Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurt lenge på om jeg skulle skrive dette innlegget eller ikke, men jeg kom frem til at jeg vil høre hva dere sier og mener om dette. Alle andre mener venninna mi burde slå opp, og hun selv sier at han nesten virker farlig og at det eskalerer mer for hvert minutt omtrent. Ei annen venninne har uttrykt at hun er glad for at han ikke har brukt vold mot henne. Han har lenge virket å slite med tillit, tror alle er ute etter han, ignorerer han, ikke forstår han osv. Jeg har mistenkt paranoid-personlighetsforstyrrelse, men nå begynner jeg å lure på om det er noe enda verre. Han har kun fortalt at han har udiagnostisert sosial angst og at han har slitt med panikkanfall før som nå har kommet tilbake. 

De har hatt drama i mange måneder, og det Kan nesten virke som om at det er et spill fra hans side. I begynnelsen var alt fint og flott, men plutselig så bare snudde han fullstendig. Han manipulerer, kontrollerer, er selvopptatt og forventer alltid å bli tatt hensyn til. Han lager drama ut av alt, ber kjæresten slette kommentarer hun har skrevet til venninner, kritiserer henne for å farge håret og bruke sminke. Han får henne til å love at hun ikke skal gjøre ditt og datt med sin egen kropp!! Og hun jatter med for å unngå drama. Farger hun håret da så sier han at hun brøt løftet hennes og at han blir såret. Hun blir oppgitt, og orker ikke snakke til han. Da blir han sur fordi hun liksom "ignorerer" han. Så med alt dette dramaet blir venninna mi usikker på sine egne følelser og tenker tanken på å slå opp. Han reagerer med å forhandle i flere timer og si at verden raser sammen uten henne, at livet er ødelagt, at han elsker henne over alt på jord. Hun går på det og tar han tilbake. Alt er fint frem til han er sikker på til hun ikke skal gjøre det slutt, også begynner dramaet igjen. Han logger seg inn på hennes Snapchat og blokkerer ei av hennes venninner uten å spørre fordi han ikke liker denne jenta, og sier til venninna mi at dette skulle vært gjort for lenge siden. Venninna mi har nå forandret passordet på alle sosiale medier, og hans argument er at siden er er sammen så burde ikke hun skjule noe for han.

Samtidig dro han for å liksom møte ei jente han hadde blitt kjent med på Snapchat. Dette syntes venninna mi var leit, og hun sa det til han. Da lot han være å treffe henne, og venninna mi sa at hun ikke vet hva som hadde skjedd om de hadde møttes. Hun sier at det er på grensen til utroskap, hvor da han blir skikkelig fornærmet og sier hun beskylder han for å være utro. Han mener at da er hvertfall hun utro som har søkt opp en gutt på Facebook 🙄

Han snakker også alltid om respekt, at hun må respektere han. Jeg sov over hos henne en dag, og han lagde også  et stort nummer ut av at jeg lå i samme seng som venninna mi. Han forstår ikke at det er en normal ting å gjøre, og forventer at venninna mi skal kaste meg ut av senga eller blåse opp en luftmadrass slik at han ikke blir så sjalu. Vi hørte ikke på han, og venninna mi sovnet på siden av meg. Jeg var våken og fikk melding av han. "kan jeg snakke med ***?" jeg svarte at hun sov. Da sa han: "Vekk henne da", hvor jeg svarte at det var respektløst å vekke henne når jeg visste at hun var veldig trøtt. "Hun må jo respektere at jeg vil nakke med henne", og jeg svarte: "Men du må respektere at hun vil sove". Dette skjønte han ingenting av, og Han mente da at ingen respekterte han, og at jeg kunne vekke henne slik at hun heller kunne sove etterpå. Hun hadde jo hele natta foran seg mente han, men klokka var faktisk 2 på natta. Han har null respekt for hennes tanker, følelser og valg og oppfører seg som den som fortjener og trenger mest oppmerksomhet i hele verden. Han forventer å være nummer en i livet hennes, og vil helst være alene med henne hele tiden. Han fengsler venninna mi og ringer henne så mange ganger om dagen samtidig som han forlanger at hennes venninner skal gå ut av rommet fordi  han har "førsterett" på å snakke med henne. 

Han er ekstremt sjalu, kontrollerende og manipulerende. Han evner ikke å se andre enn seg selv. Det er helt krise og det blir bare verre. Vi har sagt tydelig at hun må slå opp, og hun er helt enig, men han trygler henne alltid så mye at hun sitter igjen med dårlig samvittighet. Jeg begynner å føle at han genser over til psykopati! Gutten er kun 16 år! Jeg blir skremt og lurer på hvordan dette kommer til å gå om hun ikke kutter han ut nå. 

Hva kan jeg gjøre for å få henne til å innse sitt eget beste?

Anonymkode: b5f91...ff0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg orker ikke lese alt, men helt tydelig er denne fyren LITE stabil, og manipulerende. Dette kan fort få en person til å bli medavhengig, noe som gjør det utrolig vanskelig å gå fra personen, uavhengig om man faktisk vil gå fra den eller ikke.

Har vært i et lignende forhold tidligere, jeg visste jeg burde gå fra han, alle venner og familie sa at dette er ikke bra. Denne eksen trua meg foran faren min, og snakka dritt om meg foran familien sin, for å gjøre meg flau og utilpass. Jeg fikk ikke lov å gå ut av leiligheten blant venner, eller familie. Jeg gjorde ALT for han, fordi han manipulerte og fikk meg til å få drit dårlig samvittighet. Veldig destruktivt forhold, han var ikke fysisk voldelig mot meg, men han drev med mye psykisk vold og terror. Noe jeg anser som hakket verre.

Venninna di ser ut til å forstå at denne gutten ikke er bra, jeg vet ikke hva jeg kan "si" for å gi gode råd. Jeg klarte ikke gå fra min eks-kjæreste fordi han var så manipulerende, det var først når han REIV MEG ut av senga imens jeg sov, og slepte meg inn på kjøkkenet og kasta meg ut av leiligheten vår, at det ble slutt. Jeg er JÆVLIG glad for at det skjedde, hvis ikke hadde det forholdet mest sannsynlig vart noen måneder lengre, jeg var kjempe tynn, deprimert og alt som fulgte med pga det forholdet.. I det jeg dro fra han , forsto jeg at jeg allerede hadde vært over han i nesten 1 år. (vi var sammen i 1 1/5 år). Denne personen driver enda og sier han vil ha meg tilbake og prøver å manipulere meg, det er 4 år siden det ble slutt. 

Be venninna di lese kommentarer som blir sendt hit, kanskje det hjelper.

Edit: Han her fikk diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse under forholdet, et penere ord for psykopat.

Endret av Rosatoast
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra du bryr deg om veninnen din, det er kun dere som kan hjelpe henne ut av dette. I tillegg til å være sykelig sjalu virker det som han har en eller annen diagnose, han har ihvertfall mange av trekkene på antisosial personlighetsforstyrrelse. Minner veldig om eksen til ei veninne som antagelig var begge deler. Han fikk henne skritt for skritt til å kutte ut store deler av vennekretsen. Han fikk henne til å tro at den og den veninnen er ikke bra for deg, etc. Det er helt sykelig å ikke godta at hun skriver til veninner. Hun må komme seg ut, fort. Forresten passer uttrykket på seg selv kjenner man andre her, han er livredd for at hun skal være utro, ofte er det samme type som nettopp er utro selv. Eksen til veninnen min var helt paranoid når det kom til menn, hun fikk etterhvert ikke lov til å snakke med andre menn uansett hva slags situasjon det gjaldt. Tilslutt kom det frem at han selv var utro. Man tenker ofte om andre slik man selv tenker...

Hva med å vise henne innlegget ditt, og be henne se for seg at dette ikke er henne, men deg/søsteren hennes e.l?. spør henne om hun hadde tenkt det var lurt av dere å være i forholdet. Av og til hjelper det å ta noen skritt tilbake og se alt fra en distanse. Du kan jo og vise henne reaksjonene her inne også. Det er vondt å se noen bli helt blinde i forelskelsen, man mister helt fornuft. Vært der selv. Spør henne om hun føler hun kan være seg selv i forholdet, eller om hun helt ærlig føler hun er på vei til å miste seg selv. Vær forsiktig med å svartmale han fullstendig, det kan ha motsatt effekt og hun kan ende opp med å ta ham i forsvar. Hva med å skrive ned alle tingene dere reagerer på, så hun ser det svart på hvitt?  Hun er godt på vei inn i nettet hans allerede, siden hun vil gå men ikke greier. Si at du alltid vil være der for henne, det er det viktigste. Jo mer isolert hun blir og jo flere venner som trekker seg vekk, jo mer avhengig av ham blir hun. så vær der for henne.

Anonymkode: 1f1fc...734

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Denne gutten trenger hjelp! Om han bare er 16år, Så kontakter dere foreldrene hans, Eller helsestasjonen for ungdom! Regner med at venninne din er like gammel, hun bør og snakke med noen hun stoler på, som kan hjelpe henne bort fra denne gutten. Bor de sammen? Eller hjemme hos foreldre? 

Anonymkode: 2d750...317

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne gutten trenger hjelp! Om han bare er 16år, Så kontakter dere foreldrene hans, Eller helsestasjonen for ungdom! Regner med at venninne din er like gammel, hun bør og snakke med noen hun stoler på, som kan hjelpe henne bort fra denne gutten. Bor de sammen? Eller hjemme hos foreldre? 

Anonymkode: 2d750...317

Ja, vi vet han trenger hjelp. Venninna mi er 19/20, og han er 16. De bor begge hjemme, ikke sammen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, det finnes saklig informasjon om det denne gutten lider av, og det kan din venninne lese. Det du forteller om ligner altfor mye på dyssosial personlighetsforstyrrelse. Slike folk bryter andre gradvis ned, vrenger hodet på dem slik at de ikke vet noen ting lenger og blir usikre på seg selv. Slike folk er farlige!

Den tryglinga som han kommer med, og som din venninne gir etter for, er HELT TYPISK TAKTIKK. Målet er å holde henne fast i forholdet, ha kontroll på henne. Kanskje hun er vant til dårlig behandling fra gutter eller noen andre, slik at hun er sårbar? Det kan virke som forholdet deres er "bra" en stund, men så blir det enda verre enn før. Dette er et mønster for forhold som bare går én vei: til helvete. Venninna di MÅ BORT:

Du og andre ser dette tydelig. Det er så bra at du bryr deg om venninna di!

Anonymkode: 1782a...600

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, det finnes saklig informasjon om det denne gutten lider av, og det kan din venninne lese. Det du forteller om ligner altfor mye på dyssosial personlighetsforstyrrelse. Slike folk bryter andre gradvis ned, vrenger hodet på dem slik at de ikke vet noen ting lenger og blir usikre på seg selv. Slike folk er farlige!

Den tryglinga som han kommer med, og som din venninne gir etter for, er HELT TYPISK TAKTIKK. Målet er å holde henne fast i forholdet, ha kontroll på henne. Kanskje hun er vant til dårlig behandling fra gutter eller noen andre, slik at hun er sårbar? Det kan virke som forholdet deres er "bra" en stund, men så blir det enda verre enn før. Dette er et mønster for forhold som bare går én vei: til helvete. Venninna di MÅ BORT:

Du og andre ser dette tydelig. Det er så bra at du bryr deg om venninna di!

Jeg er helt enig. Jeg synes det er skikkelig trist hele greia. Hun er ikke spesielt sårbar nei, og har heller ikke hatt kjæreste før. 

Jeg er helt enig at hun må bort

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Rosatoast skrev:

Jeg orker ikke lese alt, men helt tydelig er denne fyren LITE stabil, og manipulerende. Dette kan fort få en person til å bli medavhengig, noe som gjør det utrolig vanskelig å gå fra personen, uavhengig om man faktisk vil gå fra den eller ikke.

Har vært i et lignende forhold tidligere, jeg visste jeg burde gå fra han, alle venner og familie sa at dette er ikke bra. Denne eksen trua meg foran faren min, og snakka dritt om meg foran familien sin, for å gjøre meg flau og utilpass. Jeg fikk ikke lov å gå ut av leiligheten blant venner, eller familie. Jeg gjorde ALT for han, fordi han manipulerte og fikk meg til å få drit dårlig samvittighet. Veldig destruktivt forhold, han var ikke fysisk voldelig mot meg, men han drev med mye psykisk vold og terror. Noe jeg anser som hakket verre.

Venninna di ser ut til å forstå at denne gutten ikke er bra, jeg vet ikke hva jeg kan "si" for å gi gode råd. Jeg klarte ikke gå fra min eks-kjæreste fordi han var så manipulerende, det var først når han REIV MEG ut av senga imens jeg sov, og slepte meg inn på kjøkkenet og kasta meg ut av leiligheten vår, at det ble slutt. Jeg er JÆVLIG glad for at det skjedde, hvis ikke hadde det forholdet mest sannsynlig vart noen måneder lengre, jeg var kjempe tynn, deprimert og alt som fulgte med pga det forholdet.. I det jeg dro fra han , forsto jeg at jeg allerede hadde vært over han i nesten 1 år. (vi var sammen i 1 1/5 år). Denne personen driver enda og sier han vil ha meg tilbake og prøver å manipulere meg, det er 4 år siden det ble slutt. 

Edit: Han her fikk diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse under forholdet, et penere ord for psykopat.

Huff, så trist å høre at du har vært gjennom det. Jeg tror også denne gutten har en alvorlig lidelse, og jeg stoler ikke på han en plass... 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, så trist å høre at du har vært gjennom det. Jeg tror også denne gutten har en alvorlig lidelse, og jeg stoler ikke på han en plass... 

Hva skal til, for at venninna di går fra han? Du kjenner hun jo best. Og han er 16 år, hun er 20 år?

Håper han slår opp med hun, hvis hun ikke klarer det selv... Det er utrolig slitsomt å komme i relasjon med slike personer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig. Jeg synes det er skikkelig trist hele greia. Hun er ikke spesielt sårbar nei, og har heller ikke hatt kjæreste før. 

Jeg er helt enig at hun må bort

Hvis venninna di ikke har hatt kjæreste før, så er hun litt sårbar - på den måten at hun mangler erfaring for hva som er bra eller dårlig i et forhold. Det var en god idé som noen kom med her, å la henne få lese denne tråden og svarene fra andre jenter og kvinner som har hatt slike kjærester.

Jeg tenker det er viktigere å få henne i sikkerhet, bort fra ham, enn å skaffe behandling til ham. Noen sier "kontakt familien hans", men man kan jo lure på hva slags familieforhold denne gutten kommer fra, og hvor mye de kan hjelpe, Der må det fagfolk til.

Du og andre får fortsette å støtte og ta vare på venninna deres. Klem til dere og lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Rosatoast skrev:

Kan jeg spørre hva som er forskjellen på dyssosial og antisosial personlighetsforstyrrelse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er han fra? Det kan være mer en kulturell greie at han forventer å bli respektert av jenter.

Hvis foreldrene ikke snakker norsk er det heller ikke så lett å involvere de.

Men er enig at dersom det ikke er kulturelle faktorer inne her, så høres det ut som om han bør utredes av psykolog.

Men uansett merkelig at venninnen din finner denne fyren attraktiv. Men smaken er som kjent som baken.

Anonymkode: ea9ff...bae

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra du bryr deg om veninnen din, det er kun dere som kan hjelpe henne ut av dette. I tillegg til å være sykelig sjalu virker det som han har en eller annen diagnose, han har ihvertfall mange av trekkene på antisosial personlighetsforstyrrelse. Minner veldig om eksen til ei veninne som antagelig var begge deler. Han fikk henne skritt for skritt til å kutte ut store deler av vennekretsen. Han fikk henne til å tro at den og den veninnen er ikke bra for deg, etc. Det er helt sykelig å ikke godta at hun skriver til veninner. Hun må komme seg ut, fort. Forresten passer uttrykket på seg selv kjenner man andre her, han er livredd for at hun skal være utro, ofte er det samme type som nettopp er utro selv. Eksen til veninnen min var helt paranoid når det kom til menn, hun fikk etterhvert ikke lov til å snakke med andre menn uansett hva slags situasjon det gjaldt. Tilslutt kom det frem at han selv var utro. Man tenker ofte om andre slik man selv tenker...

Hva med å vise henne innlegget ditt, og be henne se for seg at dette ikke er henne, men deg/søsteren hennes e.l?. spør henne om hun hadde tenkt det var lurt av dere å være i forholdet. Av og til hjelper det å ta noen skritt tilbake og se alt fra en distanse. Du kan jo og vise henne reaksjonene her inne også. Det er vondt å se noen bli helt blinde i forelskelsen, man mister helt fornuft. Vært der selv. Spør henne om hun føler hun kan være seg selv i forholdet, eller om hun helt ærlig føler hun er på vei til å miste seg selv. Vær forsiktig med å svartmale han fullstendig, det kan ha motsatt effekt og hun kan ende opp med å ta ham i forsvar. Hva med å skrive ned alle tingene dere reagerer på, så hun ser det svart på hvitt?  Hun er godt på vei inn i nettet hans allerede, siden hun vil gå men ikke greier. Si at du alltid vil være der for henne, det er det viktigste. Jo mer isolert hun blir og jo flere venner som trekker seg vekk, jo mer avhengig av ham blir hun. så vær der for henne.

Anonymkode: 1f1fc...734

huff ja, det virker som om at han får mer og mer imot vennene hennes, selvom disse folkene ikke har gjort henne noe direkte. Jeg synes også det er hårreisende å lure seg inn på kontoen til kjæresten og begynne å endre navn på venninner og slette ei som han hater av ingen grunn (kun fordi hun er gira og veldig høylytt). jeg hadde byttet profilbilde og venninna mi hadde skrevet: "så nydelig du er", og dette gjorde han super sjalu. Det var ifølge han bare han selv som kunne få høre disse ordene av venninna mi. Dermed ba han henne om å endre/slette kommentaren slik at jeg fikk melding av venninna mi: "Hei, ** er ble litt sjalu på det jeg skrev til deg. Er det greit at jeg endrer det?". Jeg fikk helt sjokk og bare: "Slå opp". 

Jeg tror hun ser veldig godt at det ikke er et sunt forhold. Det er kun han selv som ikke ser det. Men takk for råd. Du har veldig rett. Jeg skal støtte henne og få henne til å innse at dette må hun komme seg ut av før han går amok. Dette kan bli farlig om han fortsatt driver med å isolere henne fra vennene sine. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilket land er han fra? Det kan være mer en kulturell greie at han forventer å bli respektert av jenter.

Hvis foreldrene ikke snakker norsk er det heller ikke så lett å involvere de.

Men er enig at dersom det ikke er kulturelle faktorer inne her, så høres det ut som om han bør utredes av psykolog.

Men uansett merkelig at venninnen din finner denne fyren attraktiv. Men smaken er som kjent som baken.

Anonymkode: ea9ff...bae

Han er norsk og familien er også det. Etter det jeg har fått inntrykk av kommer han fra en ordentlig familie, ingen traumer fra familiens side. Ja, han bør absolutt utredes for personlighetsforstyrrelser.

TS

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Rosatoast skrev:

Hva skal til, for at venninna di går fra han? Du kjenner hun jo best. Og han er 16 år, hun er 20 år?

Håper han slår opp med hun, hvis hun ikke klarer det selv... Det er utrolig slitsomt å komme i relasjon med slike personer

Jeg aner ikke hva som skal til. Jeg snakket med henne nesten et døgn i strekk, og hun sier at forholdet ikke er sunt, at han grenser til farlig, at hun alltid sitter igjen med dårlig samvittighet, at hun ikke orker å være sammen med han eller ikke vil ha han på besøk. Hun var sikker på å slå opp for to dager siden, nå er han plutselig hjemme hos henne. (Kan handle om at han hadde fortalt at han hadde kuttet seg, noe som gjør henne redd for å slå opp i tilfelle det skulle skje noe mer alvorlig)

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis venninna di ikke har hatt kjæreste før, så er hun litt sårbar - på den måten at hun mangler erfaring for hva som er bra eller dårlig i et forhold. Det var en god idé som noen kom med her, å la henne få lese denne tråden og svarene fra andre jenter og kvinner som har hatt slike kjærester.

Jeg tenker det er viktigere å få henne i sikkerhet, bort fra ham, enn å skaffe behandling til ham. Noen sier "kontakt familien hans", men man kan jo lure på hva slags familieforhold denne gutten kommer fra, og hvor mye de kan hjelpe, Der må det fagfolk til.

Du og andre får fortsette å støtte og ta vare på venninna deres. Klem til dere og lykke til!

Ja jeg er helt enig. Alle hun har snakket med sier hun må slå opp. Hun ser selv at alt går til helvete, men likevel synes hun synd på han. og hun er jo glad i han også- de har jo delt så mye. 

Familieforholdene hans er helt normale har jeg fått inntrykk av. Ikke noe traumer, skillsmisse eller psykisk syke foreldre. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva som er forskjellen på dyssosial og antisosial personlighetsforstyrrelse?

Det er de samme diagnosene, men de har byttet navn fra antisosial til dyssosial.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hva som skal til. Jeg snakket med henne nesten et døgn i strekk, og hun sier at forholdet ikke er sunt, at han grenser til farlig, at hun alltid sitter igjen med dårlig samvittighet, at hun ikke orker å være sammen med han eller ikke vil ha han på besøk. Hun var sikker på å slå opp for to dager siden, nå er han plutselig hjemme hos henne. (Kan handle om at han hadde fortalt at han hadde kuttet seg, noe som gjør henne redd for å slå opp i tilfelle det skulle skje noe mer alvorlig)

Selvfølgelig gjør han og sier dette, han er syk i hodet sitt. Jeg lukter følelsesmessig manipulering laang vei! 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rosatoast skrev:

Selvfølgelig gjør han og sier dette, han er syk i hodet sitt. Jeg lukter følelsesmessig manipulering laang vei! 

Helt enig. Eller dette skjedde lørdagskveld, og det var nok derfor han ville snakke med venninna mi midt på natta. På mandag var hun overbevist om at hun skulle slå opp, men så begynte hun nok å tenke: "stakkars han".

Men, en med dyssosial-personlighetsforstyrrelse, ville den skadet seg selv? jeg forstår at det kan være en strategi for manipulasjon, men uansett... En med denne personlighetsforstyrrelsen elsker vel seg selv over alt på jord, eller ikke?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Eller dette skjedde lørdagskveld, og det var nok derfor han ville snakke med venninna mi midt på natta. På mandag var hun overbevist om at hun skulle slå opp, men så begynte hun nok å tenke: "stakkars han".

Men, en med dyssosial-personlighetsforstyrrelse, ville den skadet seg selv? jeg forstår at det kan være en strategi for manipulasjon, men uansett... En med denne personlighetsforstyrrelsen elsker vel seg selv over alt på jord, eller ikke?

Jo disse personene kan fint skade seg selv, for å få sympati hos andre, eller for å manipulere. 

Om de elsker seg selv det er jeg svært usikker på, jeg vet at flere av dem kan faktisk hate seg selv veldig sterkt. 

Tror du mener narsissisme 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...