AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Jeg har vært syk de 3 siste årene, da for syk til å jobbe, eller orke å trene. Så jeg har gått på mye medisiner, gjør det fortsatt, vært veldig stillesittende, har fått påvist lav forbrenning. Så vekten har økt ganske kraftig på de 3 årene. I fjor prøvde jeg å slanke meg, startet på 1500 kalorier om dagen, og en liten gåtur daglig, da gikk jeg opp i vekt, gikk så ned til 1200 kalorier, da gikk jeg verken opp eller ned, gikk så ned til 1000 kalorier i måneden, gjorde det i 3 mnd, og gikk ikke ned. Og da ga jeg opp, da jeg var kronisk sulten. Har tatt opp dette med både lege, og gynekolog, tatt masse prøver, og de finner ikke noe galt. Nå vurderer jeg å prøve pulver en måneds tid, for å se om det hjelper. Jeg er fortsatt syk, orker ikke mer, enn en liten gåtur. Lurer på om det er andre som har slitt med noe lignende, og fant dere en løsning. Nå hater jeg kroppen min. Anonymkode: eef83...ae8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Hvordan har du "fått påvist lav forbrenning"? Jeg har dessverre ikke noen andre råd enn å prøve å bevege deg så mye som du orker. Dersom du har vært sengeliggende eller svært inaktiv i lang tid, så vil det selvfølgelig føles som en påkjenning å gå turer eller gjøre andre aktiviteter. Men om du klarer å gjennomføre en daglig tur samt andre styrkeøvelser hjemme så vil du etter hvert blir mer utholden, og aktiviteten vil kjennes lettere og lettere etter hvert. Jeg vet ikke hvilken sykdom du har, men uansett sykdom så hjelper det å bevege seg. Om du virkelig har levd på 1000 kcal per dag, noe som basically er at du sulter deg selv, uten å gå ned i vekt, så tenker jeg at du er enten allerede undervektig, eller har en metabolsk forstyrrelse eller (og ja, dette hater folk å høre) at du rett og slett ikke teller alle kaloriene du inntar. Anonymkode: a57e7...ef8 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du "fått påvist lav forbrenning"? Jeg har dessverre ikke noen andre råd enn å prøve å bevege deg så mye som du orker. Dersom du har vært sengeliggende eller svært inaktiv i lang tid, så vil det selvfølgelig føles som en påkjenning å gå turer eller gjøre andre aktiviteter. Men om du klarer å gjennomføre en daglig tur samt andre styrkeøvelser hjemme så vil du etter hvert blir mer utholden, og aktiviteten vil kjennes lettere og lettere etter hvert. Jeg vet ikke hvilken sykdom du har, men uansett sykdom så hjelper det å bevege seg. Om du virkelig har levd på 1000 kcal per dag, noe som basically er at du sulter deg selv, uten å gå ned i vekt, så tenker jeg at du er enten allerede undervektig, eller har en metabolsk forstyrrelse eller (og ja, dette hater folk å høre) at du rett og slett ikke teller alle kaloriene du inntar. Anonymkode: a57e7...ef8 Å trene mye er vanskelig, å gå 5 km gjør meg fullstendig utslitt. Fordi jeg er syk. Da jeg trente tok jeg en kroppsanalyse, og der reagerte de på hvor lav forbrenning jeg hadde. Jeg er ikke undervektig, nå har jeg bmi på svimlende 33, jeg førte inn og veide alt jeg spiste, også te, kaffe, dent pastill. Var ekstremt nøye. Er derfor jeg vurderer pulverkur i en måneds tid nå, for da ligger man vel på ca 500 kcal, og tenker at da må jeg gå ned. Ellers er det jo noe galt. Vet ikke om medisiner gjør det vanskeligere. Og jeg er ikke ute etter en diskusjon på at dette ikke er mulig, jeg teller feil, lyver for meg selv. Har hørt det mer enn nok. Jeg vil gjerne høre fra noen som har gode råd, kanskje andre som og har slitt med å gå ned i vekt, men som har funnet noe som virker. Andre med lav forbrenning. Anonymkode: eef83...ae8
brokkolikarusell Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 Vet ikke om det hjelper noe særlig, men det finnes jo enkelte matvarer som sies at skal øke forbrenningen som for eksempel chili, kaffe, grønn te og lignende (du finner mer på nettet). I tillegg er det utrolig viktig å få i deg alt av næringsstoffer du trenger. Kroppen trenger nok av alt for å fungere og får du ikke i deg nok næring vil du slite enda mer med fysisk aktivitet. En annen ting er at dersom man spiser for lite vil det gjøre forbrenningen din enda lavere, så det er viktig å vite hvor mye mat din kropp trenger for å kunne gå ned i vekt. Ville gjerne hørt med en lege eller eventuelt en personlig trener om de kan hjelpe deg å finne ut hvor mye kalorier du trenger. Ellers har det hjulpet for meg å endre små hverdagslige vaner som å gå trapper istedenfor heis, gå til og fra jobb istedenfor buss, spise fullkornsris istedet for hvit, grovt brød, fullkornspasta o.l. Masse grønnsaker til middagen gjør at man føler man spiser mer, men får ikke i seg mange kaloriene. I tillegg metter dette bedre. Husk også at protein og grove matvarer gir langvarig metthetsfølelse, man skal ikke sulte seg ned i vekt! Verken bra for kropp eller sinn. Disse små hverdagsendringene gjør at vekten forsvinner saktere enn man kanskje ønsker, men den forblir av Viktig å tenke langsiktig. Veldig mange som har gått ned i vekt i løpet av kort tid har lagt på seg kiloene igjen etterpå på grunn av at de går tilbake til normale rutiner etter feks slankekur. Jeg håper jeg i alle fall gav deg noen tips, lykke til!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg trente tok jeg en kroppsanalyse, og der reagerte de på hvor lav forbrenning jeg hadde. Anonymkode: eef83...ae8 Så det de reagerte på var ditt personlige estimat om hvor mye du spiser ift kroppsvekten din? Eller målte du energiforbruket ved hjelp av CO2 apparat eller radioaktive isotoper? Om så fikk du noen forklaring på hvorfor forbrenningen din er så unormalt lav? Med en BMI på 33 så er du et medisinsk unikikum dersom du vedlikeholder vekten med 1000 kcal. Jeg mener absolutt ikke å være frekk eller betvile deg, jeg vet at alle kropper er unike og det kan foregå prosesser hos deg som kan forstyrre energiomsettingen din. Derfor syns jeg at du skal undersøkes videre. For noe er veldig "off" med kroppen din. Anonymkode: fc488...1e4 4
Ofilia Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 Har du sjekket stoffskiftet ditt? Jeg har lavt stoffskifte som gjør at forbrenninga mi er veldig dårlig. Selv om jeg tar levaxin. Noen medisiner har økt sult som en bivirkning. Jeg gikk på en antidepressiva i ett år og la på meg 40 kilo på ett år for veldig mange år siden.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Jeg var slank og ble syk + medisiner og la på meg. Først gjorde jeg tiltak med maten fordi jeg viste at vektøkning var en bieffekt, hjalp ingenting, gikk opp i vekt uansett, og så ga jeg blanke en stund. Og det er greit å være ærlig med hva man har spist over lengre tid som førte til vektøkningen. For min del ble det mye trøste/komfort/kjede-spising. Jeg fortjente både cookies, sjokolade og potetgull. Det ble rett og slett mer spising fordi jeg var så inaktiv på andre vis. Den slanke versjonen av meg selv var ikke fokusert på mat i det hele tatt, hverken sunt eller usunt, jeg var aktiv og opptatt med andre ting. Etterhvert prøvde jeg å fokusere på sunn mat, men skjønte fort at fokusen var fortsatt på mat i mye større grad enn før. Å sulte seg selv er bare tull og fører gjerne til mer vekt økning, fordi du klarer ikke opprettholde det, men å spise mye mere frukt og enda mere grønt og drikke mye mer vann gjør en forskjell i lengden. I tillegg til å finne hobbier som gjør en for opptatt til å kjenne på sulten i så stor grad og så ofte som man gjør som inaktiv. På youtube er det en del amerikanske leger som har videoer om hvordan overvektige kan øke forbrenningen, og hvorfor den har stoppet opp. Jeg kan ikke garantere for kvaliteten, men du kan jo se selv her om det er noe av interesse: https://www.youtube.com/results?search_query=dr+eric+berg+fat+loss+ Anonymkode: 25cca...5e1
Kragebein Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 Kjære trådstarter, Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. Minner også om forumets retningslinjer: Sitat - Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her. Vi anbefaler at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Kragebein, mod
Anbefalte innlegg