Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid likt håndarbeid og store prosjekter og i disse bunadstidene har jeg tenkt litt, hva om jeg syr meg en bunad?

Men da er spørsmålet, hvilken bunad skal jeg sy?

Jeg er født i et annet land og flyttet til Norge da jeg var 10 år. Har bodd i samme fylke siden (er 30 nå), men har ikke mer eller mindre tilhørighet her enn andre plasser. Har ikke norsk slekt eller partner. 

Kan jeg fritt velge bunad da?

Anonymkode: 62a0c...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan du!!

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt bunad fra det fylket/området du er bosatt i og har tilhørighet til 

Anonymkode: 425d9...657

• Liker 7
Skrevet

Du har jo bodd i samme fylke siden du var ti år, føler du ikke mest tilhørighet til det fylket da?  Hvis du liker bunaden eller bunadene fra det fylket, er det vel mest naturlig å velge den.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Muskath skrev:

Du har jo bodd i samme fylke siden du var ti år, føler du ikke mest tilhørighet til det fylket da?  Hvis du liker bunaden eller bunadene fra det fylket, er det vel mest naturlig å velge den.

Men hvis jeg ikke liker de?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tradisjonen blant norske folk er å bruke bunad fra et sted man har tilhørighet til. Hvis man ikke liker den lokale bunaden, er det vanlig, og også bedre å finne et annet festantrekk.

Det finnes mange flotte festdrakter bygd på tradisjoner, uten at drakten er så bundet til et bestemt sted.

Anonymkode: 188d9...3e5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da får du finne en du liker da.  Men hvis du bor i f.eks. Østfold er det da litt rart å velge en bunad fra f.eks.Sogn og Fjordane? Syns du ikke det selv da?  Jeg er ikke bunadpoliti, men det er da koseligst for en selv å ha bunad fra et sted man har en viss tilknytning til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med hardangerbunad? Den brukes over hele landet.

Anonymkode: 1f049...807

AnonymBruker
Skrevet

Hardangerbunaden er kjent som nasjonalen :) Kjenner flere som har valgt den da de ikke har tilknytning til et sted eller rett og slett ikke liker bunadene der de er fra. Så du kan jo kikke på den? ellers så er jo det mange fine festdrakter der ute  å velge mellom 

Anonymkode: 67d0e...a4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta den du ønsker deg mest. 

Jeg har arvet en Graffer-bunad (Gudbransdal) men er fra kysten i Møre og Romsdal. Bærer den som et arvestykke foran tilhørighet. 

Om du, som er fra et annet land, ønsker å brodere en norsk nasjondaldrakt til deg selv - synes jeg du står fritt til å velge hvilken som helst.  

Anonymkode: 28549...590

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha en eller annen form for tilhørighet til bunaden din, geografisk eller identitetsmessig. Men hvis du ikke liker bunaden til hjemfylket ditt er det mange vakre drakter det går an å velge. 

Anonymkode: 9eef8...dc6

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ha en eller annen form for tilhørighet til bunaden din, geografisk eller identitetsmessig. Men hvis du ikke liker bunaden til hjemfylket ditt er det mange vakre drakter det går an å velge. 

Anonymkode: 9eef8...dc6

Hvorfor bør man det? Ingen har noensinne spurt meg om jeg er fra distriktet jeg har bunad fra... tror ingen bryr seg uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Velg bunaden du har tilhørighet til, eller finn ut om det finnes en drakt du kan ha tilhørighet til. Hvis ikke er det kanskje bedre om du venter.

Alternativt kan du designe din egen drakt, litt etter samme mal som de konstruerte bunadene fra første halvdel av 1900-tallet. Du kan bruke broderier som er tradisjonelle i hjemlandet til foreldrene dine, eller hente stoff til livet og pyntebånd derfra. Dette vil kreve en stor innsats fra deg, men resultatet kan bli veldig bra.

4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Hvorfor bør man det? Ingen har noensinne spurt meg om jeg er fra distriktet jeg har bunad fra... tror ingen bryr seg uansett.

Jeg blir spurt hvor bunaden er fra omtrent hver gang bruker bunaden. De fleste stusser faktisk litt når jeg sier hvor den er fra, siden jeg ikke høres ut som om jeg kommer derfra og aldri snakker om at jeg har slekt der. All forvirring forsvinner når jeg forklarer tilknytningen, og plutselig har vi en samtale om bunad, slekt eller lignende gående.

Anonymkode: 1ad1b...ada

• Liker 1
Skrevet
På ‎10‎.‎05‎.‎2018 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid likt håndarbeid og store prosjekter og i disse bunadstidene har jeg tenkt litt, hva om jeg syr meg en bunad?

Men da er spørsmålet, hvilken bunad skal jeg sy?

Jeg er født i et annet land og flyttet til Norge da jeg var 10 år. Har bodd i samme fylke siden (er 30 nå), men har ikke mer eller mindre tilhørighet her enn andre plasser. Har ikke norsk slekt eller partner. 

Du kan jo sy en stakk eller festdrakt? Da kan du jo velge og vrake selv hvordan du ønsker å ha den. Stoff og stil har oppskrift på festdrakt. Eller du kan lage mønster selv, om du kan det :)

Jeg synes det er litt rart å velge en bunad man ikke har tilhørighet til. Men du gjør som du vil :) Jeg har tilhørighet til 3 steder, så jeg føler jeg kan komfortabelt velge mellom Vest-Telemark bunad, Åmli bunad og den blå trønderbunaden. Jeg vil ha alle sammen, men det er ikke noe poeng med. Så jeg tenker mye på hvem av de jeg er mest tilknyttet til. Enn så lenge skal jeg sy en stakk med inspirasjon fra to av stedene. :) 

Jeg synes du enten skal velge den bunaden som hører til i fylket du vokste opp i, eller sy din egen versjon med inspirasjon fra ulike bunader :) 

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velg bunaden du har tilhørighet til, eller finn ut om det finnes en drakt du kan ha tilhørighet til. Hvis ikke er det kanskje bedre om du venter.

Alternativt kan du designe din egen drakt, litt etter samme mal som de konstruerte bunadene fra første halvdel av 1900-tallet. Du kan bruke broderier som er tradisjonelle i hjemlandet til foreldrene dine, eller hente stoff til livet og pyntebånd derfra. Dette vil kreve en stor innsats fra deg, men resultatet kan bli veldig bra.

Jeg blir spurt hvor bunaden er fra omtrent hver gang bruker bunaden. De fleste stusser faktisk litt når jeg sier hvor den er fra, siden jeg ikke høres ut som om jeg kommer derfra og aldri snakker om at jeg har slekt der. All forvirring forsvinner når jeg forklarer tilknytningen, og plutselig har vi en samtale om bunad, slekt eller lignende gående.

Anonymkode: 1ad1b...ada

Alle vet hvor bunaden min er fra, er ikke akkurat så sjelden. Festdrakta fra Gudbrandsdalen har jeg. Men aldri har jeg blitt spurt om jeg er derfra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...