AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Dette har jeg og flere advart mot lenge."Eierne av 16 boliger som ligger like ved og på en gammel søppelfylling på Romerike, vil gå til sak mot Skedsmo kommune. Nå ser politiet også på saken. Tirsdag ble det kjent at giftstoffet arsen tyter opp av bakken i et leke- og parkområde ved boligene på Brånåsen i Skedsmo kommune i Akershus. Tidligere er det funnet unormalt høye nivåer av deponigassene metan og karbondioksid i 21 av boligene på boligfeltet, og eiere melder om bygninger som siger. Flere boligeieren krever at kommunen, som ga tillatelse til byggingen ved den gamle søppelplassen, kjøper dem ut av eiendommene, slik at de kan flytte. Norges Miljøvernforbund politianmeldte dessuten Skedsmo kommune i februar for miljøkriminalitet." https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2018/05/10/Huseiere-ved-gammel-søppelplass-vil-stevne-Skedsmo-kommune-16671704.ece Anonymkode: 0ad85...4a3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Sier seg vel selv. Anonymkode: 51959...ecf 4
Perle Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 Og jeg som alltid har drømt å bo oppå en søppelfylling. 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 Jeg er mer overrasket over at noen i det hele tatt _har_ bosatt seg sånn. Hvilken hjernecelle tenkte at det var smart...?! Anonymkode: 599bf...d7c 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 De fleste burde skjønne at det er mye dritt i bakken på gamle søppelfyllinger.... Anonymkode: dd30f...c6a
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 Her har kommunen og utbygger drite skikkelig på leggen. Anonymkode: ced59...f6d 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 Det forstår vel enhver idiot? Helt utrolig hva golk faktisk må advares om. Anonymkode: d9fd6...5ba
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #8 Skrevet 10. mai 2018 Ser det er flere som skriver at det er utrolig at det i fet hele tatt er noen som har kjøpt her. Men er det allmen kjent at det har vært en søppelplass her? Er det opplyst om dette ved førstegangssalg av tomtene/boligene? Med tanke på de strenge kravene som nå er rundt radonsperre, også i områder som er radonfrie, synes jeg det er urolig at det er gitt tillatelse å bygge i et område hvor det burde vært kjent fra kommunens side at det er helsefarlig. Anonymkode: 6cfef...c0a 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser det er flere som skriver at det er utrolig at det i fet hele tatt er noen som har kjøpt her. Men er det allmen kjent at det har vært en søppelplass her? Er det opplyst om dette ved førstegangssalg av tomtene/boligene? Med tanke på de strenge kravene som nå er rundt radonsperre, også i områder som er radonfrie, synes jeg det er urolig at det er gitt tillatelse å bygge i et område hvor det burde vært kjent fra kommunens side at det er helsefarlig. Anonymkode: 6cfef...c0a Ikke bare visste kommunen at det var en søppelfylling der, det var kommunens egen fylling og kommunen selv som på 80-tallet vedtok å bygge boliger der, stikk imot advarsler fra kommunens helsesjef. Det er etter hvert skrevet mye om denne saken. Bare NRK er oppe i 21 artikler, så her er det nok av lesestoff for dem som er interessert. Anonymkode: 2ec8b...199 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det forstår vel enhver idiot? Helt utrolig hva golk faktisk må advares om. Anonymkode: d9fd6...5ba Uansett er det ikke alle huskjøpere som er kjent med at aktuelle hus er bygd på gamle søppelfyllinger. Mer snakk om dette problemet vil gjøre folk mer observante og forhåpentligvis få de til å undersøke om det er gamle søppelfyllinger på steder der de har tenkt å kjøpe seg hus. Anonymkode: 0ad85...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mer overrasket over at noen i det hele tatt _har_ bosatt seg sånn. Hvilken hjernecelle tenkte at det var smart...?! Anonymkode: 599bf...d7c Jeg er mest overrasket over de som har bygd husene, dersom de hadde kjennskap til at de bygde på/ ved en gammel søppelfylling. Anonymkode: 0ad85...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Skedsmo kommune har lang historie med å drite på leggen. Spør alle de som badet i Nitelva i oppveksten og nå har kreft. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0EK952/gransker-kreftfare (Første link jeg fant) Anonymkode: 959ce...b36
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mest overrasket over de som har bygd husene, dersom de hadde kjennskap til at de bygde på/ ved en gammel søppelfylling. Anonymkode: 0ad85...4a3 Det visste de, og de gjorde diverse tiltak for å kompensere for faren. Bare synd det viste seg å være langt fra bra nok. Både kommunen og utbygger gjør særdeles dårlig inntrykk her ... Anonymkode: 2ec8b...199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå