AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Hei, jeg lurer på litt meninger rundt dette... Nå er det jeg som er naboen i 2. etasje med planter på verandaen, som har en nabo på bakkeplan under meg. Det er ingen konflikt rundt dette pr. nå altså, og jeg har heller ikke fått noe indikasjon fra naboene at dette er til plage for de, det er bare jeg som syns det er litt ubehagelig, siden jeg oppdaget at når jeg vanner planter så hører jeg det sildrer (kun fra kanten av verandaen), ned på plattingen til naboen. For å forklare situasjonen litt så er dette snakk om leilighetsbygg med kun 2 etasjer, vi i 2 etg. har veranda, og de under har en platting på samme størrelse som vår veranda, og en liten hageflekk utenfor dette igjen. Noen av de på bakkeplan har imidlertidig valgt å utvide sin platting i ettertid til å dekke hele sin "hageflekk", naboene under meg inkludert. Der hvor plattingen ikke er utvidet så renner evt. vann fra verandaene over ned på gresset, liksom "kant i kant" med enden av den orginale plattingen. Hos mine naboer renner da overskuddsvann fra meg ned på den utvidede plattingen deres..... Nå vanner jeg stort sett på dagtid når de er på jobb, og aldri når de selv er ute, men jeg lurer litt på hva folk tenker rundt denne situasjonen? Hvordan burde jeg ta hensyn ift. når/hvordan jeg vanner? Eller må jeg bare la være å ha planter siden jeg bor i 2 etg. ? Eller må naboen, som har utvidet sin platting utover slik det er bygget bare måtte finne seg i det? Det er som sagt ingen konflikt på gang, og jeg snakker selvfølgelig med naboene om det skulle oppstå en situasjon, jeg er bare interessert i folks tanker og meninger rundt dette. Takk :-) Anonymkode: 55946...819
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Hvorfor renner det overskuddsvann fra deg og ned til de? Kan du ikke ha skåler under blomsterpottene/ blomsterkassene? Anonymkode: 1bb4c...318 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på litt meninger rundt dette... Nå er det jeg som er naboen i 2. etasje med planter på verandaen, som har en nabo på bakkeplan under meg. Det er ingen konflikt rundt dette pr. nå altså, og jeg har heller ikke fått noe indikasjon fra naboene at dette er til plage for de, det er bare jeg som syns det er litt ubehagelig, siden jeg oppdaget at når jeg vanner planter så hører jeg det sildrer (kun fra kanten av verandaen), ned på plattingen til naboen. For å forklare situasjonen litt så er dette snakk om leilighetsbygg med kun 2 etasjer, vi i 2 etg. har veranda, og de under har en platting på samme størrelse som vår veranda, og en liten hageflekk utenfor dette igjen. Noen av de på bakkeplan har imidlertidig valgt å utvide sin platting i ettertid til å dekke hele sin "hageflekk", naboene under meg inkludert. Der hvor plattingen ikke er utvidet så renner evt. vann fra verandaene over ned på gresset, liksom "kant i kant" med enden av den orginale plattingen. Hos mine naboer renner da overskuddsvann fra meg ned på den utvidede plattingen deres..... Nå vanner jeg stort sett på dagtid når de er på jobb, og aldri når de selv er ute, men jeg lurer litt på hva folk tenker rundt denne situasjonen? Hvordan burde jeg ta hensyn ift. når/hvordan jeg vanner? Eller må jeg bare la være å ha planter siden jeg bor i 2 etg. ? Eller må naboen, som har utvidet sin platting utover slik det er bygget bare måtte finne seg i det? Det er som sagt ingen konflikt på gang, og jeg snakker selvfølgelig med naboene om det skulle oppstå en situasjon, jeg er bare interessert i folks tanker og meninger rundt dette. Takk :-) Anonymkode: 55946...819 Å vanne naboens område samtidig med at du vanner blomstene dine er ikke akseptabelt for de fleste. Grønske og algeoppvekst, blomsterjordrester og blomster faller også ned. Naboer er lite begeistret for å måtte rydde opp etter andre. Jeg jadde blitt rasende på slik vanning. Naboen din kan la være å bry seg, du må snakke med naboen for å finne ut hva naboen synes om praksisen din. En annen sak er at alle steder der jeg har bodd så har det vært beskjed og ordensregler om at verandakasser og blomsterpotter skal henge på innsiden av rekkverket for å unngå to ting. Det ene er at man vanner og strør visnede blomster ned til naboen. Den andre er at dersom en blomsterpotte eller hel balkongkasse faller ned, så kan det drepe mennesker eller dyr instalasjonen eventuelt treffer, eller skade materielle ting. Anonymkode: 049dd...5b0 4
Rosatoast Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 Du burde skaffe deg slike skåler under pottene, eller ta med pottene i dusjen å vann dem der! 3
_popcorn_ Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Hva med å bare spørre naboen? Har også en over meg hvor det kan komme vann ned til min veranda om han vanner, jeg bryr meg ikke. På samme måte kan det komme snø på min veranda om han måker og det er vind, jeg bryr meg ikke. Motsatt vei kan det komme grill-røyk opp til han om jeg griller, han bryr seg ikke. Om det blir plagsomt, så kan vi si i fra. Kommunikasjon er fint! 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 TS her. Jeg kan kanskje stille spørsmålet på en annen måte, i hvor stor grad er det naturlig/forventet at jeg skal forhindre at det renner vann over kanten, og i hvor stor grad må de forvente at det kan renne vann langs kanten? Når det regner blir jo alt utover denne grensen vått allikevel, så det er ikke slik at det renner vann på deres "tørre" område. Jeg setter pris på de forslagene til praktiske løsninger som er kommet, men som sagt så er det ikke det jeg lurer på :-) Jeg gjentar også at det ikke er noen konflikt, og at jeg selvfølgelig tar en prat med de om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 55946...819
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Er det verandakasser du har? Det trenger ikke å renne vann fra disse dersom du sørger for å ha tette verandakasser, og å sørge for luft til blomsterrøttene ved å ha leca-kuler i bunnen av kassene. Eller evt blomsterpotter med lufting oppi en tett verandakasse. Hvorfor lage et eventuelt problem, hvis du kan unngå det? Anonymkode: 1bb4c...318 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan kanskje stille spørsmålet på en annen måte, i hvor stor grad er det naturlig/forventet at jeg skal forhindre at det renner vann over kanten, og i hvor stor grad må de forvente at det kan renne vann langs kanten? Når det regner blir jo alt utover denne grensen vått allikevel, så det er ikke slik at det renner vann på deres "tørre" område. Jeg setter pris på de forslagene til praktiske løsninger som er kommet, men som sagt så er det ikke det jeg lurer på :-) Jeg gjentar også at det ikke er noen konflikt, og at jeg selvfølgelig tar en prat med de om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 55946...819 Ville du selv akseptert å stadig få van ned på din egen terasse? Begynn der. Forestill deg at du bor i første og noen andre med din hensynsløse vanning i andre. En annen sak du bør tenke mer enn grundig over er om du har forsikring eller økonomi til å punge ut noen millioner dersom verandakassen din faller ned og dreper naboens barn, hovedforsørgeren i familien eller andre? Flytt kassene dine du. Anonymkode: 049dd...5b0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan kanskje stille spørsmålet på en annen måte, i hvor stor grad er det naturlig/forventet at jeg skal forhindre at det renner vann over kanten, og i hvor stor grad må de forvente at det kan renne vann langs kanten? Når det regner blir jo alt utover denne grensen vått allikevel, så det er ikke slik at det renner vann på deres "tørre" område. Jeg setter pris på de forslagene til praktiske løsninger som er kommet, men som sagt så er det ikke det jeg lurer på :-) Jeg gjentar også at det ikke er noen konflikt, og at jeg selvfølgelig tar en prat med de om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 55946...819 Jeg hadde ikke satt pris på om naboen over meg forårsaket at det rant en blanding av vann og jord og gjødsel ned på min terasse. Anonymkode: 1bb4c...318 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan kanskje stille spørsmålet på en annen måte, i hvor stor grad er det naturlig/forventet at jeg skal forhindre at det renner vann over kanten, og i hvor stor grad må de forvente at det kan renne vann langs kanten? Når det regner blir jo alt utover denne grensen vått allikevel, så det er ikke slik at det renner vann på deres "tørre" område. Jeg setter pris på de forslagene til praktiske løsninger som er kommet, men som sagt så er det ikke det jeg lurer på :-) Jeg gjentar også at det ikke er noen konflikt, og at jeg selvfølgelig tar en prat med de om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 55946...819 Det er forskjell på regnvann og blandingen vann + jord + gjødsel Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 Du sørger selvfølgelig for at det ikke renner ned til naboen, trodde dette var en selvfølge. Jeg bor selv i 2.etg, har skåler under pottene som overskuddsvann renner ned på. Anonymkode: 27574...a30 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 Jeg har ikke ting hengende utover kanten som kan falle ned. Ang. hva slags beholdere det er så er det flere forskjellige i diverse størrelser og utforminger. Når det regner får de akkurat det samme vannet ned på sin platting som når jeg vanner, det regner jo først på min veranda og mine planter, før dette renner over enden, på samme måte som når det regner. Anonymkode: 55946...819
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #13 Skrevet 9. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vanner jeg stort sett på dagtid når de er på jobb, og aldri når de selv er ute Og plutselig er det noen hjemme der og får jordvann på seg fra din vanning... 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kan kanskje stille spørsmålet på en annen måte, i hvor stor grad er det naturlig/forventet at jeg skal forhindre at det renner vann over kanten, og i hvor stor grad må de forvente at det kan renne vann langs kanten? Når det regner blir jo alt utover denne grensen vått allikevel, så det er ikke slik at det renner vann på deres "tørre" område. Jeg setter pris på de forslagene til praktiske løsninger som er kommet, men som sagt så er det ikke det jeg lurer på :-) Jeg gjentar også at det ikke er noen konflikt, og at jeg selvfølgelig tar en prat med de om det skulle bli aktuelt. Anonymkode: 55946...819 Hva mener du? Om det skulle bli aktuelt med hva da? Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #14 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke ting hengende utover kanten som kan falle ned. Ang. hva slags beholdere det er så er det flere forskjellige i diverse størrelser og utforminger. Når det regner får de akkurat det samme vannet ned på sin platting som når jeg vanner, det regner jo først på min veranda og mine planter, før dette renner over enden, på samme måte som når det regner. Anonymkode: 55946...819 Renner det jordvann fra dine planter ned til naboen når det regner? Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #15 Skrevet 9. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke ting hengende utover kanten som kan falle ned. Ang. hva slags beholdere det er så er det flere forskjellige i diverse størrelser og utforminger. Når det regner får de akkurat det samme vannet ned på sin platting som når jeg vanner, det regner jo først på min veranda og mine planter, før dette renner over enden, på samme måte som når det regner. Anonymkode: 55946...819 Har du ikke tak over din veranda? Hvis ja, sett plantene under tak slik at naboen slipper å få ditt jordvann Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #16 Skrevet 9. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du? Om det skulle bli aktuelt med hva da? Anonymkode: 1bb4c...318 Om det skulle bli et problem at det kommer vann på deler av deres platting innimellom. Anonymkode: 55946...819
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #17 Skrevet 9. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Renner det jordvann fra dine planter ned til naboen når det regner? Anonymkode: 1bb4c...318 Jepp. Anonymkode: 55946...819
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #18 Skrevet 9. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jepp. Anonymkode: 55946...819 Er sluken i terassegulvet ditt tett eller noe? Eller er det ikke helt gulv? Er det glipper mellom gulvplankene, eller hvorfor renner det vann fra deg? Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #19 Skrevet 9. mai 2018 Dette var et mysterium Anonymkode: 1bb4c...318
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #20 Skrevet 9. mai 2018 Kan du fortelle mer om terassegulvet ditt? Er det ikke sluk i gulvet? Har andre naboer som bor i 2. etg blomster på terassen? Anonymkode: 1bb4c...318
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå