Gå til innhold

Hvor starter man uten referanser, når alle begynnerjobbene krever referanser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Tenkte å søke på noen jobber som ikke krever utdannelse, da jeg trenger penger. Samtlige jobber er jobber som ikke krever utdannelse, og generelt stillinger som er helt på bunnen - der alle starter. 

Problemet er at alle disse jobbene er lyst ut via bemanningsbyrå, og de krever referanser. 

Får høre "ikke vær kresen, start på gulvet!", men disse jobbene krever jo referanser.

Anonymkode: 4cdd5...806

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør tidligere lærere, trenere, eller andre du har jobbet med i foreninger, verv eller lignende. 

Anonymkode: 4e023...611

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen som kjenner deg, vet om du fullfører det du starter på, om du er til å stole på, bidrar med det du kan osv.?

Det kan være en lærer du har hatt, noen i en frivillig organisasjon du har vært med i, en trener i et idrettslag el.l.

Anonymkode: 5c056...d8d

AnonymBruker
Skrevet

TS: Ringte de som la ut annonsen (bemanningsbyrå) og forhørte meg om dette med referanser, og de var veldig faste på at dette måtte være jobbreferanser - helst fra liknende jobber. 

Jobbene er lagerjobber, der du skal stable esker / pakke på paller og liknende. 

AnonymBruker
Skrevet

Referanser fra verv, frivillig arbeid eller veiledere du har hatt på universitet/høgskole (eventuelt videregående om du ikke har kommet så langt). Du kan ikke vise til noe du ikke har, så det at de krever jobbreferanser får ikke du gjort noe med uansett. Søk og før opp de referansene du har. Når du først har fått deg en jobb blir det jo lettere, men ett sted må du starte. 

Anonymkode: 05d2a...c54

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS: Ringte de som la ut annonsen (bemanningsbyrå) og forhørte meg om dette med referanser, og de var veldig faste på at dette måtte være jobbreferanser - helst fra liknende jobber. 

Jobbene er lagerjobber, der du skal stable esker / pakke på paller og liknende. 

Hvorfor ikke starte andre steder "på gulvet", som i butikk etc.?

Anonymkode: 5cd3d...490

Skrevet

Jeg har prøvd å bruke bemanningsbyrå flere ganger, men ble bare tilbudt elendig betalte småjobber mange mil unna som bare var noen timer i uka. Jeg fikk noen vikaroppdrag innenfor noe jeg hadde erfaring med, men aldri nok til å få endene til å møtes økonomisk. 

Jeg ville droppet bemanningsbyrået og gått via bekjentskaper isteden, da det er sånn de fleste får jobb. Om du ikke kjenner noen som du tror kan hjelpe deg, legg ut på Facebook "er det noen som vet om en jobb til meg?", gjerne med litt personlig vri og humor. Bare prøv, det koster ingenting :)

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke starte andre steder "på gulvet", som i butikk etc.?

Anonymkode: 5cd3d...490

Tilnærmet umulig å få jobber der jeg bor og studerer. Alle butikkjobbene får hundrevis av søkere, og de med liknende erfaring blir prioritert. Sist jeg søkte på butikkjobb (Coop), så ble det to runder med intervju, før de sa stillingene var fylt, og at de ønsket noen med tidligere erfaring fra butikkarbeid.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilnærmet umulig å få jobber der jeg bor og studerer. Alle butikkjobbene får hundrevis av søkere, og de med liknende erfaring blir prioritert. Sist jeg søkte på butikkjobb (Coop), så ble det to runder med intervju, før de sa stillingene var fylt, og at de ønsket noen med tidligere erfaring fra butikkarbeid.

Kjenner du ikke noen som kjenner noen osv.? Hvis det er første gang du søker jobb, har du i hvert fall ikke råd til å være kresen. Tidspunktet er kanskje litt ugunstig siden de fleste sikkert har ansatt for sommeren, men du må for all del ikke gi opp. Stå på, prøv småjobber på finn, lever åpne søknader osv. 

Anonymkode: 929b1...693

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...