Gå til innhold

Sonen "skvätter" när blöjan är av. Råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille son som snart är 14 månader har börjat förstå hur han gör när han kissar - så nu går han omkring och kissar nästan som en hanhund som ska markera revir så fort vi tar av blöjan :-?

Så fort vi tar av blöjan så börjar han kissa. Gärna stående - vill verkligen inte sitta på pottan. Han ska stå upp, pressar lite och tittar på strålen som skvalar ner i pottan, på golvet eller i handduken som mamma och pappa hinner få fram.

En-två-tre strålar - så ser han nöjd ut och går vidare.

Stannar upp - tittar ner på tissen.

Pressar fram några droppar (som man kan leka med, eller halka i)

Går vidare - Stannar upp - Tittar ner på tissen

Pressar fram några droppar till...

Visst är det bra att han förstår hur man gör :klappe:

men mamma och pappa vill inte ha kissdroppar på mattan, i soffan, på golvet att halka i etc.

Jag vill dock gärna att han ska kunna gå en stund utan blöja och lufta lite - det har vi gjort sen han var liten och jag tror rumpan mår bra av det.

Har ni några råd? Hur får jag honom att sluta kissa i onödan? Jag vill ju att han kissar i pottan, det är bra. Men inte i vardagsrummet...

vi har funderat på att köpa kalsonger han kan ha på sig utan blöja - för att få känslan av att ha kläder på sig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje han rett og slett er for liten til pottetrening - selv om han forstår hvordan man gjør? 14 mnd er jo uansett veldig tidlig, og dette med tissing og bæsjing kan være veldig følsomt, så det er sikkert ikke så lurt å komme med negative sanksjoner. Hva om dere bare lar han bruke bleie, og så tar opp igjen pottetreningen om en liten stund? Da har han kanskje glemt at det gikk an å skvette rundt omkring, og det er uansett lettere å forklare at tissing skal skje på do. og litt større barn er det lettere å motivere.

Gjest Mayamor
Skrevet

Husker at eldstemann tisset så strålen stod rett til værs da han lå på stellebordet.

Jeg løste det ved å åpne bleien, så holde den løst over slik at bleien "fanget opp" tisset... :wink:

Jeg ville også avventet pottetreningen litt til.

Om en uke eller to ser verden kanskje helt annerledes ut.

Lykke til.

Mayamor

Skrevet

Jo han är lite för liten.

Någon riktig pottträning får han inte men ända sen han har varit liten har vi försökt låta honom ligga eller gå utan blöja en stund. Sker en olycka är det bara att torka upp.

Men nu pressar han fram några droppar kiss så fort han är utan blöja. Det betyder att det blir blött, mattor och möbler riskerar att bli förstörda och både han och vi halkar i kisset

Jag vill inte säga Fy eller Nej till honom - för då kan han ju få för sig att man inte får kissa alls utan blöja.

Jag vill gärna låta honom lufta lite också - för att undvika röd rumpa.

Skrevet
Husker at eldstemann tisset så strålen stod rett til værs da han lå på stellebordet.

Jeg løste det ved å åpne bleien, så holde den løst over slik at bleien "fanget opp" tisset... :wink:

Jo, det har vi också märkt. Problemet är att han fortsätter att pressa fram kiss även när han har kissat klart. Tre- fyra- fem droppar bara, eller en liiiten stråle till.

jag vill bara låta honom få springa fritt en stund - utan att kissa ner hela lägenheten, oss och möblerna :roll:

han beter sig näsan som en hund som ska markera revir... :wink:

Skrevet

Han synes sikkert at det er gøy å se at det kommer noe ut derfra, og har nok ikke så mye kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...