Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei, jeg har søkt IT på førstevalget mitt men jeg kjenner at jeg blir litt engstelig når jeg leser om alle de tunge arbeidsforholdene med at man er på jobb 24/7/365, studiet heter IT og informasjonssystemer, jeg har lest at man kan jobbe med mye forskjellig (utvikling, drift, brukerstøtte/opplæring) så det ser jo ut som om det er litt variasjon i det. hva er deres meninger om arbeidsforholdene i IT bransjen? kan dere si litt om hva som gjør at dere trives/mistrives? har noen noe kjennskap til studiet jeg har søkt på?

Anonymkode: cf416...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er webutvikler, og selv om jeg nok har en litt annen jobb enn det du vil ha, så liker jeg å jobbe med det jeg gjør. Ingen dag er lik. Men jeg må jobbe kreativt, så jeg liker best å drive med front-end, grafisk design og brukeropplevelser. Heldigvis jobber vi i team, så man slipper å sitte alene med en nettside eller et system. Input fra andre er utrolig verdifullt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sillyline skrev:

Jeg er webutvikler, og selv om jeg nok har en litt annen jobb enn det du vil ha, så liker jeg å jobbe med det jeg gjør. Ingen dag er lik. Men jeg må jobbe kreativt, så jeg liker best å drive med front-end, grafisk design og brukeropplevelser. Heldigvis jobber vi i team, så man slipper å sitte alene med en nettside eller et system. Input fra andre er utrolig verdifullt.

hvilket studie tok du? hvordan er dine arbeidsforhold? mtp overtid/stress osv, hvilket kodespråk lærte du først og var det vanskelig?

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min jobber med IT-sikkerhet og rådgivning, og jeg kjenner ikke igjen at man jobber 24/7. Helt normal arbeidstid, veldig fleksibelt faktisk, og god lønn. Tidligere var han konsulent og arkitekt i konsulentfirma, da var han nok flere timer på jobb (men fremdeles god lønn). Men han har aldri vært på jobb "hele tiden". Kanskje det er sånn innen visse grener av IT-bransjen, men jeg har ikke sett noe til det.

Anonymkode: 937ad...953

Gjest Cwtch
Skrevet

Jeg jobber som programutvikler I Storbritannia.

Jeg elsker det! Det er hardt kjør innimellom, men det blir rikelig belønnet når programvaren er utgitt. Får også reist litt i forbindelse med nye lanseringer, akkurat nå er jeg i Japan et par uker for å overse UAT og Go Live. Har ca 80 timers overtid de siste 2 ukene (inkludert reisetid da..), men vanligvis blir det ikke så mye overtid da det går imot Agile prinsipper bedriften min prøver å holde seg til :)

Jeg har ikke relevant utdanning.

AnonymBruker
Skrevet

Bor med en som jobber innen IT.

Han kan komme på jobb ganske seint så lenge han leverer det han skal den dagen. Har ikke egentlig fleksitid, men kan komme og gå når han vil. Han jobber vel i snitt 9timer om dagen. Men selve dagen styrer han selv. Kan ta telefoner til meg når han vil, kan dra ut og fikse ting i løpet av arbeidsdagen og heller jobbe på kvelden osv osv. Han har lang felles pause med de andre utviklerne og resten av teamet. Gratis mat fra cateringfirma. Har eget gigantisk kontor. Synes arbeidsoppgavene er spennende og varierte.

Han har litt arbeidspress når det nærmer seg deadline, og må ofte fikse ting en time eller to i helgene og i feriene.

Veldig god lønn da!! Og han trives veldig godt alt i alt!

Nå jobber han i et middels lite privat firma, vet det ikke er slik i kommunen akkurat. Der jobber man like mye, men har ingen fordeler. Åpent kontorlandskap, ubetalt pause, matpakke, dårligere lønn, fast arbeidstid, kjedelige oppgaver uten mulighet for personlig utvikling men like høyt arbeidspress(!).

Anonymkode: 1cc13...2b4

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei, jeg har søkt IT på førstevalget mitt men jeg kjenner at jeg blir litt engstelig når jeg leser om alle de tunge arbeidsforholdene med at man er på jobb 24/7/365

Hvor har du egentlig lest det? Her er det 8 timers arbeidsdager, fleksitid, mulighet for hjemmekontor, blir aldri pålagt overtid, får alltid akkurat de ferieukene og inneklemt dagene man vil, høy lønn, spennende arbeidsoppgaver og sjefen sin rolle er å tilrettelegge for at du skal få gjort jobben din, ikke herje med deg.

Anonymkode: 57d06...12b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på ansvarsområde, fagfelt innen IT og bedriften, men generelt vil jeg nok si at det er knallhardt for veldig mange. Hadde selv ikke ferie i fjor (tok bare ut ca 10 dager avspasering), og har jobbet mange helger og kvelder. I dag skjærtorsdag skal jeg også jobbe (har jobbet litt siden ca 0630) allerede. Null mulighet til å reise bort i ferier osv. fordi det alltid er noe som kan oppstå eller som må gjøres, så man er temmelig låst i denne bransjen. I praksis har jeg ikke hatt (lovpålagt) ferie på mange år, fordi man alltid blir pålagt for mange oppgaver (men man blir likevel "oppfordret" ril å formelt registrere ferie fordi det ser penere ut i bedriften). 

Nå er det jo ikke sikkert at det er alle som har det sånn, noen av svarene i denne tråden indikerer jo at andre har det litt enklere. Det kommer som sagt inn på hva slags rolle man har. Har man en type rådgiverrolle uten å nødvendigvis ha et drifts- eller utviklingsansvar (ansvar for å gjøre at ting faktisk fungerer ) så står man gjerne litt friere da man ikke har en evigvarende tilstand av "krise" som krever kontinuerlig tilstedeværelse 24/7/365. Men i mine oppgaver på jobb, så er kontinuerlig "krise" en vedvarende tilstand, og det hjelper jo heller ikke at man har blitt nedbemannet slik at jeg nå sitter alene med flere av mine oppgaver. 

Når det gjelder lønn er den jo på papiret ålreit, men ser man litt bak kulissene på hvordan mange jobber er den ofte ikke så bra likevel når man tar den totale arbeidsmengden i betraktning. En lønn på f. eks. 750K er jo ansett som ganske ålreit lønn i dag, men hvis man jobber 15 timer i døgnet + helger og helligdager så er det jo ikke veldig mye lenger (da kan du jo dele lønna på omtrent 2, for å få et mer reelt lønnsbilde av hva man får for normale åttetimers dager. Og 375K er jo ikke veldig høy lønn i dag)

Har jo undersøkt hvordan venner og bekjente i kontaktnettverket i samme bransje (og som har tilsvarende oppgaver) har det, og selv om noen har det fint, så er det også veldig mange som jobber absolutt hele tiden. Mine egne erfaringer syntes jo dermed å ikke være så unike, så det er da heller ikke "bare" meg som gjør noe galt. 

Så konklusjonen: Bransjen har nok blitt litt bedre siden 90-2000 tallet der man erfarte at de aller fleste jobbet døgnet rundt, men det er avhengig av rolle likevel ganske mange som fortsatt jobber langt mer enn det som egentlig er lovlig, gjerne støttet av ordninger som "særlig uavhengig stilling" osv. (der det i mange tilfeller ovehodet ikke er snakk om uavhengig jobbing) . Bransjen er selv i 2018 ganske Texas og jeg ville ikke selv ha valgt det igjen. Skal selv ut av bransjen etterhvert (jobber med saken), og jeg vil nok ikke anbefale den til andre som ønsker å noe annet ut av livet enn å jobbe. Selv om man kan være heldig med arbeidsgiver og oppgaver, er risikoen stor for at man får et hardt liv, som er det TS spør om. 

Anonymkode: 2b0ff...39a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du egentlig lest det? Her er det 8 timers arbeidsdager, fleksitid, mulighet for hjemmekontor, blir aldri pålagt overtid, får alltid akkurat de ferieukene og inneklemt dagene man vil, høy lønn, spennende arbeidsoppgaver og sjefen sin rolle er å tilrettelegge for at du skal få gjort jobben din, ikke herje med deg.

Er faktisk interessant å lese at vi opplever så store forskjeller :P Min erfaring: Ja, leder svarer alltid ja til enkelte fridager på papiret, problemet hos oss er at det aldri er tid. det er mer "Ja, formelt kan du ta fri i helga, men XX skal være ferdig på mandag", så da har man jo likevel ikke fri i praksis. 

AnonymBruker
Skrevet

Har to venner som jobber med it. En har vanlig 8-16 jobb, den andre har i utgangspunktet også det, men ca hver tredje uke har de vakttelefon fra 16-08 i tilfelle trøbbel hos en av bedriftskundene. Ikke noe superstress der i alle fall.  

Anonymkode: 7ddc3...ce0

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på ansvarsområde, fagfelt innen IT og bedriften, men generelt vil jeg nok si at det er knallhardt for veldig mange. Hadde selv ikke ferie i fjor (tok bare ut ca 10 dager avspasering), og har jobbet mange helger og kvelder. I dag skjærtorsdag skal jeg også jobbe (har jobbet litt siden ca 0630) allerede. Null mulighet til å reise bort i ferier osv. fordi det alltid er noe som kan oppstå eller som må gjøres, så man er temmelig låst i denne bransjen. I praksis har jeg ikke hatt (lovpålagt) ferie på mange år, fordi man alltid blir pålagt for mange oppgaver (men man blir likevel "oppfordret" ril å formelt registrere ferie fordi det ser penere ut i bedriften). 

Nå er det jo ikke sikkert at det er alle som har det sånn, noen av svarene i denne tråden indikerer jo at andre har det litt enklere. Det kommer som sagt inn på hva slags rolle man har. Har man en type rådgiverrolle uten å nødvendigvis ha et drifts- eller utviklingsansvar (ansvar for å gjøre at ting faktisk fungerer ) så står man gjerne litt friere da man ikke har en evigvarende tilstand av "krise" som krever kontinuerlig tilstedeværelse 24/7/365. Men i mine oppgaver på jobb, så er kontinuerlig "krise" en vedvarende tilstand, og det hjelper jo heller ikke at man har blitt nedbemannet slik at jeg nå sitter alene med flere av mine oppgaver. 

Når det gjelder lønn er den jo på papiret ålreit, men ser man litt bak kulissene på hvordan mange jobber er den ofte ikke så bra likevel når man tar den totale arbeidsmengden i betraktning. En lønn på f. eks. 750K er jo ansett som ganske ålreit lønn i dag, men hvis man jobber 15 timer i døgnet + helger og helligdager så er det jo ikke veldig mye lenger (da kan du jo dele lønna på omtrent 2, for å få et mer reelt lønnsbilde av hva man får for normale åttetimers dager. Og 375K er jo ikke veldig høy lønn i dag)

Har jo undersøkt hvordan venner og bekjente i kontaktnettverket i samme bransje (og som har tilsvarende oppgaver) har det, og selv om noen har det fint, så er det også veldig mange som jobber absolutt hele tiden. Mine egne erfaringer syntes jo dermed å ikke være så unike, så det er da heller ikke "bare" meg som gjør noe galt. 

Så konklusjonen: Bransjen har nok blitt litt bedre siden 90-2000 tallet der man erfarte at de aller fleste jobbet døgnet rundt, men det er avhengig av rolle likevel ganske mange som fortsatt jobber langt mer enn det som egentlig er lovlig, gjerne støttet av ordninger som "særlig uavhengig stilling" osv. (der det i mange tilfeller ovehodet ikke er snakk om uavhengig jobbing) . Bransjen er selv i 2018 ganske Texas og jeg ville ikke selv ha valgt det igjen. Skal selv ut av bransjen etterhvert (jobber med saken), og jeg vil nok ikke anbefale den til andre som ønsker å noe annet ut av livet enn å jobbe. Selv om man kan være heldig med arbeidsgiver og oppgaver, er risikoen stor for at man får et hardt liv, som er det TS spør om. 

Skal sies at mannen vet om mange slike tilfeller ja. Du kan jo bytte jobb uten å bytte fagfelt? Hva med å få jobb i en annen bedrift og se hvordan det er der før du bytter beite helt? :)

Høres ikke bra ut det du forteller! Og selvfølgelig skal man dele årslønn på antall timer man jobber! Så du har helt rett i at om man jobber 24/7/365 så er ikke 750K mye i året. Veldig mange av kompisene til sambo, som også jobber innen IT, har en dårlig årslønn når de deler på antall timer. 

Anonymkode: 1cc13...2b4

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på hva du jobber med og hvor :) jeg har vært prosjektleder innen webutvikling i 3 år nå, i et ganske lite firma, og jeg har jobbet alt for mye. Jeg ser etter jobb i større firma nå hvor mine rettigheter som arbeidstaker faktisk blir ivaretatt. Har ikke hatt ferie siden jeg begynte. Nå vil jeg jobbe "på gulvet", med noe som ikke er kritisk. Jeg vil ikke ha kundeansvar. Overtid blir det alltids uansett, særlig nærme dead line. Hvis man er flink til å si nei, eller bare ikke si ja til alt, så kan du ha en normal arbeidsmengde. Jeg har inntrykk av at konsulenter ofte jobber mer enn 37.5 time forresten. 

Man lever ganske fritt som informasjonsteknolog, du får styre mye av dagen selv og møte opp når du vil med mindre du har møter. Noen firma, og avdelinger, har morning stand up hver dag, og da må du møte opp. Men de har også ofte store kantiner, avslapsnings- eller aktivitetsrom, kreative samlinger, sosiale reiser, og sitter hos kunden innimellom. Så hverdagen er variert. I tillegg har mange egne academys så du kan følge med på utvikling i teknologi eller få sertifiseringer. 

De som jobber lenger enn kl. 16 er typisk folk som enten jobber turnus (f.eks brukerstøtte), har vakt på support/drift eller reiser mye. Jobber du med salg må du ofte reise en del.

Lønna er god nok, og man får så og si alltid telefon, abonnement og pc dekket av jobben. Selv har jeg fått ei bøtte med duppedingser av jobb, bl.a. fitbit, noise cancelling headset, en møte-Ipad osv. Har inntrykk av at mange får det.

I et mellomstort til stort firma er det også veldig variert hvilke prosjekter man jobber med. Det er liksom aldri kjedelig :) Om du ønsker å utvikle deg selv og "stige i gradene" så får du ofte hjelp til å realisere dette, så lenge du er frempå.

Og innen IT er det stor sannsynlighet for at du kan skrive bacheloroppgave om en reell problemstilling hos et faktisk firma. Det er mer givende enn å skrive om institusjonens dataproblemer 😅

Anonymkode: 9e1f5...778

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk interessant å lese at vi opplever så store forskjeller :P Min erfaring: Ja, leder svarer alltid ja til enkelte fridager på papiret, problemet hos oss er at det aldri er tid. det er mer "Ja, formelt kan du ta fri i helga, men XX skal være ferdig på mandag", så da har man jo likevel ikke fri i praksis. 

Men hvorfor bytter du ikke jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor bytter du ikke jobb? 

Som skrevet, jeg jobber med saken. Ikke bare jobb, men etterhvert bransje. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som utvikler og trives veldig godt. Kjenner meg overhodet ikke igjen i at man jobber 24/7. Jeg har helt vanlige dager og fleksitid. Innimellom jobber litt ekstra, men det utgjør ikke mer enn 4-5 timer i løpet av en måned. De jeg studerte med har tilsvarende arbeidsdager som meg. Jeg vet ikke helt hvem disse jobbe-24-7-bedriftene er, eller hva de driver med. Har ikke kjennskap til ditt studie.

Det som kan sies er at du må ha interesse for det du driver med, og du må til en viss grad holde deg oppdatert. I andre bransjer er det gjerne slik at man tar utdanning, får opplæring på jobb og så kan man flyte på dette resten av arbeidslivet. IT-bransjen derimot er i kontinuerlig utvikling. Hvis det du driver med kun er jobb, og ikke hobby, så er det fort gjort å bli akterutseilt. 

Anonymkode: e3cd6...8e4

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min jobber med IT-sikkerhet og rådgivning, og jeg kjenner ikke igjen at man jobber 24/7. Helt normal arbeidstid, veldig fleksibelt faktisk, og god lønn. Tidligere var han konsulent og arkitekt i konsulentfirma, da var han nok flere timer på jobb (men fremdeles god lønn). Men han har aldri vært på jobb "hele tiden". Kanskje det er sånn innen visse grener av IT-bransjen, men jeg har ikke sett noe til det.

Jeg som skrev dette.

Jeg spurte mannen min, og han hadde følgende innspill: Jobben er spennende og fleksibel, men man må finne et område innen IT som man liker og synes er gøy å drive med. Han har som sagt en veldig fri stilling og jobber egentlig "lite" sett i forhold til lønna, men jobben krever at han holder seg oppdatert og vet hva som rører seg innen feltet. Slikt må han ta på fritiden, og han bruker en del tid på å lese, holde seg oppdatert og av og til ta nye sertifiseringer. Han liker det han gjør, og mener selv at det er viktig at han har den interessen, for han kan aldri regne med å bli "ferdig utlært".

Og så presiserer han, litt unødvendig kanskje, at fagfeltet IT er stoooort. Hva som er vanlig i en del av bransjen sier lite om hvordan det er på et annet felt. Så TS bør søke råd hos noen som jobber innenfor relevant sektor.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke fagforening i IT-bransjen? Hvorfor godtar dere å ikke ha ferie?!? Og så mye jobbing at man i praksis har halve årslønna enn på papiret. Hadde jeg aldri gått med på. Nesten så man burde melde inn til Arbeidstilsynet. (Når man godtar litt, pålegges man ofte mer...)

Anonymkode: ad114...423

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber innen IT, og trives veldig godt. Jobber vanlig arbeidsuke 40 timer, kan gjøre mer hvis jeg vil spare opp avspasering. En sjelden gang overtid i forbindelse med leveranser, det kommer mye an på hvor godt arbeid man vil levere. Kjernetid 09-15 ellers fleksibelt. Kan jobbe hjemmefra hvis jeg er snufsete eller venter elektriker for eksempel. Arbeidsoppgavene er interessante og spennende, da jeg jobber i et felt jeg interesserer meg for. Synes ikke det er stress med å holde meg oppdatert, fordi jeg har interesse for det. Mye utvikler man seg gjennom arbeid i prosjekter, og så litt kursing. Nøkkelen er da å komme seg på prosjekt som skal gjøre det du vil jobbe med/bli bedre i. Jeg jobber ikke med drift av produksjonssystemer så ikke noe vaktordning eller reparasjoner. Jobber kun med nye ting som etterhvert skal ut i produksjon. Kjekke folk å jobbe med. Får fridager og ferier etter ønske. Har aldri noensinne lyvd på meg feriedag. God lønn.

Hvis du synes IT er interessant, så er det en fin bransje med gode arbeidsvilkår er min erfaring.

Anonymkode: 155da...5a9

AnonymBruker
Skrevet

jeg er ferdig utdannet sivilingeniør i Datateknikk i 2007, og har jobbet i bransjen siden. Jobber som programareutvikler, første fire år som inhouse-developer og etter det som IT-konsulent. Konsulent-bedriften jeg jobber i er relativ stor, og mange av kundene våre er offentlige etater, og jeg har vært på mange forskjellige prosjekter. Som med alt annet, er vel fordeler og ulemper med denne jobben. Vi er to dataingeniører i familien, og nå med to små barn. :) 

Først og fremst, jeg kjenner meg ikke igjen i ubetalt og pålagt overtid problem, men nå jobber jeg med utvikling og ikke drift. Samboeren min jobber med drift, så han er en som er på vakt døgnet rundt - dvs han må være tilgjengelig på email, i tilfelle noe skjærer seg. Men det er sjeldent det er noe som må fikses, mest overvåkning. Nå i Cloud-tider er det aldri lengre tilfelle at han må fysisk kjøre et sted for å fikse serverfeil, han gjør alt remote hjemmefra. Han tar derimot mye avspasering og mye hjemmekontor som kompenserer for hans vaktordning, og har generelt veldig fleksibel arbeidsdag. Jeg som konsulent må være på jobb hos kunden 8-16 som generell regel, men fleksitid og avspasering er selvsagt mulig, hjemmekontor også. En av fordelene med IT-bransjen, som jeg ser det, er at arbeidstider fleksible, og hjemmekontor er mulig. Veldig kjekt i småbarnsperiode.

Lønn er bra, som jeg ser det. Både jeg og samboer tjenner nå ca 650 tusen hver, det gir en grei familieinntekt, som jeg ser det. Som andre sa, arbeidsdagen er kreativ, variert, interessant. Det er noe muligheter til reise, for eksempel diverse konferanser eller kurs. Det er ikke problem å finne jobb, man er etterspurt. Men - i store byer. Man er omtrent nødt til å bo sentralt, eller blir pendletider lange.

Minuser - ung bransje, fortsatt i utvikling, kan oppleves som kaotisk, krevende, uryddig. Nye trender kommer hele tiden, både i arbeidsorganisering og teknologier, det gjelder å bli sikker på seg selv og ikke stresse for mye med å rekke alt det nyeste. Samtidig som det er unektelig viktig å holde seg oppdatert. Her kommer det en ulempe, slik jeg ser det. Det forventes i bransjen at man har interesse for fagfeltet som man dyrker også på fritid - altså at man på fritid leser relevante blogger, hører på relevante prodcaster, tar video-kurs, prøver ut nye teknologier og verktøy. Ubetalt og på fritid, bare fordi man har jobben også som hobby. Nettopp fordi bransjen er nytt, og mange utviklere opprinnelig var hobbyutviklere som begynte å jobbe med hobbyen sin. Den holdingen i bransjen er jeg uenig i, min fritid skal jeg disponere akkurat slik jeg ønsker. Om jeg skal bruke en time eller to på kvelden på å oppdatere meg på det nyeste og kuleste, la det være Azure eller Google Cloud, Docker, K8ies, Swagger, Razor, whatever-nyeste-JS, er dette timer jeg tar fra familien min, og jeg skal i så fall ha betalt for det. Men igjen, ung bransje, og jeg ser det kommer en endring i den holdinger her, fordi gårsdagens unge utviklere har blitt om til middelalderne familiefedre og mødre, og alle har mindre fritid. 

Anonymkode: 8cd7c...876

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke fagforening i IT-bransjen? Hvorfor godtar dere å ikke ha ferie?!? Og så mye jobbing at man i praksis har halve årslønna enn på papiret. Hadde jeg aldri gått med på. Nesten så man burde melde inn til Arbeidstilsynet. (Når man godtar litt, pålegges man ofte mer...)

Anonymkode: ad114...423

Fagforeninger er ikke veldig utbredt innen teknologi generelt og IKT. Godtar man det ikke, så får man beskjed om at man "bør finne seg noe annet". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...