Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Matbutikken jeg pleier å handle i har de 3-4 siste dagene hatt en opptint kalkun liggende i kjøledisken sammen med varer som er i ferd med å gå ut på dato. Pakken er ikke merket med annet enn best før august 2018. Jeg synes det er litt merkelig. Trodde det var ganske strenge regler for å selge opptint mat. 

Noen som vet hvilke regler som gjelder? 

Anonymkode: 68f1d...6ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Matbutikken jeg pleier å handle i har de 3-4 siste dagene hatt en opptint kalkun liggende i kjøledisken sammen med varer som er i ferd med å gå ut på dato. Pakken er ikke merket med annet enn best før august 2018. Jeg synes det er litt merkelig. Trodde det var ganske strenge regler for å selge opptint mat. 

Dette  høres i så fall ut som en stor glipp fra den butikken det gjelder. Er du sikker på at det er den   samme opptinte kalkunen som har ligget der alle de dagene? Kjente du  på den at den ikke hadde frost i seg?

Anonymkode: 69392...f71

AnonymBruker
Skrevet

Opptint kjøtt bør jo stekes kort tid etter at det er ferdigtint...

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å selge mat som har vært frossen er ikke lov. Selv ikke i redusert pris disken. 

Før frøs bakerbutikkene ned kaker og andre bakervarer og solgte rimeligere i frossen tilstand. Når dette ble omtalt i media rykket mattilsynet ut og stanset praksisen av hensyn til mattryggheten. Samme regler gjelder andre veien, frossen mat som er tint er ikke lov å omsette. 

Litt merkelig at de ikke kunne holdt fuglen på frysen, da? 

Mitt fagfelt er ikke mattilsynets regelverk, men de kan nok noen lover de jobber etter. 

Anonymkode: e9039...872

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette  høres i så fall ut som en stor glipp fra den butikken det gjelder. Er du sikker på at det er den   samme opptinte kalkunen som har ligget der alle de dagene? Kjente du  på den at den ikke hadde frost i seg?

Kalkunen lå i kjøledisken tirsdag kveld og kjentes helt tint ut. Hun i kassa mente den hadde ligget der siden lørdag, men jeg er temmelig sikker på at den lå der fredag. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke lov å selge opptint mat? 

Her hos oss selger de stadig vekk pølse og hamburgerbrød som har vært fryst. Det samme med kokosboller. 

Anonymkode: 6d00f...a63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her hos oss selger de stadig vekk pølse og hamburgerbrød som har vært fryst. Det samme med kokosboller. 

Nei, det er ikke lov. Jeg skal se senere om jeg kan finne noe regelverk på dette eller noen saker fra media. Eller dere kan bruke google selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke er andre veien som ikke er lov da? Å fryse ned mat som egentlig er ferskvare og snart går ut. 

Det er mange varer som har vært fryst, og selges tint i butikken. Vanligvis bakevarer som nevnt, men også andre ting som røkelaks, tinte farseprodukter som karbonader, nuggets o.l. kan være merket med "Produktet kan ha vært fryst" eller at råproduktet kan ha vært fryst før prosessering.

Anonymkode: cdf1f...96f

AnonymBruker
Skrevet

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-12-19-1618

§ 4.Bestemmelser om innfrysing og fryselagring av næringsmidler

Dypfrysing av råvarer og næringsmidler skal foregå snarest mulig etter at de nødvendige produksjonstrinn er avsluttet. Dypfrysing skal foregå i utstyr med tilstrekkelig kapasitet og på en slik måte at området for maksimal krystallisering nås så raskt som mulig for det aktuelle næringsmiddel. Dersom utstyret samtidig brukes til lagring av dypfryste næringsmidler, skal kapasiteten være slik at temperaturen i de dypfryste næringsmidlene ikke påvirkes i vesentlig grad.

De eneste frysemediene som må komme i direkte kontakt med næringsmidler, er luft, nitrogen og karbondioksid.

Dypfryste råvarer og dypfryste ferdige næringsmidler skal, når ikke annet er bestemt, emballeres i egnet forpakning hos produsent eller pakkevirksomhet og merkes, lagres og omsettes som dypfryste varer. Frysekjeden skal opprettholdes gjennom samtlige omsetningsledd.

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De varene kommer frosne til butikken og skal merkes med best før-dato når de tas ut fra frys.

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dypfryste råvarer og dypfryste ferdige næringsmidler skal, når ikke annet er bestemt, emballeres i egnet forpakning hos produsent eller pakkevirksomhet og merkes, lagres og omsettes som dypfryste varer. Frysekjeden skal opprettholdes gjennom samtlige omsetningsledd.

Takk! 

Det tolker jeg som at det ikke er lov å selge opptint kjøtt på den måten, spesielt ikke siden det ikke var merket med ny holdbarhetsdato. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...