Gå til innhold

"prestevielse" utenfor kirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om prester kan være villig å foreta vielse utendørs eller lignende? og om det er mulig å vies "kirkelig" på andre dager enn lørdager?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det er fullt mulig å vies på andre dager enn lørdager (både på formiddagen og kvelden), og når det gjelder sted får du nesten høre med den presten du ønsker skal vie deg. Det kommer vel helt sikkert an på hvor du ønsker å vies. Vil du gjøre det mens du hopper fallskjerm, kan det nok tenkes at presten takker nei (men det er av helt andre årsaker).

:-)

Skrevet

Hehe! :lol: tenkte å holde oss nede på landejorda da... Men tenkte kanskje det kunne være ok med utendørs vielse. Noen her inne som har hatt utendørs vielse med prest??

Skrevet

Vi hadde utendørsvielse med prest - men hun kom fra Metodistkirken. Prester fra statskirken er visst veldig vanskelige med sånne ting. Det er ikke noe problem å bruke en prest fra Metodistkirken selv om man er medlem av statskirken. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Var i bryllup her på en torsdag i fjor. Men om dere skal vies ute - trenger dere nødvendigvis en prest da ? En dommer eller en annen med fullmakt til å foreta vielser kan vel også gjøre dette :wink:

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Nei, vi er ikke nødt til å ha prest. Men vi var på utendørsvielse med dommerfullmektig i sommer, og da var vielsen over på 10 min, iregnet to solistinnslag. Og DET syns jeg blir litt kort. Kan sikkert forlenge det med å si noen ord selv, men... Tja, jeg vet ikke.

Er det noen forskjell i vielsen om man bruker metodistprest i stedet for en fra statskirken? Hva er egentlig forskjellen på metodistkirken/statskiken (jeg har overhode ikke peiling på metodistkirken).

Skrevet

Er ikke helt sikker på hva som er forskjellen.. selv om jeg sikkert burde satt meg inn i det.. kanskje du finner ut noe her:

> http://www.metodistkirken.no

Vielsen vår varte vel ca. en halv time. Og jeg synes ikke det var noe forskjell fra en vielse i kirken, men har hørt mange si at vielsene til Metodistkirken er finere enn Statskirkens.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet om flere prester i statskirken som gjør det!!!

Så det er nok litt forskjellig...

gleder meg!

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi ble viet ute på en fredag. Det var forøvrig en katolsk vielse... Men jeg tror han måtte få klarsignal fra biskopen... Seremonien kan man få så lang eller så kort som man vil. Vi valgte den enkleste utgaven. Det hele tok vel knappe 15 min. Dette syntes både vi, brudeparet, og presten var helt passe.

Altså: Det går helt fint å bli viet på en hverdag. Og det går helt fint å bli viet ute. Men dette kommer altså helt ann på presten (ikke nødvendigvis type kirke). Noen prester er mer "firkantede" enn andre.

Skrevet

Du kan bli viet utendørs i f.eks. en kirkeruin eller lignende. Bortsett fra det er det vanskelig. Dette har blitt så populært at det har tatt alt for mye ressurser. Derfor har alle biskopene gitt beskjed til sine "undersåtter" om at dette kan vi dessverre ikke gjøre lenger. Synd, men sant. Jeg sier ikke at du ikke vil finne en eneste prest som vil gjøre det, men det kan bli vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...