Gå til innhold

Alternative bryllup..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver igjen jeg... Blir dere lei? :)

Er ute etter gode tips til "alternativt" bryllup. Den "vanlige" pakka med vielse etterfulgt av stor middag og fest for familie og venner utgår. Det er heller ikke aktuelt for oss å gifte oss i utlandet. Ønsker en form for markering/fest med venner, og kanskje en middag e.l. med nær familie, men vet hva/hvordan.

Please! Håper noen har flere tips selv om jeg allerede har fått en del tidligere. Vi har planer om å gifte oss i juni neste år, så det begynner i grunnen å haste litt for oss å finne ut hvordan vi skal gjøre det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Når tanta mi gifta seg så gjorde de flg.

De hadde en flott vielse i et lite kapell og så var det kun min tante, hennes mann og svigerforeldre og foreldre samt sønnen hennes som tok turen til en resturant.

Resten av familien ble invitert på en litt større vennefest/hagefest senere på sommeren og det fungerte kjempebra.

Har ikke så mange andre alternative måter akuratt :wink:

Skrevet

Vi skal ha utedørsvielse på formiddagen, etterfulgt av en lunsj innendørs. Kaken blir trillet ut etter lunsjen, og når den er spist reiser vi på bryllupsreise. REgner med at hele seansen tar ca 5 timer

Skrevet

Vi gifter oss 7.september i kirke. Har sendt ut hjemmelagede invitasjoner til venner, famile og andre kjente som kanskje vil dele dette med oss.

Etterpå drar vi hjem til vår leilighet med foreldre, søsken, forlovere og min mormor. Der skal vi ha koldtbord og kose oss før vi reiser videre til brudesuite.

Vi velger ett lite selskap, og drar på bryllupsreise. På den måten føler vi at vi får mye igjen for pengene, og en skikkelig markering på vår dag.

Skrevet
Ønsker en form for markering/fest med venner' date=' og kanskje en middag e.l. med nær familie, men vet hva/hvordan.[/quote']

Hmmm... egentligen kan du göra precis som du vill, det svåra är bara att komma på vad man vill.

Fundera på några saker som du verkligen VILL, och några som du INTE VILL för att utesluta och prioritera bland alternativen.

Religiös eller borgerlig vigsel? Vad är viktigt för ER? Vigsel inne eller ute? (både präster och domare kan flytta på sig om man övertalar dem väl)

Ni kan ju till exempel fira bröllop vid två tillfällen, en med nära familjen sär ni äter middag och bryllupkake. Och några dagar eller en vecka senare ha fest för era vänner där ni blir lite friare i formerna.

Jag kan berätta hur vi gjorde.

Vi gifte oss borgerligt i Norge. För oss var det mycket viktigt att det inte var en religiös cermoni. Det är en mycket vacker text som domaren läser. Bara våra mödrar var med på vigseln och det blev enkelt och fint. Sedan åkte vi båt med våra fäder till sommarhuset där vår nära familj väntade för middag. Vi hann umgås och prata med alla, familjerna som kommer från skilda delar i både Sverige och Norge fick träffas och prata.

Vi pratade om att ordna en fest hemma i Stockholm för våra Stockholmsvänner men har inte kommit till skott än. En vännfest är lite svårare att anordna när vi (särskilt min man) har vänner i södra Sverige och på flera platser i Norge.

Möjligheterna är oändliga.

Kanke kan/vill ni vigas till sjöss på en båt av kaptenen? Bjuda med familjen på en kryssning där ni står för middagen, vigs på däck och deras present till er är att de betalar sin egen hytt (lugar) om ni inte har råd. Vid hemkomsten har ni fest för vännerna.

Fest för vänner kan ni ordna i princip var och hur som helst. Vill ni vara hemmavid? Finns det en bra lokal att hyra eller låna? Utomhusfest? Fest i hytte eller skärgård? Kanske i en gammal fästning? Koldtbord eller grillat kött? Kanske helgrillad gris? Skaldjursfest eller picknick?

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann! Tenkte dette emnet passet bra, istedet for å lage et nytt...

Er det noen der ute som har laget sin eget bryllupsseremoni? Jeg vil bestemme så mye som mulig selv, for å gjøre det personlig, og for å føle at det er perfekt... Tenkte å ta det formelle for seg, og så en seremoni hvor vi lover hverandre for seg... Er det noen der ute som har gjort noe lignende eller vet noe om det å lage ritualer og seremonier?

Gjest Solskinn
Skrevet

Hei Engel!

På tirsdag var jeg ute på båttur med jobben på en båt som heter Elvissa (eller Eivissa) og som ligger på Aker brygge. Den var sånn passe stor, vi var vel 12, men det var plass til fler. Tenkte at det kunne väre en flott plass for ett lite og intimt brylllup sommerstid!

Lykke til med planleggingen!

Skrevet

Vi skal ha en ny vri på dagen. Hans fam. er religiøse, det er ikke vi , min fam. eller våre venner. dermed ble løsningen denne. Middag på Grand med den nærmeste fam. der det ikke serveres alkohol, slik at vi tar hensyn til de som ville følt seg støtt av dette. Deretter serveres det kakebord slik som det seg hør og bør i et bryllup, et lite minibryllup med alle ingredienser (sanghefter, taler,gavebord,underholdende innslag ) Dette varer til kl.20.00 (Vi gifter oss kl.12.30.) Fra 20.00 har vi invitert venner og bekjente til bryllupsfest med alle rettigheter, (eget sanghefte til denne delen , som egner seg best blantt venner og ikke så godt til våre gamle besteforeldre.) Denne delen av bbbbryllupet er i et annet lokale , så da vi og våre forlovere ankommer ca. 20.30 er alle 53 gjestene vel ankommet og har blitt tatt imot av vår toastmaster og hans fru. Det er ingen av foreldrene som er invitert hit, slik blir heller ingen holdt utenfor. Ingen blir støtt og alle får ta del i vår store deg, og ikke minst , vi får bryllupet helt etter vår smak. Slik slipper vi å ha over 100 gjester stuet sammen der et fåtall kjenner hverandre og faren for kultur- og generasjonskollisjon absolutt er til stede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...