AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Har en gutt på 19 mnd som er blitt meget hysterisk og rasende fra vi på kvelden går på badet og fram til legging. Oftest er vi begge to og da går det greit, men jeg merker at hvis jeg er alene og skal ta stellet er det helt håpløst. Ingen leker funker, ikke tull og tøys...ingenting! Han prøver å stikke av og snu seg hele tida, han er også veldig sterk. Og så får han gjerne raserianfall når han ikke får lov å stikke av og da har vi det jo gående.. Tør ikke bruke stellebordet for å si det sånn. Bleieskift er en kjempekamp og jeg priser meg lykkelig hver gang det bare er tissebleie.. Gutten kan ikke gå eller stå alene uten støtte enda og jeg ser jo for meg at det kanskje hadde vært enklere å skifte bleie stående!? Samt det øvrige stellet...jeg vet ikke. Tannpussen blir det ikke alltid så god kvalitet på.. usj, føler meg som en dårlig mor som ikke har kontroll på dette. Noen som har noen tips? Er redd for å bruke for mye makt også, redd det skal gå galt siden han er så sterk og samtidig ikke har helt kontroll over kroppen sin under raserianfallene sine. Det ble spesielt ille for han med kveldsstellet etter at han fikk øyekatarr for litt siden og måtte få øyedråper. Anonymkode: 5b2f5...b1d
Pysa Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Som forelder må man svelge noen kameler. Er det mulig å la ham se en filmsnutt under kveldsstellet? Ta med ipad på badet, f.eks. prøv å gjøre det til noe hyggelig, noe han gleder seg til. Slår han seg vrang, skrus filmen av. Ellers er det sånn av og til at vi som foreldre bare må bestemme, selv om det er en kamp. Uansett - dette er kjent for alle mødre. Hold ut - han roer seg i 20årsalderen. ;-) 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 Hvilken rutine har dere på kveldsstellet? Er det tid til kos eller skal de gå fort? Har en på samme alder, og hos oss går det bra om vi bruker tid, leser bok på potten eller bader. Litt kos og tulling mens vi tørker gjør underverker. Regner med det er øyedråpene med tilhørende negative assosiasjoner som gjøre det. Hvis det er feber i hus blir det spetakkel, ikke begeistret for hverken termometer eller smertestillende 🙄 Anonymkode: d784a...2ec
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 56 minutter siden, Pysa skrev: Som forelder må man svelge noen kameler. Er det mulig å la ham se en filmsnutt under kveldsstellet? Ta med ipad på badet, f.eks. prøv å gjøre det til noe hyggelig, noe han gleder seg til. Slår han seg vrang, skrus filmen av. Ellers er det sånn av og til at vi som foreldre bare må bestemme, selv om det er en kamp. Uansett - dette er kjent for alle mødre. Hold ut - han roer seg i 20årsalderen. ;-) Åh, og jeg som trodde vi hadde prøvd alt 😂 En filmsnutt var en god idé å ha i bakhånd! Takk ☺️ Regner med han roer seg uti 20-årene ja Anonymkode: 5b2f5...b1d
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rutine har dere på kveldsstellet? Er det tid til kos eller skal de gå fort? Har en på samme alder, og hos oss går det bra om vi bruker tid, leser bok på potten eller bader. Litt kos og tulling mens vi tørker gjør underverker. Regner med det er øyedråpene med tilhørende negative assosiasjoner som gjøre det. Hvis det er feber i hus blir det spetakkel, ikke begeistret for hverken termometer eller smertestillende 🙄 Anonymkode: d784a...2ec Vi har aldri dårlig tid igrunn, det har stort sett vært preget av hygge og kos, inntil nå nylig Til og med tannpussen hadde vi fått en god stemning rundt og det har ikke vært en enkel sak det heller. Men altså, er verst å være alene om stellet, har aldri nok armer, men tipset om film over her var jo smart! Den hersens øyekatarren altså, måtte det være lenge til neste runde Hvordan er slike up&go-bleier? Enklest for de som er oppe og går og klarer å stå selv kanskje? Anonymkode: 5b2f5...b1d
Skogkløver Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 Nå har jeg ikke noen revolusjonerende tips men da barnet vårt virkelig slo seg vrang under bleieskift spylte vi bare rumpa i dusjen eller i vasken. Det blir selvsagt en del søl, men verdt det. Up&Go er supert å ta på med en sprellebaby når det er umulig å få skikkelig på de andre... Vi hadde det samme styret med tannpuss, et forferdelig leven hver gang vi skulle pusse. Til tider var vi to stykker som gjorde det når vi hadde mulighet. Da pusset en mens den andre distraherte. Gjerne med sang og tull. Noen ganger funket det litt, andre ikke i det hele tatt... I perioder syns barnet det var utrolig gøy om h*n fikk pusse tennene mine mens jeg pusset. Da var vi jo i samme båt
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Øyekatarr trenger ikke dråper, det er virus og trenger bare tørkes bort med en bomulldott med kokt, avkjølt vann. Anonymkode: b0d44...a24
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 Har en på 20 mnd. Han prøver også å stikke av. Hyler under tannpuss. Og stelles på matta på gulvet. Jeg legger merke til at det hjelper å aktivisere ham i stellet. Jeg gir ham fille til å vaske ansiktet mens jeg bytter bleie, han vasker ivrig panne, kinn, nese, munn osv mens jeg roser. Han hyler vanligvis ved tannpuss men pusser ivrig selv etterpå. Og belønnes med fluor etterpå. Pysjen tar vi på i lag, det tar tid men han prøver ivrig. Anonymkode: d8e13...8e4 1
Forundret.. Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øyekatarr trenger ikke dråper, det er virus og trenger bare tørkes bort med en bomulldott med kokt, avkjølt vann. Anonymkode: b0d44...a24 Host.. Virus eller betennelse. Bedres det ikke med din metode så må sterkere saker til 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 Har samme "problemstilling" med vår 19 mnd gamle jente. Regner med det er en periode, blir nok bedre når språket er mer på plass og en kan forberede på overganger. Hjelper å aktivisere henne i stell. Ved bæsjebleie gir jeg henne telefonen så hun ser på fantorangen. Skikkelig pedagogisk er det sikkert ikke men orker ikke bæsj overalt. Ved øyedråper / nesedråper blir det hyl og skrik men det får det bare bli tenker jeg. Tannpuss gir jeg henne en tannbørste så pusser jeg med en annen. Det funket en stund men nå tar hun begge og hyler når hun ikke får min. . Anonymkode: 6ba44...033
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 Rutiner og forberedelser, samt involvere ungen i oppgavene. Nå må vi snart inn å skifte bleie. Kom så går vi å skifter bleie. Kan du ta frem stellematta/bleie/klut/legge deg ned? Først kan du pusse dine tenner, så kan du pusse mammas, så kan mamma pusse dine. Osv Om ingenting funker så finn frem nettbrett og sett på brannmann sam på youtube. Anonymkode: 645db...43e 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en gutt på 19 mnd som er blitt meget hysterisk og rasende fra vi på kvelden går på badet og fram til legging. Oftest er vi begge to og da går det greit, men jeg merker at hvis jeg er alene og skal ta stellet er det helt håpløst. Ingen leker funker, ikke tull og tøys...ingenting! Han prøver å stikke av og snu seg hele tida, han er også veldig sterk. Og så får han gjerne raserianfall når han ikke får lov å stikke av og da har vi det jo gående.. Tør ikke bruke stellebordet for å si det sånn. Bleieskift er en kjempekamp og jeg priser meg lykkelig hver gang det bare er tissebleie.. Gutten kan ikke gå eller stå alene uten støtte enda og jeg ser jo for meg at det kanskje hadde vært enklere å skifte bleie stående!? Samt det øvrige stellet...jeg vet ikke. Tannpussen blir det ikke alltid så god kvalitet på.. usj, føler meg som en dårlig mor som ikke har kontroll på dette. Noen som har noen tips? Er redd for å bruke for mye makt også, redd det skal gå galt siden han er så sterk og samtidig ikke har helt kontroll over kroppen sin under raserianfallene sine. Det ble spesielt ille for han med kveldsstellet etter at han fikk øyekatarr for litt siden og måtte få øyedråper. Anonymkode: 5b2f5...b1d 19 mnd og så kan han ikke stå uten støtte? Kanskje noen bør se på det. Anonymkode: 97410...7bd
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #13 Skrevet 9. mai 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 19 mnd og så kan han ikke stå uten støtte? Kanskje noen bør se på det. Anonymkode: 97410...7bd Det er under oppfølging ja.. Takk for øvrig for alle tips! Det blir vel bedre etter hvert TS Anonymkode: 5b2f5...b1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå