Tripptrapp1 Skrevet 7. mai 2022 #241 Skrevet 7. mai 2022 Bonusmammaen skrev (På 9.5.2018 den 16.38): Håper flere tenker på å miljøet å planter spesielt med tanke på å bevare våre summende venner. Uten dem vil det bli svært så kjedelig i matveien for oss alle i fremtiden. http://vhu.no/nyheter/ingen-humler-ingen-mat (et par år gamme reportasje) Hva slags planter tiltrekker seg humler, veps og sommerfugler? Jeg har Lavendel, eple og kirsebærtrær. Tenker å plante solhatt og har krydderurter. Oppdaget også at jeg har et lite humlehotell i egen hage. Har du noen tips? Tenker at det er viktig at humler, bier osv har noe å spise på hele vekstsesongen, spesielt om våren er det kritisk. Dessuten er det jo pent for meg også med en hage hvor noe «alltid» blomstrer, så jeg har forsøkt å sette sammen ulike planter som blomstrer fra april og helt til frosten tar de. I farta kommer jeg på frukttrær, spirea, lavendel, roser, blomkarse, storkenebb og vårkjærminne(!) som vekster jeg har sett mye aktivitet rundt i hagen hos meg. Men like viktig som at det finnes blomster de kan spise på, er det at man legger tilrette for at insektene kan leve og overvintre på en god måte: - Ikke klipp plenen for ofte, og la det gjerne stå igjen kanter eller en skråning uklippet. Kortklipt plen er ubeboelig for insekter. Noe å tenke på nå som robotklippere er blitt allmenneie. - Velg plenfrømiks med kløver i: Biene liker blomstene, og hvitkløver er dessuten tørkesterk og nitrogenfikserende. - Ikke rydd mer enn nødvendig i visne blomster og vekster om høsten, og ikke ta våronna for tidlig heller. Insekthotell er vel og bra, men visste du at hagen din er et insekthotell størrelse XL? Mange insekter overvintrer i krimskramset av vissent bladverk og blomster i blomsterbedene. Rydder du for mye eller for tidlig fjerner du disse også. Faktisk bør en vente med våronna til det er i alle fall 10 grader ute, for insektene sin del. - Har du mulighet: Så en skråning eller et felt i hagen med blomstereng. Hagesentrene har egne blandinger av frø som heter «honningblomstmix» eller lignende, eller bland din egen. Felles for mange av disse blomstene er at de frør seg selv hvis de får muligheten, så ikke klipp engen selv om den begynner å se litt pjusk ut utpå sommeren! - Ikke bruk kjemiske sprøytemidler, eller hold det til et minimum. Det er ikke bra for hverken deg, naturen eller insektene. Alle punktene jeg har nevnt er enkle tiltak alle kan gjøre hjemme, men ikke alle har et bevisst forhold rundt slike «hagerutiner», så derfor syns jeg at det er greit å nevne. 1 2
Huldra-78 Skrevet 8. mai 2022 #242 Skrevet 8. mai 2022 Har dere seljetrær i hagen, så ta godt vare på dem. De er en viktig kilde for både nektar og pollen nå på våren😇 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå