AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Tidligere jogget jeg 5-6 ganger i uka. Så fikk jeg en skade i hoften som gjorde at jeg måtte slutte med jogging til det gikk over. Tok ca. 4-5 måneder før jeg ble noen lunde bra, startet da med sykling, ellipsemaskin og lette styrkeøvelser. Dette har alltid vært smertefritt. Nå er det ca. 1 år og 4 måneder siden skaden. Har altså ikke startet med jogging igjen, rett og slett fordi jeg ikke tør og jeg er livredd for å få smertene/skaden tilbake. Har trent med ellipsemaskin ca. 4 ganger i uka, og lette styrkeøvelser. Noen tips til hvordan jeg eventuelt bør starte med jogging igjen? Har ikke råd til fysioterapeut, så håper noen kan gi meg litt råd. Tipper det ikke bare er jeg som har vært gjennom skader Anonymkode: c3418...868
Skadeskutt Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Du må bare prøve deg fram. Start med 1-2 økter i uken og ikke så langt som du pleier. Husk å varme godt opp for å unngå at smertene kommer tilbake. Ut over det så er det bare prøving og feiling som funker. Jeg føler det er mye bedre å jogge i lett oppoverbakke enn nedover. Det avlaster knærne mine som kan være litt kranglete til tider.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, Skadeskutt skrev: Du må bare prøve deg fram. Start med 1-2 økter i uken og ikke så langt som du pleier. Husk å varme godt opp for å unngå at smertene kommer tilbake. Ut over det så er det bare prøving og feiling som funker. Jeg føler det er mye bedre å jogge i lett oppoverbakke enn nedover. Det avlaster knærne mine som kan være litt kranglete til tider. Da jeg var aktiv jogger hadde jeg økter på 30-60 min, med greit tempo. Enten utendørs eller på mølle med ca. 10-12 i hastighet. Bør jeg starte med roooolig jogging i bare noen få minutter? Og så øke etter hvert? Kan eventuelt trene ellipsemaskin som vanlig men jogge/gå fort noen minutter etterpå. Er kjemperedd for at skaden skal blusse opp igjen. Er snakk om en kronisk betennelse. Skjønner at det er prøving og feiling som gjelder. Men jeg ser for meg at det er "for sent" hvis jeg utløser skaden på nytt ved å prøve å jogge. Anonymkode: c3418...868
Skadeskutt Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var aktiv jogger hadde jeg økter på 30-60 min, med greit tempo. Enten utendørs eller på mølle med ca. 10-12 i hastighet. Bør jeg starte med roooolig jogging i bare noen få minutter? Og så øke etter hvert? Kan eventuelt trene ellipsemaskin som vanlig men jogge/gå fort noen minutter etterpå. Er kjemperedd for at skaden skal blusse opp igjen. Er snakk om en kronisk betennelse. Skjønner at det er prøving og feiling som gjelder. Men jeg ser for meg at det er "for sent" hvis jeg utløser skaden på nytt ved å prøve å jogge. Anonymkode: c3418...868 Jeg ville prøvd å starte veldig rolig og gradvis øke på ja. Med en gang du kjenner at det gjør vondt så vet du at du har presset deg for langt og bør gå tilbake til kun sykkel og ellipse. Vet ikke om det er noen annen måte å gjøre det på. Er slik jeg har gjort det når jeg har trent meg opp igjen etter skade.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Jeg har lastet ned en løpe-app. Holder på å trene meg opp etter sykdom, og har lett for å pushe meg for hardt. Og for å hindre det er den appen helt genial. Løper meg ekstremt gradvis opp til å løpe 5 km i strekk. Tror den finnes for 10 km også. Anonymkode: d170a...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 Sånn ut fra egen erfaring, og uten faglig støtte, så er mitt inntrykk at ting som hofter ikke nødvendigvis blir bedre selv om du holder rolig tempo. Har inntrykk av at tidsbruken på aktivitet har mer å si. Altså at korte intervalløkter er bedre for hofta enn lange rolige økter. Det er lenge siden skaden, så prøv noen korte turer der du gradvis øker løpemengden. Lytt til kroppen og stopp dersom du føler ubehag i hoften. Anonymkode: a3b53...1cb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 #7 Skrevet 20. mai 2018 På 9.5.2018 den 21.37, AnonymBruker skrev: Jeg har lastet ned en løpe-app. Holder på å trene meg opp etter sykdom, og har lett for å pushe meg for hardt. Og for å hindre det er den appen helt genial. Løper meg ekstremt gradvis opp til å løpe 5 km i strekk. Tror den finnes for 10 km også. Anonymkode: d170a...5a7 Hvilken app er dette? Anonymkode: 8c737...132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå