Gå til innhold

Valp som biter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens. 

Vi har en scefer-valp på 5 mnd. Han er helt nydelig å være med men vi sliter med å få barna i nabolaget til å være greie med han. 

Vi pleier å slippe han ut for å leke på ettermiddagene men det virker som barna ikke helt vet hvordan man skal opptre rundt hunder så han har bitt noen av barna. 

Vi prøver å si til foreldrene at hunden bare lekebiter men nå holder de barna inne på ettermiddagene. 

Noen tips om hva man kan si for at barna skal være snill med hunden?

ps. Han bjeffer veldig mye noen ganger så vi har bestilt halsbånd med fjernkontroll. Noen som vet hvor lenge man skal trene med det? Har hørt at man ikke skal bruke det for mye. 

Hilsen nybakt hundeeier =)

Anonymkode: c1c90...4e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er hunden med barna uten oppsyn? Er han i bånd? Er dette i et inngjerdet område, på deres tomt eller noe annet sted?

For guds skyld, ikke bruk halsbånd med fjernkontroll som straffer hunden hver gang han bjeffer. Det påfører hunden ubehag, som gjør den stresset og usikker, som vil forsterke uønsket atferd. Det er symptombehandling, som ikke gjør noe med grunnen til at han bjeffer. Hvilke situasjoner bjeffer han i, og hva har dere forsøkt fra før for å stoppe det?

Anonymkode: a3044...818

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å gi barna ansvaret så sitter en av oss på f.eks terrassen noen hus bortenfor. Ikke bånd eller inngjerdet men langt fra hovedveien. Det er et nabolag med rekkehus og eneboliger i Sørum. 

Det er visst litt delte meninger om slike halsbånd. Våre venner er fra polen og der er det vanlig å bruke det som trening. Vi måtte bestille på internett for det er ingen som har det i norge. 

Skrevet

Det er helt vanlig at valper biter, det er en del av det å være valp. De vokser det av seg helt av seg selv som regel. 

Barn og hunder bør ikke være sammen uten oppsyn, spesielt ikke med valper. Barn bør ikke leke med valpen, siden det fører til at valpen girer seg opp og da fort kan hoppe og bite. Barn kan heller gi godbiter til valpen og dermed knytte roligere og mer positive bånd. Evt kan du stå og trene kontakt og belønne hunden med godbit mens barna er i nærheten så valpen lærer å ha fokus på deg i stedet for å herje med barna.

Bjeffehalsbånd med fjernkontroll er ikke lov å bruke av vanlige hundeeiere i hverdagen i Norge. Det skal kun brukes av kompetente trenere i spesifikke treningssituasjoner. Som nevnt ovenfor så anbefales det på det sterkeste å ikke bruke det. Det er utrolig urettferdig gjort mot hunden. Hunden bjeffer av en årsak, og om du straffer den for å bjeffe så fjerner du ikke årsaken til at den bjeffet. Det blir bare symptombehandling. Hunden kan bli mer stresset av slk behandling, noe som kan gi enda verre atferdsproblemer. 

Jeg vil anbefale et valpekurs hvor du kan få lære mer oppdaterte måter å trene på som kan gi deg verktøy til å oppdra valpen på en god måte for både den, barna og deg selv. :)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror grunnen til at det ikke selges i Norge er fordi det ikke er lov for privatpersoner å bruke det. Jeg ville sendt det i retur og tatt med hunden på kurs i stedet. Der får man god info om hva man kan gjøre for å trygge hunden. Det er vel det som egentlig er problemet :) Valper vet jo ikke hva ting er for noe, de må oppleve verden og bli trygg på den.

Husk også at det er båndtvang hele det neste halvåret. Dette er fordi hundene kan ødelegge for dyre- og planteliv. Så å slippe den løs på den måten er ikke særlig lurt. På kursene jeg var på advarte de også mot å la små barn (under 12 tror jeg det var) ha ansvar for hunden alene, fordi de har vanskeligere for å lese hundens signaler om når nok er nok, f.eks. Du forteller jo at hunden har bitt fordi barna ikke er snille. Det er hundens måte å si fra på. Når til og med naboer har sluttet å sende ut barna sine så ville jeg holdt hunden inne på egen tomt. Om barna kommer for å leke med hunden kan dere voksne passe på, veilede barna og si fra når det blir for mye. For å få barna til å forstå så må dere være der selv, og reptere hele tiden. Barn forstår ikke dyr så godt. Eller, de fleste barn. 

Jeg lurer på om du har lest mye om positiv forsterkning, eller hvordan å oppdra en valp? Belønning skaper gode vaner som sitter godt, straff skaper oftest utrygge hunder som ikke har det godt med omgivelsene. :)

Anonymkode: fe84b...a22

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folkens. 

Vi har en scefer-valp på 5 mnd. Han er helt nydelig å være med men vi sliter med å få barna i nabolaget til å være greie med han. 

Vi pleier å slippe han ut for å leke på ettermiddagene men det virker som barna ikke helt vet hvordan man skal opptre rundt hunder så han har bitt noen av barna. 

Vi prøver å si til foreldrene at hunden bare lekebiter men nå holder de barna inne på ettermiddagene. 

Noen tips om hva man kan si for at barna skal være snill med hunden?

ps. Han bjeffer veldig mye noen ganger så vi har bestilt halsbånd med fjernkontroll. Noen som vet hvor lenge man skal trene med det? Har hørt at man ikke skal bruke det for mye. 

Hilsen nybakt hundeeier =)

Du må endre hundeholdet ditt totalt, eller så burde du ikke ha hund. Hvis jeg hadde sett deg bruke det halsbåndet så hadde jeg anmeldt deg. Kast halsbåndet, ikke slipp hunden løs med barn, skaff deg noen bøker om hundehold og meld deg på valpekurs. Eller lever hunden tilbake til oppdretter. 

Disse tre anbefales: 

https://www.tanum.no/_pa-talefot-med-hunden-turid-rugaas-9788299753470

https://www.tanum.no/_valpen-flytter-hjemmefra-linn-palm-9788299753425

https://www.ark.no/boker/Arne-Aarrestad-100-positiv-hverdagslydighet-9788281401549

Anonymkode: 96ecc...0cb

• Liker 6
Skrevet

Du høres på ingen måte kompetent ut til å ha hund..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Håper TS er et TROLL!

Anonymkode: 2eee9...01f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

WTF!? Jeg krever at TS omplasserer hunden idag!  Kan ikke være mulig å være så åndssvak!

Anonymkode: 1069b...28f

AnonymBruker
Skrevet

Hør på de gode rådene du har fått her, Ts! 

Dropp halsbåndet 

Ikke la hunden være alene med barn 

Meld på valpekurs 

Tren på positiv kontakt 

Anonymkode: 4e7f4...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Troll garantert 😐

Anonymkode: 8415e...e56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du tuller nå, men får svare som om at du bare er en inkompetent person. 
Gjør hunden en bjørnetjeneste, omplasser den vekk til noen som kan ta godt vare på den. Lykke til. 

Anonymkode: 2d207...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Når hunden lekebiter med dere så si Nei og stopp lekingen umiddelbart. Da lærer den seg at biting gjør at lekingen tar slutt, og stopper med å lekebite. 

Anonymkode: b828c...1df

• Liker 1
Gjest Dragoneyes
Skrevet

Dette er for galt til å være sant... 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du tuller nå, men får svare som om at du bare er en inkompetent person. 
Gjør hunden en bjørnetjeneste, omplasser den vekk til noen som kan ta godt vare på den. Lykke til. 

Anonymkode: 2d207...9b6

Jeg tror ikke du forstår betydningen av ordet bjørnetjeste. Jeg er forøvrig helt enig med deg i at ts er en uansvarlig hundeeier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En valp er som ett lite spedbarn, og man lar ikke barn det fulle ansvar for en valp ute i nabolaget. Valpen kan skade seg, han kan bli redd og han kan gjøre skade uten å ville det.. (valpetenner er skarpe). 

Jeg ville begynt med å alltid ha valpen rundt deg. Ikke la andre gå rundt og avgårde med han! Vær ute med han og barna for å veilede i lek, forklare bitingen, og hindre at det skjer igjen. (Ta vekk hunden, eller be ungene dra). Vil valpen ut å leke, Så må dere passe på, alltid! Jeg har en valp, og små barn, jeg går aldri fra de og valpen alene, for ja, han biter og vil leke. Kommer det andre barn på besøk, Så er vi der å forklarer at han er en valp og biter, han får hilse, men ikke hoppe og bite. Da tar vi han bort. Ellers når han lekebiter, ta bort hender og ben, og snu dere vekk. Gjenta og gjenta. Det vil gå over etterhvert.. 

Når det gjelder bjeffing, Så vil jeg tro at valpen alltid bjeffer for en grunn. Vil han ha opp oppmerksomhet? Er han selskapssyk? Redd? Satt seg fast? Om valpen bjeffer når han er ute alene, så er det mulig han faktisk er ensom og redd.. Hunder skal bjeffe, men man må trene på rett bjeffing. Det finnes mange dyrevennlige måter å gjøre det på, uten å bruke bjeffehalsbånd. 

Jeg vil anbefale  at du leser litt valpebøler og melder deg på valpekurs. 

Anonymkode: 72a81...06d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...