Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Guttungen på 10 og et par kamerater i klassen var ute og spilte fotball tidligere i dag, så kom de hit og satte seg på rommet hans for å spille noe spill. Jeg gikk så inn på rommet for å legge noen klær inn i klesskapet men ble da møtt med nokså dårlig luft for å si det mildt. «Det lukter joikaboller her! En ide å lufte litt, kanskje?», sa jeg, og åpnet vinduet. Reaksjonen på dette var litt latter, men så var det en som begynte å grine, løp ut, tok på seg sko/jakke og forsvant ut døra! Jeg tenkte ikke på det der og da, men familien deres flytter hit (Sør-Norge) fra Hammerfest for 3-4 år siden, han snakker delvis finnmarksdialekt og jeg tror faren er halvt same, så forstod det slik at han tok det jeg sa ille opp av den grunn. Har ellers fått det for meg at han gråter mye for lite og ingenting, men er selvsagt bekymret for å få en sur telefon fra foreldrene. 

Hva mener dere? Jeg er ganske nervøs faktisk, faren er alltid så sur, men har en viktig stilling i lokalsamfunnet her. Er dette noe jeg kan «le bort»? Var jo bare at jeg ikke tenkte meg om, at jeg sa noe om joikaboller er fordi jeg synes det både lukter og smaker dårlig, men det har jo ikke noe med fordommer mot samer å gjøre.

Anonymkode: 4774e...725

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Det lukter joikaboller her! En ide å lufte litt, kanskje?»

Er dette et uttrykk du  er kjent for å bruke fra før av?

Anonymkode: 7e726...946

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten bare svin av kjøtt, i joikaboller. 

Anonymkode: e91eb...f67

AnonymBruker
Skrevet

Lite å gjøre på en fridag, ts?

Anonymkode: 71ffb...e85

• Liker 12
Skrevet

Le bort? Altså. Uansett grunn om et barn hadde løpt gråtende ut av huset mitt pga noe jeg sa, så ville jeg jo ringt foreldrene? Er det her sant? 

I så fall, hva så du til de to som satt igjen? Er du voksen?

• Liker 20
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke helt riktig. Blodprotein fra svin ja, men kjøttet er ikke fra svin.

Skrevet (endret)

Du kan ringe foreldre og nevne det. 
Bedre med en oppriktig voksen samtale, du må jo innrøme hva du sa og beklage om gutten tok seg nær av det. 
Bare vær ærlig om at du ikke rettet det mot han men den dårlige innestengte luften i rommet. :) 
Ærlighet er noe alle liker. 

Om gutten tok seg nær av det er det også greit å beklage deg for han neste gang du ser han, og si at det ikke var rettet mot han. 
Gutten er tydeligvis usikker, og trodde kanskje det var rettet mot han. Du kan ungå ord som fremstår hetsende for han, joika, samisk, slikt. Og om du har samiske årer selv, kan du jo nevne dette også så han skjønner du ikke ser ned på samer. ^_^

Også...
Du må snakke med barna i rommet. Kan hende de starter å kalle gutten joikaboller eller noe, mobbing er ikke noe å le av. :I 

Endret av Drakan
  • Liker 11
Skrevet

Du ringer foreldrene, forklarer hva som skjedde og unnskylder deg. Det er ikke ok at et barn forlater ditt hjem såret og gråtende. Er trossalt et barn vi snakker om. Ikke vent på en evt tlf fra foreldrene.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svin av kjøtt

Anonymkode: a2b45...ceb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke bare si "Nå vår det dårlig luft her inne. Vi får lufte litt så dere ikke blir så tung i hodet" 

Hvorfor må vi alltid bruke andre ord enn ting som får saken forståelig for alle? 

Skjønner du ikke mente det vondt ment ts. Trist han tok seg nær av det. 

Anonymkode: f7104...9ee

• Liker 7
Skrevet

Jeg regner med det er ett utrykk du bruker av og til. Vi har og utrykk for ting og tang som av og til kommer frem uten at vi mener noe med det. Jeg tror en telefon til foreldrene er lurt her. Bare si det som det er og at du ikke tenkte deg om. Jeg kan godt forstå at gutten ble lei seg, som tilflytter hører han kanskje mange slike dårlige samevitser. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Gråter av ingenting». Bare den kommentaren synes jeg var stygg. Du burde ha løpt etter gutten, eller ringe hjem. Det er ikke sikkert det var din kommentar, men vær da voksen nok til å høre hva som skjedde. Det er ikke sikkert denne gutten tør å komme på besøk igjen. 

Anonymkode: 5ec01...a90

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Le bort? Altså. Uansett grunn om et barn hadde løpt gråtende ut av huset mitt pga noe jeg sa, så ville jeg jo ringt foreldrene? Er det her sant? 

I så fall, hva så du til de to som satt igjen? Er du voksen?

Bør jeg ringe foreldrene? Er to timer siden nå, kanskje for sent da eller? Om jeg ringer så trenger jeg vel ikke si akkurat hva som var grunnen til at han sprang, kan bare si jeg ikke vet helt?

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst ts..... om et barn løper gråtende hjem fra ditt hus så undersøker du da hvorfor og tar en telefon til foreldrene!! 

Anonymkode: 91a4a...42a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg ringe foreldrene? Er to timer siden nå, kanskje for sent da eller? Om jeg ringer så trenger jeg vel ikke si akkurat hva som var grunnen til at han sprang, kan bare si jeg ikke vet helt?

Ja, ring.

Anonymkode: 06090...41c

• Liker 3
Skrevet

Ring.
Det er aldri forsent. Du er den voksne i saken, så vær et eksempel for dinne egne barn. :) 

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette er sant, så ringer du selvfølgelig foreldrene og forteller hva som skjedde. Du kan ikke overse at barn løper gråtende ut av huset ditt pga ting du sier. Server greit å være ubetenksom, men når sånt blir resultatet, så må du jo forklare!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo som å si til en afrikansk unge at det lukter negerboller der. Så ja du burde løpt etter ungen og forklart uttrykket og tatt det opp med foreldrene hans og beklaget deg kraftig

Anonymkode: 81ad2...d4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo hende at han hadde prompet, ble flau, gråt og løp. 

Hvis man er "sår" på ting, så skal det veldig lite før man ikke klarer slike situasjoner og gråter og ofte stikker av eller gjemmer seg.

Anonymkode: 1e179...a59

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Dette er ikke helt riktig. Blodprotein fra svin ja, men kjøttet er ikke fra svin.

Det er 5% viltkjøtt. Mindre enn en håndflate. Det var en reportasje på tv2-hjelper deg for noen år siden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...