Gå til innhold

Tradisjonelt å gå naken under bunaden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal du følge norske tradisjoner går du naken under bunaden på 17. mai. – Folk må gjøre som de vil, men da man begynte å bruke folkedrakt var dette vanlig, sier bunadsekspert.

Hvor tradisjonell er du?

https://www.nrk.no/17mai/ga-naken-under-bunaden_-1.11001815

Anonymkode: e9fc4...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg bruker sminke, solbriller, truser, underskjørt i silke mot kløende ull og tynne strømpebukser. 

Gjerne moderne gnagsårplaster ved behov også. Og solkrem på nesa. 

Bunaden min er vel ikke så tradisjonell heller, den ble vel designet sent på sekstitallet, tror jeg. 

Så... Fullstendig utradisjonell. 

Endret av Zoey
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skal ikke gå naken under bunaden min

Anonymkode: 6b415...f8a

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du følge norske tradisjoner går du naken under bunaden på 17. mai. – Folk må gjøre som de vil, men da man begynte å bruke folkedrakt var dette vanlig, sier bunadsekspert.

Hvor tradisjonell er du?

Dette kalles ikke "bunadsekspert" men "nasjonalromantikk-fundamentalist uten bakkekontakt."

• Liker 7
Skrevet

Dette var nytt for meg :P

Gjest Carressa
Skrevet

Tror jeg beholder undertøyet på, den stakken klør selv gjennom strømpebukser. 

Skrevet

Jeg er bestandig naken under klærne. :P

Det tror jeg egentlig er ganske vanlig. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tradisjonell er du?

Det er ingen tradisjon. tradisjoner er beviste og grunngitta valg som opprettholdes av symboler.

Det at det var vanlig å gå naken under folkedrakter tidligere, hadde ingenting med valg å gjøre, det handler kun om at undertøy er en relativt ny oppfinnelse, og folkedraktene ble vanlig lenge før undertøyet ble det.

Anonymkode: 1565c...2be

• Liker 6
Skrevet (endret)

Endret av annebanane
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var singel og i over gjennomsnittlig glad i sex, gikk jeg alltid naken under bunaden på festdager. Årsaken var åpenbar; muligheten til å ta en kjappis om jeg fant rette fyren. Lite som ar mer opphissende enn å løfte opp stakken og la mannen få tilgang til godsakene :fnise:

Nå i godt voksen alder har jeg blitt mer utradisjonell, og det er veldig liten sjanse for (dessverre) at min kjedelige ektemann har planer om å ta meg  hardt bak hekken, så nå går jeg med truse under..... :lol:

Anonymkode: 92b7d...f12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk brukte antagelig ikke truse slik vi kjenner det på 1800-tallet og tidligere. Hvis man er naken under klærne dersom man ikke har på truse var det dermed vanlig å være naken under klærne. Det kan tenkes at dersom man stakk hodet under stakken kunne man få glimt av noen private deler, men sannsynligvis ville nevnte hode fått et realt spark!

Man kjenner fra klesfunn at kvinner hadde serk (underkjole) helt tilbake fra vikingtiden. Hvorvidt serk fremdeles var i bruk eller om man brukte en kombinasjon av skjorte og underskjørt i "folkedrakttiden" vet jeg ikke.

Jeg tror ikke at noen kvinne med råd til å eie et underskjørt var villig til å gå uten under en ullstakk. Ull klør og stikker, det er velkjent, men i tillegg ville man vært nødt til å vaske stakken mye oftere. Å vaske en ullstakk for hånd er betydelig mye mer arbeid enn å vaske et underskjørt av lin. Jeg har hørt historier om at man snudde stakken når den ble for skitten, og det tyder på at innsiden må ha vært ganske ren. Før dopapir og tamponger ville ikke innsiden av stakken holdt seg relativt ren uten underskjørt.

Artikkelen viser også til et funn av en slags ullunderbukse med åpning under. Denne skrives at var for menn. Jeg vet at lignende plagg i lin eller bomull var vanlig for (velstående?) kvinner i England på samme tid. Det er ikke utenkelig at norske kvinner benyttet slike plagg dersom de hadde økonomi til det.

Menn vet man at brukte undertøy, og i artikkelen nevnes både lange skjorter, penisholdere og ullbukser med åpning under. 

Når det er sagt ble min bunad utarbeidet etter at nylonstrømpene og moderne truser kom på markedet, så jeg er ikke fryktelig redd for at det er for utradisjonelt å bruke truse, BH og røde nylonstrømper under min.

Anonymkode: cffce...724

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei takk, vil ikke ha underlivs-juice på bunaden ass!

Anonymkode: b214a...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei takk, vil ikke ha underlivs-juice på bunaden ass!

Anonymkode: b214a...166

Blir du våt av 17. mai?

Anonymkode: 41c52...0ca

AnonymBruker
Skrevet

Er det en mann som har startet denne tråden, eller? Og som ønsker å forestille seg hvordan damene ser ut nakne under bunaden? Kan jo begynne å lure. 

Anonymkode: 378ab...fa7

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir du våt av 17. mai?

Anonymkode: 41c52...0ca

Vi kvinner har noe som heter utflod. Mengde varierer fra person til person. 

Nå har jeg underskjørt under bunaden, så kunne sånn sett gått naken under, men jeg har lite lyst til å gå med størknet utflod på lårene. 

Anonymkode: 7520e...03b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...