Gå til innhold

Er oversetter - kunde ønsker å få oversatt noe som helt klart er scam

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber freelance på nett, oversetter ting til norsk. En kunde vil jeg skal oversette noe som helt klart er spam og scam. Usikker på om jeg skal takke nei. Siden det tydelig er spam så kommer mesteparten av nordmenn som får mailen til å ignorere den og markere som søppelpost, men så er det de stakkarene som blir lurt da. Og så er det jeg som har perfeksjonert språket som fikk dem dratt inn. Uff, jeg vil ikke gjøre det, men jeg må ha penger... Hva hadde du gjort?

Anonymkode: 1f817...c6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det jobboppdraget.

Anonymkode: 25f38...77c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Ta oppdraget og oversett på mest mulig ugunstig måte for oppdragsgiverne dine 😂

(Men folk vil la seg lure likeve. Og jeg hadde nok takket nei, for noe sånt hadde jeg ikke villet være en del av.) 

Anonymkode: feaa9...248

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta oppdraget og oversett på mest mulig ugunstig måte for oppdragsgiverne dine 😂

(Men folk vil la seg lure likeve. Og jeg hadde nok takket nei, for noe sånt hadde jeg ikke villet være en del av.) 

Anonymkode: feaa9...248

Dette vurderer jeg faktisk! Og så ville jeg legge inn noen ekstra ord som ikke hører hjemme, men nå viser det seg at kunden bruker google translate, han sendte nettop oversettelse derfra og spurte om den norsken så bra ut. Og så spurte kunden meg om hva jeg syns om eurovision, haha. Dette er så raaaart.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er lovverket her, kan du bli medskyldig da det er åpenbart hva du bidrar til hvis du tar oppdraget?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette vurderer jeg faktisk! Og så ville jeg legge inn noen ekstra ord som ikke hører hjemme, men nå viser det seg at kunden bruker google translate, han sendte nettop oversettelse derfra og spurte om den norsken så bra ut. Og så spurte kunden meg om hva jeg syns om eurovision, haha. Dette er så raaaart.

Hvilket språk skal det oversettes fra?

Kan du ikke gi  Politiet kontaktopplysninger om denne  oppdragsgiveren?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ild skrev:

Hvordan er lovverket her, kan du bli medskyldig da det er åpenbart hva du bidrar til hvis du tar oppdraget?

Usikker, håper noen kan gi råd her.

Kunden er i Israel, mellomleddet vårt er i USA (nettsiden vi kommuniserer gjennom som også behandler betalingen). 

AnonymBruker
Skrevet

Kunden er i Israel, mellomleddet vårt er i USA (nettsiden vi kommuniserer gjennom som også behandler betalingen). 

Spør Politiet om råd du.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er også en rapporteringsknapp som jeg tror jeg kommer til å bruke ganske raskt, men kunden har vært medlem på nettsiden i 7 år så det er rart han ikke har blitt kasta ut til nå.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber freelance på nett, oversetter ting til norsk. En kunde vil jeg skal oversette noe som helt klart er spam og scam. Usikker på om jeg skal takke nei. Siden det tydelig er spam så kommer mesteparten av nordmenn som får mailen til å ignorere den og markere som søppelpost, men så er det de stakkarene som blir lurt da. Og så er det jeg som har perfeksjonert språket som fikk dem dratt inn. Uff, jeg vil ikke gjøre det, men jeg må ha penger... Hva hadde du gjort?

Er du så sikker på at du får forespørsel om å oversette spam m.m. så er du faktisk ansvarlig for å melde fra til politiet. Melder du ikke fra til politiet og har dokumentert saken på nettforumet her, så har du faktisk inkriminalisert deg selv. :klappe:

Anonymkode: 02f80...098

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tipset politiet i begge land om svindleren. Det er jo tydelig at vedkommende begår svindel. 

Og så ville jeg sagt neitakk til jobben og å hjelpe h#n. Du kommer ikke til å få betalt for jobben du evt utfører.

Anonymkode: 1e6e1...0af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket språk skal det oversettes fra?

Kan du ikke gi  Politiet kontaktopplysninger om denne  oppdragsgiveren?

Fra dårlig engelsk.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er også en rapporteringsknapp som jeg tror jeg kommer til å bruke ganske raskt, men kunden har vært medlem på nettsiden i 7 år så det er rart han ikke har blitt kasta ut til nå.

Driver du og snakker med og besvarer deg selv? Anonymbrukere har samme ab kode gjennom hele tråden, sånn til din opplysning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Driver du og snakker med og besvarer deg selv? Anonymbrukere har samme ab kode gjennom hele tråden, sånn til din opplysning.

Jeg siterte meg selv, ja.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte du ikke at ts kom med tilleggsopplysning ut fra det h#n skrev? 

Anonymkode: 1e6e1...0af

• Liker 11
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sannsynligvis straffbart, rapporter kunden til politiet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte nettop politiet som sa de ikke kunne gjøre noe og at jeg ikke gjør noe ulovlig om jeg oversetter. Men jeg takker nei, dette blir for sprøtt for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som oversetter freelance og studerer master i det samme. Jeg har også fått tilbud om den typen oppdrag og takket nei med én gang. Det er også ofte svært dårlig betalt, og de finnes som oftest en videregåendeelev til å gjøre det til slutt, men jeg synes ikke profesjonelle oversettere med respekt for seg selv bør ta slike oppdrag. 

Det er sjelden seriøse kunder man får slike oppdrag fra. Jeg har fått tilbud om en del tulleoppdrag gjennom ProZ.com og Upwork. Er ofte slike kunder som ender med å ikke betale heller.

Anonymkode: 6d531...1b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som oversetter freelance og studerer master i det samme. Jeg har også fått tilbud om den typen oppdrag og takket nei med én gang. Det er også ofte svært dårlig betalt, og de finnes som oftest en videregåendeelev til å gjøre det til slutt, men jeg synes ikke profesjonelle oversettere med respekt for seg selv bør ta slike oppdrag. 

Det er sjelden seriøse kunder man får slike oppdrag fra. Jeg har fått tilbud om en del tulleoppdrag gjennom ProZ.com og Upwork. Er ofte slike kunder som ender med å ikke betale heller.

På den siden jeg bruker må kunden betale først, heldigvis. Jeg fortalte kunden at han ikke virket seriøs og at jeg dessverre måtte avvise forespørselen. Da sa han jeg var rar og sendte meg linken til denne nettsiden som ikke dukker opp når man søker på google. Som om jeg kommer til å gå innpå den! Haha.

AnonymBruker
Skrevet

Pass deg om du bruker sider som Upwork og andre sider der kunder kan legge ut oppdrag på den måten forresten. De betaler ofte utrolig dårlig, og det ødelegger for alle andre oversettere, når noen er villige til å ta så lite betalt. Er bedre å skaffe en solid kundebase basert på kontakter fra da du studerte og andre oversettere gjennom foreninger, og heller ha en annen jobb ved siden av freelancejobben en stund. 

Bra at du ikke tok oppdraget. Det er lite vi kan gjøre i forhold til norsk lov når både firmaet og nettsiden vi får oppdraget på er registrert i utlandet, men når det skal oversettes til norsk er jo målet tydeligvis å bryte norsk lov, og det må vi absolutt ikke bidra til.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...