...11e 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pass dine egne saker. Om folk forteller deg en årsak til at de er på uføretrygd så kan forklaringen Nav har fra leger være en helt annen. Vill du akseptert å bli "sladret" på dersom du feilte noe psykisk? Mange med trafikkskader sliter med psyken i tillegg til det usynlige, fysiske de strever med. Ikke alle er like åpne om psykiske ting som med fysiske ting. Du er da veldig frisk og våken når du klarer å følge så mye med. Men må du sladre, så får du melde fra til Nav da, så få du Nav til å få henne sjekket så hun med enda bedre samvittighet og til enda større irritasjon for deg mottar sin trygd. Denne typen missunnelsestråder er respektløse for den det gjelder. Mistenker du noe så bør du ha ryggrad nok til å gå direkte til Nav uten å henge folk ut på nettet først. Anonymkode: 0101a...f26 Mener du virkelig at man bare skal lukke øynene og ikke si i fra når man mistenker at noen utnytter systemet?! Altså, klarer man å fungere så bra som denne personen, så burde man klare å gjøre noe samfunnsnyttig også! Visst du ikke beit deg merke i det jeg skrev - så dokumenterer hun hele dagen time for time. Er masse sosial og løfter tunge ting, er på utallige "koseturer". Dette har absolutt ingen verdens ting med misunnelse å gjøre, men det faktum at det mange som utnytter systemet og at vi som betaler skatt finansierer dette. Det er ikke greit!! Anonymkode: 6bc03...cb9 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker på det er skulderen og ikke psyken hun er syk i? Det fins absolutt personer som med god grunn er regnet som arbeidsufør selv om det ikke skofter på energi hos dem. Anonymkode: b3e42...500 *skorter Anonymkode: a1f65...919
SoWhat? Skrevet 10. mai 2018 #9 Skrevet 10. mai 2018 Her tror jeg du er inne på noe viktig : du skriver at du jobber og sliter med dine utfordringer. Du har det ikke helt ok. Der tror jeg det meste av de som hakker på, og mistenkeliggør uføretrygdede, har problemet sitt. At de ikke er fornøyd med livet de har. Det er trist, men hva hjelper det egentlig å se ned på og mistenkeligjøre andre? Livet ditt blir jo ikke en smule bedre, med mindre du er psykopat og får tilfredsstilles av å tråkke ned og gjøre andre små. Jeg tror jo ikke at du er det, men fokuser på deg selv, og vær glad i deg selv. Vær stolt over det du får til. Hadde du kommet dit, så hadde ikke andre som hun du nevner provosert deg. Det er ikke hennes skyld at du ikke har det helt greit! Ser du ikke det? Hun er nok mer positiv og har mer energi fordi hun klarer å nyttiggøre seg den på en konstruktiv måte. 2
SoWhat? Skrevet 10. mai 2018 #10 Skrevet 10. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig at man bare skal lukke øynene og ikke si i fra når man mistenker at noen utnytter systemet?! Altså, klarer man å fungere så bra som denne personen, så burde man klare å gjøre noe samfunnsnyttig også! Visst du ikke beit deg merke i det jeg skrev - så dokumenterer hun hele dagen time for time. Er masse sosial og løfter tunge ting, er på utallige "koseturer". Dette har absolutt ingen verdens ting med misunnelse å gjøre, men det faktum at det mange som utnytter systemet og at vi som betaler skatt finansierer dette. Det er ikke greit!! Anonymkode: 6bc03...cb9 Betaler ikke de som er uføretrygdede skatt? 2
xx Skrevet 10. mai 2018 #11 Skrevet 10. mai 2018 Jeg syntes en skal melde fra om folk jobber svart og er uføre. Ellers bør man holde kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #12 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, SoWhat? said: Betaler ikke de som er uføretrygdede skatt? Pengene kommer jo fra det offentlige i utgangspunket. Så det blir å betale tilbake endel av pengene en får. Anonymkode: c5fc6...2d0 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Her tror jeg du er inne på noe viktig : du skriver at du jobber og sliter med dine utfordringer. Du har det ikke helt ok. Der tror jeg det meste av de som hakker på, og mistenkeliggør uføretrygdede, har problemet sitt. At de ikke er fornøyd med livet de har. Det er trist, men hva hjelper det egentlig å se ned på og mistenkeligjøre andre? Livet ditt blir jo ikke en smule bedre, med mindre du er psykopat og får tilfredsstilles av å tråkke ned og gjøre andre små. Jeg tror jo ikke at du er det, men fokuser på deg selv, og vær glad i deg selv. Vær stolt over det du får til. Hadde du kommet dit, så hadde ikke andre som hun du nevner provosert deg. Det er ikke hennes skyld at du ikke har det helt greit! Ser du ikke det? Hun er nok mer positiv og har mer energi fordi hun klarer å nyttiggøre seg den på en konstruktiv måte. Hehe..du er så på bærtur. Jeg mener det er alt for mange som utnytter systemet og er sløve, det vet jo de aller fleste...Visst du leser det jeg skreiv, så har jeg på lang vei forståelse for skjulte sykdommer og at folk ikke kan jobbe...Men når man mistenker at faktisk noen utnytter systemet - hva gjør man da, hvem ringer man? Skjønner at jeg har rotet meg inn på et forum med mange NAV snyltere som føler seg truffet og ikke ser på innlegget mitt for hva det er ment for... ...får nok bare trekke meg tilbake herfra og kontakte NAV og høre Anonymkode: 6bc03...cb9 5
SoWhat? Skrevet 10. mai 2018 #14 Skrevet 10. mai 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe..du er så på bærtur. Jeg mener det er alt for mange som utnytter systemet og er sløve, det vet jo de aller fleste...Visst du leser det jeg skreiv, så har jeg på lang vei forståelse for skjulte sykdommer og at folk ikke kan jobbe...Men når man mistenker at faktisk noen utnytter systemet - hva gjør man da, hvem ringer man? Skjønner at jeg har rotet meg inn på et forum med mange NAV snyltere som føler seg truffet og ikke ser på innlegget mitt for hva det er ment for... ...får nok bare trekke meg tilbake herfra og kontakte NAV og høre Anonymkode: 6bc03...cb9 Nei. Du har ikke på lang vei noen forståelse. Du er ute etter å "ta" folk. Du vet ingenting om hva hun er ufør for. Du tror du vet. Ring nav du, men tro meg. Du får det ikke noe bedre av den grunn. 3
Grønt blad Skrevet 10. mai 2018 #15 Skrevet 10. mai 2018 Jeg tror du skal kontakte NAV kontroll om du har en sterk mistanke om trygdesvindel. NAV kontroll øst: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt+oss/Kontorer/nav-kontroll-ost Det er helt klart noen som svindler samfunnet, og da kan NAV kontroll undersøke det. Det fleste som tas for svindel utnytter systemet med dagpenger og AAP. 4
Leifern Skrevet 10. mai 2018 #16 Skrevet 10. mai 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ei bekjent av meg på Snapchat...Hun er typen som dokumenterer hele dagen, time for time. Hun har ikke jobbet på mange år pga. vond skulder, grunnet en bilulykke - tror jeg det var. Uansett - jeg har stor forståelse og sympati for de som ikke kan jobbe pga. skjulte smerter og at dagene kan varriere. Reagerer ikke på folk som har attføring og er på ferie ol. Men denne kvinnen her har et tempo jeg aldri hadde klart å følge. Hver eneste dag er hun i hundre, både med kropp og sjel. Jeg tenker jo at med all denne energien og hvor mye hun klarer å gjøre hver eneste dag, burde hun klare å jobbe litt også?! Kjenner faktisk jeg blir provosert. Jeg sliter meg hver dag på jobb med mine utfordringer og betaler skatt for å bidra til samfunnet. Og tenker at hun utnytter seg av det... Hva hadde dere gjort? Er det eventuelt noen steder man kan si i fra om dette anonymt? Anonymkode: 6bc03...cb9 Det er mange som driver med trygdesnylting. NAV og private aktører som betaler ut uføretrygd har egne utredere som ser på slikt, og hvert år avsløres det svindel for mangfoldige millioner. Men mørketallene er store, årlig er det nok penger i milliardklassen som forsvinner til folk som ikke egentlig burde fått det. Tips er selvsagt helt sentralt for å kunne avdekke slik svindel. Om du har lite å gjøre på ellers kan du selvsagt dokumentere dine mistanker, f.eks. gjennom å lagre alt fra henne på snap som virker mistenkelig, gitt diagnosen du mener hun har, og sende inn anonymt til f.eks. NAV. Det er nok sjanser for at det ikke blir tatt tak i, men det er noe mottakere av slik informasjon vil kunne se ganske raskt. I følge f.eks. denne artikkelen svindles NAV for i størrelsesorden 10 milliarder årlig: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OvGo1/analyse-nav-svindles-for-milliarder Endret 10. mai 2018 av Leifern 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #17 Skrevet 10. mai 2018 31 minutter siden, SoWhat? skrev: Betaler ikke de som er uføretrygdede skatt? De betaler skatt av andres skattepenger. Anonymkode: 28cfd...a3c 3
Leifern Skrevet 10. mai 2018 #18 Skrevet 10. mai 2018 13 minutter siden, SoWhat? skrev: Nei. Du har ikke på lang vei noen forståelse. Du er ute etter å "ta" folk. Du vet ingenting om hva hun er ufør for. Du tror du vet. Ring nav du, men tro meg. Du får det ikke noe bedre av den grunn. Om det ikke er grunnlag for å reagere i dette tilfellet, så vil utredere i NAV enkelt og greit ikke reagere. Det er ikke noe stort problem om det kommer inn en bekymringsmelding for mye, de vet hva de skal se etter. 6
Leifern Skrevet 10. mai 2018 #19 Skrevet 10. mai 2018 (endret) 37 minutter siden, SoWhat? skrev: Betaler ikke de som er uføretrygdede skatt? La oss si at jeg gir deg 100 kroner. Og så gir du meg 50 kroner etterpå. Dermed har jeg fått 50 kroner av deg, det blir enden på visa? At uføretrygdede betaler skatt er mer en praktisk ordning. Man kunne selvsagt alternativt betalt ut mindre, og latt denne inntekten være skattefri, men alle omlegginger koster penger, så nokså unødvendig, i tillegg ville det oppstått en rekke praktiske problemer man måtte vurdert hvordan løse. Å si at uføretrygdede bidrar til samfunnet fordi de betaler skatt tilbake til staten av trygden som de får fra staten blir uansett en merkelig påstand, om noen skulle fremme en slik. Endret 10. mai 2018 av Leifern 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #20 Skrevet 10. mai 2018 Tar dere innvandrerne i samme slengen da eller?? Anonymkode: 05645...f73 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå