Gå til innhold

Uønsket seksuell oppmerksomhet. Tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette scenarioet.. 

En kvinne går i en løs og ledig joggebukse med en litt lang ullgenser over. 

Neste dag går hun i en bukse som er ettersittende og har en overdel som er litt kortere..

Hvem av disse er det mest sannsynlig får uønsket seksuell oppmerksomhet, og hva er grunnen? Har dere tanker rundt dette? 

Personlig tenker jeg at vi kvinner skal gå kledd akkurat hvordan vi vil, uten at noen skal reagere på en ubehagelig måte. Dessverre finnes det mange mennesker som ikke mener det samme, så virkeligheten er en annen. Enten får man leve med det, eller så får man prioritere annerledes. 

Anonymkode: d9838...562

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste dag går hun i en bukse som er ettersittende og har en overdel som er litt kortere..

Anonymkode: d9838...562

Er nok mest sannsynlig dette plagget som får mest uønsket oppmerksomhet. Jeg mener også at vi skal kunne gå i hva vi vil uten å få slik oppmerksomhet, dessverre er det noen menn som ikke klarer å holde "slangen i bur". Har ingenting imot beundrende blikk, men stirring og tilrop er ikke greit. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk opplevd mer ekkel oppmerksomhet når jeg går kledd slaskete i motsetning til til shorts/tskjorte f.eks om sommeren. Mener å ha lest at mange "creeps" heller vil trakassere de som ser usikre og sjenerte ut/dårlig kroppsspråk i motsetning til de som ser selvsikre ut, og man blir jo gjerne mer selvsikker i finere klær. Ligger kanskje noe i det. 

Anonymkode: 4b378...d22

Skrevet

Greia er,

om jeg drar av meg buksa, midt på kontoret,

og bæsjer i potteplanta,

så kan jeg ikke etterpå, vise misnøye, 

med at folk registrerer, og kommenterer, at jeg har laget vond lukt på kontoret.

Eller, kan jeg kalle det uønsket bæsjelukt-oppmerksomhet? :vetikke:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, puppi skrev:

Greia er,

om jeg drar av meg buksa, midt på kontoret,

og bæsjer i potteplanta,

så kan jeg ikke etterpå, vise misnøye, 

med at folk registrerer, og kommenterer, at jeg har laget vond lukt på kontoret.

Eller, kan jeg kalle det uønsket bæsjelukt-oppmerksomhet? :vetikke:

Men her går du jo rett i fella.... nemlig at hva kvinner kler på seg ikke nødvendigvis har med seksualitet eller seksuelle motiver å gjøre. 

En kvinne kan gå i en ettersittende bukse og en kort topp UTEN at det har noe med seksualitet å gjøre.

Anonymkode: c269c...cce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

...Bæsjer du på kontoret har det selvfølgelig alltid noe med bæsj å gjøre, for å bruke dine ...... bilder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spør nå genuint, og lurer på hvordan kvinner mener menn skal forholde seg til kvinner, som går kledd på en måte der viser frem, evt. fremhever hennes attributter (ikke nødvendigvis på en seksuell måte, men en trang topp vil jo nødvendigvis gi et tydeligere bilde av hennes bryster, enn en tjukk ull eller bomullsgenser).

Og når blir det seksualisering?

Er det feil (og seksualisering) av en mann, der ser en kvinne som går i f.eks. en trang tettsittende topp, å tenke «oi, brystene på hennes overkropp var meget markerte»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han tenker «de brystene var virkelig flotte»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han tenker «de brystene hadde vært deilige å kose med»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han kommenterer, eller gjør andre fremstøt, i forhold til brystene på hennes overkropp?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, puppi skrev:

Jeg spør nå genuint, og lurer på hvordan kvinner mener menn skal forholde seg til kvinner, som går kledd på en måte der viser frem, evt. fremhever hennes attributter (ikke nødvendigvis på en seksuell måte, men en trang topp vil jo nødvendigvis gi et tydeligere bilde av hennes bryster, enn en tjukk ull eller bomullsgenser).

Og når blir det seksualisering?

Er det feil (og seksualisering) av en mann, der ser en kvinne som går i f.eks. en trang tettsittende topp, å tenke «oi, brystene på hennes overkropp var meget markerte»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han tenker «de brystene var virkelig flotte»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han tenker «de brystene hadde vært deilige å kose med»,

eller er det først feil (og seksualisering), om han kommenterer, eller gjør andre fremstøt, i forhold til brystene på hennes overkropp?

Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, ydmykende, nedverdigende eller plagsom. Det er trakasserings-biten som rent juridisk gjør denne situasjonen noe å snakke om.

Du snakker om seksualisering, og det er ikke nødvendigvis trakassering, selv om disse to fint kan oppstå helt samtidig - eller hver for seg.

Hvordan menn skal forholde seg til kvinner som går kledd på en måte der viser frem, evt fremhever, hennes kropp:
Gå forbi. La være å stirre, kommentere eller andre liknende ting som får henne til å virke som et objekt. Tenk gjerne "oi, fine pupper"(dette er seksualisering, men ikke trakassering), ingen kan eie eller kontrollere tankene dine. Men vit at når du "uttrykker" disse tankene, med kommentarer, handlinger osv - da vil du oppfattes som en som seksualiserer kvinner. Det er trakassering (hvis etc vilkår og noen andre paragrafer fra likestilling og diskrimineringsloven).

Jeg foreslår at du oppfører deg mot kvinner slik du oppfører deg mot hvem som helst andre mennesker: som mennesker.

Problem solved!

• Liker 1
Skrevet

Fyrer trenger ikke kommentere at "du har deilige pupper" bare fordi man har en utformende overdel.
Om du ikke har noe fint å si, og bare har ekle kommentarer, kan du like godt holde kjeft mildt sagt. 
Det er greit å se litt, det er ok å si "du ser fin ut" eller lignende, men aldri kommenter titsa eller overdriv eller vær ekkel. 

Ganske enkelt. Vær et anstendig og respektabelt menneske. ._.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, ydmykende, nedverdigende eller plagsom. Det er trakasserings-biten som rent juridisk gjør denne situasjonen noe å snakke om.

Du snakker om seksualisering, og det er ikke nødvendigvis trakassering, selv om disse to fint kan oppstå helt samtidig - eller hver for seg.

Hvordan menn skal forholde seg til kvinner som går kledd på en måte der viser frem, evt fremhever, hennes kropp:
Gå forbi. La være å stirre, kommentere eller andre liknende ting som får henne til å virke som et objekt. Tenk gjerne "oi, fine pupper"(dette er seksualisering, men ikke trakassering), ingen kan eie eller kontrollere tankene dine. Men vit at når du "uttrykker" disse tankene, med kommentarer, handlinger osv - da vil du oppfattes som en som seksualiserer kvinner. Det er trakassering (hvis etc vilkår og noen andre paragrafer fra likestilling og diskrimineringsloven).

Jeg foreslår at du oppfører deg mot kvinner slik du oppfører deg mot hvem som helst andre mennesker: som mennesker.

Problem solved!

Takk, dette var meget bra forklart,

dette avsnittet burde nesten inkluderes, i en bok, om kutyme for hvordan menn bør oppføre og te seg rundt kvinner, han ikke har noen nær fysisk eller allerede etablert seksuell relasjon til, men finner seksuelt tiltrekkende. :nordvesta:

AnonymBruker
Skrevet

La oss si at du kommer inn til en psykolog eller en advokat, og hun sitter der i en nesten gjennomsiktig topp uten bh under. Hvordan ville du reagert? Fokus ville definitivt ikke vært på det som ble sagt de første ti minuttene ihvertfall. Den som påstår noe annet, vil jeg tro juger. Det er en grunn til at det er kleskoder i ulike yrker.

Det er som om du går rundt i det samme ute. Du vil få seksuell oppmerksomhet, men det skal ikke være sånn at en blir trakassert på noen måte.

En viss peiling har en selvfølgelig på hva som er sexy påkledning eller ikke. Seksuell oppmerksomhet i form av blikk er ikke til å unngå. Det bør en takle også. 

Er litt lei av at en forventer at mennesker ikke er seksuelle. Vi er nemlig det. Heldigvis. En snakker ofte om å kle seg sexy og attraktivt for partneren, men en skjønner jo at en blir det for andre også.

Det som er det viktige, er at de som gir en seksuell oppmerksomhet som blikk, ikke kommenterer sleske eller trakasserer på annen måte. Men altså, går du rundt sexy kledt, så er du rimelig på bærtur om du ikke skjønner at du vil få blikk. 

Anonymkode: c4041...099

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Men her går du jo rett i fella.... nemlig at hva kvinner kler på seg ikke nødvendigvis har med seksualitet eller seksuelle motiver å gjøre. 

En kvinne kan gå i en ettersittende bukse og en kort topp UTEN at det har noe med seksualitet å gjøre.

Ikke bevisst, men helt klart ubevisst. De færreste menn har en bevisst tanke når de står opp om morgenen om at de skal bruke dagen på å glo på sexy kledde kvinner, alle følger bare sine instinkter. Hvis man vil bryte det mønsteret så må man gjøre det bevisst, og overstyre følelsene. Det gjelder både menn og kvinner.

Anonymkode: 15e52...a14

AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg litt delt... For på en måte bør kvinner gå slik dem vil, uten å få ugreie kommentarer.... Men slik er ikke realiteten. Menn er Menn og vi kvinner må ta forhåndsregler. Dvs : Ha på nok klær!!!

Anonymkode: 4a4af...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...