Gå til innhold

Være med lille broren for å fornye passet sitt :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Være med lille broren for å fornye passet sitt.

Så her er problemet han er 17 år gammel, mor er syk og kan ikke være med han, faren min er død. Så jeg blir nødt til å være med han som forelder. Kan det gå eller må han ha med seg mor?

Takker på forhånd :)

Anonymkode: 63694...ff2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det går ikke. 

Anonymkode: adfde...f2a

• Liker 1
Skrevet

Han må ha med seg mor. Mulig det kan gå med fullmakt, men det kan de svare på på passkontoret.

Du er ikke hans foresatte og kannderfor ikke troppe opp som det

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det går ikke. 

Anonymkode: adfde...f2a

Så selv om jeg får en fullmakt fra moren så går det ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo forsøke?

Du må ta med moren deres sitt pass, ditt eget pass, guttens gamle pass, fullmakt fra mor. 

Anonymkode: 09104...0ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo forsøke?

Du må ta med moren deres sitt pass, ditt eget pass, guttens gamle pass, fullmakt fra mor. 

Anonymkode: 09104...0ae

Jeg kan ikke forsøke dessv, må få det gjort reiser om et par dager.

Skrevet

Det går ikke. En av de foresatte må være med.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar inntil 14 dager å få nytt pass, og du må bestille time på passkontoret hvilket kan være vanskelig å få med en gang nå når det er høysesong

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tar det en måned.

Anonymkode: e5178...71f

AnonymBruker
Skrevet

Ring passkontoret og spør hvordan dere skal gjøre det.

Mulig jeg husker feil, men da jeg fornyet passet som 17-åring dro jeg alene til passkontoret (bodde i en annen by enn foreldrene mine). Gikk greit siden jeg hadde pass fra før.

Anonymkode: e6a5e...1c2

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Være med lille broren for å fornye passet sitt.

Så her er problemet han er 17 år gammel, mor er syk og kan ikke være med han, faren min er død. Så jeg blir nødt til å være med han som forelder. Kan det gå eller må han ha med seg mor?

Takker på forhånd :)

Ring politiet og forklar situasjonen. Når en umyndig sin forelder dør, så skal Fylkesmannen automatisk opprette verge for den mindreårige. Vergen skal ivareta den mindreåriges interesser. Når mor her er syk, så skal vergen tre inn og hjelpe. Får vergen fullmakt av mor så lar pass seg enkelt ordne. 

Anonymkode: 558a3...00a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ring politiet og forklar situasjonen. Når en umyndig sin forelder dør, så skal Fylkesmannen automatisk opprette verge for den mindreårige. Vergen skal ivareta den mindreåriges interesser. Når mor her er syk, så skal vergen tre inn og hjelpe. Får vergen fullmakt av mor så lar pass seg enkelt ordne. 

Man får ikke verge når man har 1 foreldre i live hvis da det ikke blir søkt om. Hvis mor er kronisk syk ville jeg levert inn søknadmom at søsken over 18 bør være verge for de under 18.

Anonymkode: 1276a...e4e

• Liker 6
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Ring og spør, men er veldig strengt.

Husk fullmakt og legitimasjon

Det er Passloven som krever samtykke fra begge foreldrene så lenge de har felles foreldreansvar. Formålet med regelverket er å sikre at barnet ikke føres ut av landet mot den andres foreldres samtykke.

Fullmakten kan du selv skrive og fylle ut hjemme, siden den ligger på politiets nettsider. I tillegg må den forelderen som møter opp ha med legitimasjonen til forelder nummer to, eller en offentlig bekreftet kopi av denne. 

Også barnet selv  være med, selv om det er et spedbarn som skal få pass.

De større barna kan ta bilde hos politiet, men er barnet ditt under tre år må dere ha tatt passbilde på forhånd. Er dette første gangen barnet ditt skal ha pass, må du kunne bekrefte fødselsdatoen for eksempel med fødselsattesten. Har barnet et gammelt pass, tar du med dette.

https://www.dinside.no/reise/husk-fullmakt-nar-barna-skal-ha-pass/61276786

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, man får ikke noen ekstra verge om bare én forelder dør. Den gjenlevende får foreldreansvar alene.

Anonymkode: 4606d...aa8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke verge når man har 1 foreldre i live hvis da det ikke blir søkt om. Hvis mor er kronisk syk ville jeg levert inn søknadmom at søsken over 18 bør være verge for de under 18.

Nei da, man får ikke noen ekstra verge om bare én forelder dør. Den gjenlevende får foreldreansvar alene.

Jo, man får faktsi verge når en forelder dør. Jeg sitter med personlig erfaring og vet med 100 % sikkerhet hva jeg har uttalt meg om.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, man får faktsi verge når en forelder dør. Jeg sitter med personlig erfaring og vet med 100 % sikkerhet hva jeg har uttalt meg om.

gjelder kun vedrørende arv. Så nei de gjør ikke det. Det er mange barn i N med kun 1 foreldre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også. Mine barns far er død og jeg har foreldreansvar helt alene for barna mine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Reiser du eller dere om et par dager? Om din lillebror skal på tur om et par dager, så er han alt for sent ute. Det burde vært gjort for lengst. 

Anonymkode: b7870...1b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det gjør man ikke. Slutt å lyv. 

Anonymkode: b7870...1b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...