Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må få luftet ut litt frustrasjon her. 

Har vært arbeidsledig (fra fulltidsjobb) i 6 mnd., og har da tatt alt jeg kan finne. Veldig mange av jobbene er innen promotering, da de stort sett har stillinger ute 24/7/365. Lønna er naturlig nok elendig, og mye ulønnet arbeid går på din bekostning, som å hente utstyr, det å komme deg fra butikk til butikk, osv. 

Men det verste er vel egentlig hvor lite sikkerhet det er. Du må være klar 100% av tiden, samt skrive deg opp på alle vakter du kan få, ellers så hører du rett og slett ikke fra dem. Alle jeg kjenner som jobber innen dette, har flere liknende jobber. 

For rundt en mnd. siden ringte de fra bedrift B, og ville ha meg til å holde stand et par dager på et kjøpesenter. Jeg måtte takke nei, da jeg allerede var skrevet opp et annet sted (bedrift A). Når dagen da kom, så ringte de igjen fra bedrift B og fortalte at det var helt krise, de måtte ha noen til å stå stand...jeg fortalte, igjen, at jeg var på jobb, og kunne ikke hjelpe dem der og da. 

Senere fikk jeg en sint telefon fra en mellomleder (Bedrift B), som fortalte de var skuffet over at jeg ikke gikk den "ekstra mila", siden de hadde krise. Fortalte for tredje gang at jeg var satt opp et annet sted, og fikk da som svar at de forventet å bli prioritert i framtiden. Dersom jeg skulle jobbe der, så måtte jeg innfinne meg i å ha "tom kalender" 2 uker i forveien. 

Nå har jeg ikke hørt noe fra dem på over 3 uker, og antar at jeg har blitt "sparket". Toppen av kransekaka er jo at man aldri får nok timer fra noen av dem. Det er alltid snakk om et par timer her, et par timer der. Du er totalt avhengig av å ha flere jobber.

De liker å skryte av fleksibilitet, men sannheten er at du har null sikkerhet, elendig lønn, og må bruke langt mer energi på jobben enn det du får betalt for. For hvert oppdrag så har jeg brukt minimum en time på reise og henting / levering av utstyr. 

Anonymkode: 8a23e...b89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaringer innen den bransjen, men har lignende erfaring fra en annen bransje. Som TS har jeg vært arbeidsledig (fra fulltidsjobb) en stund og har tatt det jeg har fått av små stillinger, vikariater etc.  For øyeblikket har jeg en 22% stilling i en større butikkjede, jobber en ettermiddag i uka og annenhver lørdag.  

Arbeidsgiveren min har et system der ledige vakter i alle avdelinger blir lagt ut fortløpende, noen ligger langt frem i tid, andre er "hasteoppdrag" fordi en ansatt er syk e.l., man kan "søke" på de man vil ha. Jeg følger med daglig og "søker" på alt jeg har mulighet til å ta. Takket være dette systemet ender jeg sort sett opp med å jobbe en god del ekstra, de fleste uker ligger jeg på mellom 60 og 80% av en full stilling, noen uker mer. Det er jeg selvsagt glad for.  MEN...

Ja, det er selvsagt et "men" der. Jeg har flere ganger opplevd å bli oppringt av sjefer i avdelinger jeg har "søkt" på vakter i som spør om jeg kan stille på kort varsel fordi den som fikk innvilget "søknaden" ikke kan jobbe allikevel. De gangene jeg har mulighet sier jeg ja, men jeg har mer enn en gang opplevd at de blir sure når jeg må si nei fordi jeg skal jobbe et annet sted i kjeden. Irriterende som f...

Anonymkode: 9d0e5...925

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til fremtidens arbeidsliv. Slik blir det for de fleste etterhvert, også de som har mer eller mindre sikre faste stillinger i dag, som følge av liberalisering av arbeidslivet etc. Og da blir det slik du nevner, at man 24 timer i døgnet må følge med og droppe alt annet for å dra på jobb, for å ikke "miste" jobben. Og med mange arbeidsgivere som ikke er villig til å gi deg 100% stilling, kun en liten deltidsstilling og/eller strøvakter, men der hver enkelt av dem likevel forventer lojalitet til akkurat dem, så kommer livet for de fleste ikke til å dreie seg om annet enn jobbing. 

Så man har noe å se fremtid. Og for det kan du takke blåblå regjering, og deres stemmekveg. Vi får se om de endrer mening når mange av dem må forholde seg til akkurat den samme jævlige fremtiden... 

Anonymkode: 6a9a6...f90

AnonymBruker
Skrevet

Å, så "endelig" har Norge meldt seg på denne type jobbing.

Bor i England og her er det flust med "zero-hour contracts" some egentlig innebærer nesten 100% jobb men du må stille opp når de krever uansett hvor lite varsel ellers blir du nedprioritert. Man mister også rettigheter som deltidsansatt selv om man ender opp med så og si full jobb.

Tragisk.

Anonymkode: 0abb8...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Frekt og utrolig useriøst. 

Anonymkode: 598a1...6b5

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, så "endelig" har Norge meldt seg på denne type jobbing.

Bor i England og her er det flust med "zero-hour contracts" some egentlig innebærer nesten 100% jobb men du må stille opp når de krever uansett hvor lite varsel ellers blir du nedprioritert. Man mister også rettigheter som deltidsansatt selv om man ender opp med så og si full jobb.

Tragisk.

hvordan bor du i England? holder økonomien til å ha en leilighet?

Anonymkode: 80557...ebd

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

hvordan bor du i England? holder økonomien til å ha en leilighet?

Har ordentlig jobb, 100% og leier hus i utkanten av Manchester.

AnonymBruker
Skrevet

Er det vikarbransjen vi snakker om her?

Anonymkode: 82229...1ba

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ordentlig jobb, 100% og leier hus i utkanten av Manchester.

det betyr du har kone og barn der. Hvordan havnet du i England? jeg ser etter en jobb. Jeg er ledig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...