Gå til innhold

Hvorfor misbruker folk psykiatriske diagnoser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folk slenger ut i tide og utide, "Jeg er så deprimert", "Jeg får helt angst av regnvær", "Han/hun er så sinnsykt paranoid" osv... "Hadde jeg kledd meg sånn hadde jeg følt meg helt schizofren" osv

Nei, man er ikke deprimert om man er litt lei seg en uke.

Man har heller ikke angst fordi man ikke liker regnvær. 

Å være paranoid er mye mer enn å bli stresset for at noe kan gå galt. 

Shizofreni handler ikke om å kle seg annerledes til settingen, men om en omfattende psykoselidelse. 

Folk tenker kanskje at de ufarliggjør slike alvorlige lidelser ved å snakke om dem, men da må de brukes riktig. Ikke si at du er paranoid selvom du føler en dag at noen følger etter deg på byen. Da er du mistenksom og urolig, ikke paranoid. Ikke si at du har angst for regnvær når du mest sannsynlig bare egentlig ville ha sol. Ikke si at du blir så deprimert av å se andre legge ut fine bilder på Instagram. Du er ikke deprimert, muligens bare litt misunnelig. 

Flere enn meg som reagerer på dette?

Anonymkode: 82ccb...815

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er jo mer en måte å ordlegge seg på. Jeg sier ofte "Jeg dør på meg" eller "Fuck me", men jeg dør ikke og jeg ønsker ikke at noen skal knulle meg. Det er forskjell på å gå rundt og si at man virkelig har sosial angst, altså diagnosen, fordi man gruer seg til en fremføring på skolen. Og det å slenge ut ordet angst uten mening.

Ja, jeg har sosial angst og depresjon. Men tar meg ikke nær av slikt. Himler med øynene når noen selvdiagnostiserer seg selv. Mest fordi de ser ikke selv hvor idiot de høres ut som. Da det er patetisk å sette diagnose på seg selv etter 5 min på google. Så har du de som er ille på slikt, slik som bloggeren Sophie Elise. Det er bare provoserende. 
Det er forskjell på å mene diagnosen og det å bruke det for å beskrive en helt vanlig følelse. Angst er ofte et samlebegrep som betyr uro, stress, nervøsitet og ubehag. 

Anonymkode: f9b28...16d

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Jeg tenker at folk ikke ufarliggjør alvorlige lidelser ved å snakke om dem slik du nevner. De bagatelliserer dem heller, ved å sammenligne angst og shizofreni med værpreferanser og klessmak.

Kanskje de ikke vet så mye om hvordan det virkelig er å ha slike lidelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Ichiko skrev:

Ja.

Jeg tenker at folk ikke ufarliggjør alvorlige lidelser ved å snakke om dem slik du nevner. De bagatelliserer dem heller, ved å sammenligne angst og shizofreni med værpreferanser og klessmak.

Akkurat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg sittende å lure på hva som menes med et shizofrenifremkallende antrekk, og angstskapende regn. :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt rart at folk bruker de uttrykkene, og det er blitt mer vanlig å bare ordlegge seg sånn. Mener du at de med virkelige diagnoser blir støtt av det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg syns det er litt rart at folk bruker de uttrykkene, og det er blitt mer vanlig å bare ordlegge seg sånn. Mener du at de med virkelige diagnoser blir støtt av det?

Ja, man blir jo fortvilet. Når folk sier de blir traumatisert av å se en video de selv har laget, og man selv har opplevd alvorlige relasjonstraumer, da blir man støtt. Man føler seg ikke tatt på alvor

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du også har vandret i Paradise-tråden. Hvorfor ikke bare bruke de samme eksemplene? Spesielt på den siste der. :laugh:

Jeg er egentlig enig med deg. Når det er sagt er jo overdrivelser veldig vanlig i hverdagsspråket. Man sulter jo ikke når man har gått 4 timer uten mat. Man dør ikke av varmen når det er 30 varmegrader. Så jeg tenker egentlig at folk reagerer av den grunn at det dreier seg om psykiske lidelser da psykiske lidelser i seg selv er i en særstilling i samfunnet. 

Jeg har for øvrig aldri hørt at schizofreni har blitt brukt på den måten. Er dette noe noen andre hører ofte? Angst, å være deprimert og til dels paranoid hører jeg imidlertid ofte. Heldigvis ikke i min omgangskrets da. De vet heldigvis bedre. 

Anonymkode: be006...0cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kollega og alle sjefer hun hadde hatt gjennom sitt yrkesaktive liv, var psykopater. Jeg spurte henne til slutt om hun positivt visste dette, eller om hun rett og slett bare syntes han var en dust.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SoWhat? said:

Jeg blir ikke støtt av det, akkurat. Men når jeg har en veldig, veldig dårlig dag p.g.a. mine plager, kan jeg bli litt lei av at slike plager brukes som generelle adjektiver.

Tenker at det er litt i samme gata som "dødsbra", "le seg i hjel", "ser helt bomba ut hjemme hos dem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko skrev:

Jeg blir ikke støtt av det, akkurat. Men når jeg har en veldig, veldig dårlig dag p.g.a. mine plager, kan jeg bli litt lei av at slike plager brukes som generelle adjektiver.

Tenker at det er litt i samme gata som "dødsbra", "le seg i hjel", "ser helt bomba ut hjemme hos dem".

Ok. Jeg kan se den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg hadde en kollega og alle sjefer hun hadde hatt gjennom sitt yrkesaktive liv, var psykopater. Jeg spurte henne til slutt om hun positivt visste dette, eller om hun rett og slett bare syntes han var en dust.

Så spesielt. Å være psykopat er ikke akkurat så vanlig at det gjør noe, og godt er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Ichiko skrev:

Samme her, reagerer ikke når det blir brukt på samme linje som "ler meg ihjel". Reagerer bare når noen rett ut påstår at de har sosial angst, panikkangst, depresjon og andre diagnoser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer ærlig talt ikke så mye på det lenger, man har jo alltid sagt slik? Jeg har selv diagnoser og kan ikke si jeg blir veldig støtt selv. Jeg antar vel egentlig at folk flest forstår forskjellen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg reagerer ærlig talt ikke så mye på det lenger, man har jo alltid sagt slik? Jeg har selv diagnoser og kan ikke si jeg blir veldig støtt selv. Jeg antar vel egentlig at folk flest forstår forskjellen?

Jeg pleier ikke å bli så støtt, men jeg blir irritert fordi det virker som om de ikke er klar over at de snakker om sykdommer. De skaper et samfunn hvor mennesker tror de er deprimerte om de har ei dårlig uke, hvor folk tenker at mennesker med depresjon bare kan ta seg sammen siden andre med tilsynelatende depresjon klarte det. De mister perspektiver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her, reagerer ikke når det blir brukt på samme linje som "ler meg ihjel". Reagerer bare når noen rett ut påstår at de har sosial angst, panikkangst, depresjon og andre diagnoser. 

Enig med deg; det skal være tungtveiende grunner for å kunne si at man har en alvorlig lidelse.

Til sammenligning: tenk på hvordan ord som døv, blind og lam brukes som skjellsord, for å si at man synes noen er dum. Dét er stygt, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier ikke å bli så støtt, men jeg blir irritert fordi det virker som om de ikke er klar over at de snakker om sykdommer. De skaper et samfunn hvor mennesker tror de er deprimerte om de har ei dårlig uke, hvor folk tenker at mennesker med depresjon bare kan ta seg sammen siden andre med tilsynelatende depresjon klarte det. De mister perspektiver.

Ser selvfølgelig hva du mener- og jeg kan reagere på dette selv også. Men, tror du ikke at folk flest forstår forskjellen egentlig? På lik linje med at alle forstår at en ikke er på vei til å faktisk bli 'gal'  fordi man utbryter at man blir 'gal av varmen' feks?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk slenger ut i tide og utide, "Jeg er så deprimert", "Jeg får helt angst av regnvær", "Han/hun er så sinnsykt paranoid" osv... "Hadde jeg kledd meg sånn hadde jeg følt meg helt schizofren" osv

Nei, man er ikke deprimert om man er litt lei seg en uke.

Man har heller ikke angst fordi man ikke liker regnvær. 

Å være paranoid er mye mer enn å bli stresset for at noe kan gå galt. 

Shizofreni handler ikke om å kle seg annerledes til settingen, men om en omfattende psykoselidelse. 

Folk tenker kanskje at de ufarliggjør slike alvorlige lidelser ved å snakke om dem, men da må de brukes riktig. Ikke si at du er paranoid selvom du føler en dag at noen følger etter deg på byen. Da er du mistenksom og urolig, ikke paranoid. Ikke si at du har angst for regnvær når du mest sannsynlig bare egentlig ville ha sol. Ikke si at du blir så deprimert av å se andre legge ut fine bilder på Instagram. Du er ikke deprimert, muligens bare litt misunnelig. 

Flere enn meg som reagerer på dette?

Jeg reagerer mer på fremstillingen din enn på eksemplene du tar opp for å vise til misbruk av diagnoser. Eksemplene er dårlige, eller lite talende for misbruk av diagnosene du viser til. Talemåten i eksemplene viser nemlifg at det ikke er diagnostiserte lidelser folk uttsler seg om, men irriterende regnvær når de ønsker sol osv. 

-

Det jeg fog reagerer langt mer på er; sosial angst. Sosial angst for alt mulig. Kan ikke fordi jeg har sosial angst. Men gud så mye disse kan om du undersøker deres sosiale medier. 

Sosial angst er blitt et motebegrep alle lider av, mens ingen er psykiaterdiagnostisert med sosial angst. Oij, la gå da, 99,9 er ikke diagnodtisert. Den 0,00001 ene med diagnosen ser vi ikke, hører vi ikke og merker vi ikke fordi hen ikke deltar i noe sosialt. 

Og Rumlis :vinke: igjen, takk for at du er åpen og deler privat info.

Anonymkode: 1a99f...79a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Ichiko skrev:

Ja.

Enig i denne. 

At man har noen dårlige dager vil ikke så at man har en depresjon. 

Handler om å skille på det som er hverdagslige, normale svingninger og det som er faktiske sykdommer. 

Psykiske lidelser er generelt en gruppe som blir mye stigmatisert. At diagnosene "misbrukes" gjør det ikke noe bedre. 

For øvrig så kan jeg irritere meg over de som har "influensa" hvert år. Nei, du har nok ikke det. Kraftig forkjøla? Ja. Influensa hvert eneste år? Nei. 

Jeg er for øvrig redd maur og blir kvalm bare av å tenke på de, men jeg har ikke ordentlig fobi mot det. Fobi er langt sterkere enn den redselen jeg har. 

Og hvorfor er det hovedsaklig psykiske lidelser som "misbrukes"?

Har aldri hørt noen si "Jeg får så sykt kreft i meg av å gå alene på byen". :P

Endret av Skadeskutt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo mer en måte å ordlegge seg på. Jeg sier ofte "Jeg dør på meg" eller "Fuck me", men jeg dør ikke og jeg ønsker ikke at noen skal knulle meg. Det er forskjell på å gå rundt og si at man virkelig har sosial angst, altså diagnosen, fordi man gruer seg til en fremføring på skolen. Og det å slenge ut ordet angst uten mening.

Ja, jeg har sosial angst og depresjon. Men tar meg ikke nær av slikt. Himler med øynene når noen selvdiagnostiserer seg selv. Mest fordi de ser ikke selv hvor idiot de høres ut som. Da det er patetisk å sette diagnose på seg selv etter 5 min på google. Så har du de som er ille på slikt, slik som bloggeren Sophie Elise. Det er bare provoserende. 
Det er forskjell på å mene diagnosen og det å bruke det for å beskrive en helt vanlig følelse. Angst er ofte et samlebegrep som betyr uro, stress, nervøsitet og ubehag. 

Aldri noensinne?

Anonymkode: 4a36e...0db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...