AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Vi skal neste uke møte et barn som om få uker skal flytte inn hos oss. H*n er 7 år og vi vet at h*n er et sosialt og imøtekommende barn. Men det jeg lurer på er om noen kan dele sine erfaringer om sitt første møte. Møte skal foregå i beredskapshjemmet. Dette er jo en helt ny situasjon for både oss og h*n så er ute etter "tips" på hvordan vi kan gjennomføre dette slik at opplevelsen blir best mulig for alle og spesielt for h*n. Anonymkode: 75ab0...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 Er ikke dette noe barnevernet vil hjelpe dere med? Eller beredskapshjemmet? Virker merkelig at du ikke har fått noen råd om dette av de som har avgjort hvem fosterbarnet skulle flytte til. Ring de og spør, de er fagpersoner! Ikke skatt info om noe så viktig via et forum der du ikke aner hvem som svarer. Anonymkode: 0e7b3...246 8
Belima Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 (endret) Har dere mulighet til å ta noen bilder av huset/leiligheten h*n skal flytte til? Rommet h*n skal få hos dere, eventuelle søsken, husdyr og selvsagt dere. Så vil h*n få et inntrykk av hvordan det skal bli der h*n skal bo senere. Ta med en leke som dere kanskje vet h*n ønsker seg eller om det er noe annet som står på ønskelista. Snakk med BV om det er noe spesielt de vet om. Dette har jeg gjort når jeg har fått fosterbarn. Lykke til! Endret 10. mai 2018 av Belima Rettet skrivefeil 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette noe barnevernet vil hjelpe dere med? Eller beredskapshjemmet? Virker merkelig at du ikke har fått noen råd om dette av de som har avgjort hvem fosterbarnet skulle flytte til. Ring de og spør, de er fagpersoner! Ikke skatt info om noe så viktig via et forum der du ikke aner hvem som svarer. Anonymkode: 0e7b3...246 Dette er selvsagt fått råd om dette både fra bv og beredskapsmor. Men ingen av disse har selv vært med på en overføringsprosess der er barn skal flytte inn i fosterhjem. Men jeg ser alltid nytten av andres erfaringer og tips. Det betyr ikke at jeg ukritisk tar ibruk alt folk tipser eller forteller om. Andres erfaringer kan være nyttige uansett. TS Anonymkode: 75ab0...f4c 11
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 Jeg ble flyttet fra beredskapshjem til fosterhjem når jeg var nesten 10 år. De tok med ett fotoalbum med bilder av deres to andre barn, hunden og familie. Jeg bodde i beredskapshjemmet i 6 mnd, så det var veldig trist å måtte flytte der i fra. Det var det første trygge hjemmet jeg hadde, og de var blitt familien min. Det kan være litt greit å tenke over, hvis gutten har sterk tilknyting til dem. Anonymkode: 7721a...573 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #6 Skrevet 10. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette noe barnevernet vil hjelpe dere med? Eller beredskapshjemmet? Virker merkelig at du ikke har fått noen råd om dette av de som har avgjort hvem fosterbarnet skulle flytte til. Ring de og spør, de er fagpersoner! Ikke skatt info om noe så viktig via et forum der du ikke aner hvem som svarer. Anonymkode: 0e7b3...246 Ta deg en bolle! Ts spør om andres erfaringer og råd fra andre fosterforeldre eller evt fosterbarn. Det som er så fint med forumet er at det fins mange kloke og snille mennesker som deler av sine egne erfaringer😊 Ts: Belima sitt råd syns jeg er veldig fint. Spør gjerne om det er noe h*n ønsker seg til rommet sitt, som venter på h*n når h*n kommer. Lykke til! Anonymkode: f9a1b...61c 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #7 Skrevet 10. mai 2018 3 timer siden, Belima skrev: Har dere mulighet til å ta noen bilder av huset/leiligheten h*n skal flytte til? Rommet h*n skal få hos dere, eventuelle søsken, husdyr og selvsagt dere. Så vil h*n få et inntrykk av hvordan det skal bli der h*n skal bo senere. Ta med en leke som dere kanskje vet h*n ønsker seg eller om det er noe annet som står på ønskelista. Snakk med BV om det er noe spesielt de vet om. Dette har jeg gjort når jeg har fått fosterbarn. Lykke til! Henger meg på dette gode rådet, med tips om å lage et «velkommen album» med bilder av det/de Belima nevner. I tillegg bilder av familie utover kjernefamilien dersom de også kommer til å bli en del av barnets liv + evt skolen barnet skal gå på og navn på lærer. Da kan barnet i venteukene titte litt albumet på egenhånd. Anonymkode: 9148d...fe2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå