AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Hei, Nylig flyttet inn i leilighet i en blokk fra 70 tallet. Her er det sentralfyr og hvite radiatorer under vinduet i alle rom. Har null erfaring med denne type oppvarming og lurer på om noen kan lære meg litt. 1.) Kan en skru radiatoren helt av om sommeren, f.o.m Mai? 2.) Trekker sentralfyr mye strøm? (Leier og utleier betaler fellesutgifter, jeg strøm) 3.) Trekker det mye strøm viss radiatoren står på og jeg har vindu eller verandadør åpen? Når jeg åpner vindu så begynner det å suse i radiatoren 4.) Er det brannfarlig å ha gardin foran radiator? 5.) Hva betyr snøkrystallen der som en regulerer varmen? 6.) Er det noe vedlikehold jeg må gjøre? 7.) Er det dumt å ha soveromsvinduet åpent med radiatoren på eller av? 8.) Er det noe annet klokt jeg burde vite? Hilsen grønnskolling Anonymkode: 4520e...275
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 1. Ja. 2. Oppvarmingen er felles for hele blokka og inngår i fellesutgiftene, har ingenting med strømregningen din å gjøre. 3. Det kommer an på om blokka fyrer med strøm eller olje. Det får uansett ikke innvirkning på din strømregning. 4. Nei, det går helt fint. 5. Enten at den er helt av, eller at den har frostvakt-funksjon (slår seg på hvis det blir under 8 grader i rommet). 6. Nei. Ring vaktmesteren hvis radiatoren begynner å lage rare lyder. 7. Hvis det er kaldt ute og du bare skal lufte kjapt trenger du ikke skru den av. Ellers gjør du som du ville ha gjort med en elektrisk ovn. 8. Det samler seg mye støv bak radiatoren og mellom rillene. Det finnes egne spesialkoster til å tørke støv med, men du trenger dem ikke. Bruk det lange munnstykket på støvsugeren. Anonymkode: f4433...ce7 1
solmåneogstjerner Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Nylig flyttet inn i leilighet i en blokk fra 70 tallet. Her er det sentralfyr og hvite radiatorer under vinduet i alle rom. Har null erfaring med denne type oppvarming og lurer på om noen kan lære meg litt. 1.) Kan en skru radiatoren helt av om sommeren, f.o.m Mai? Den blir nok slått av for hele blokken omtrent mellom mai og oktober. 2.) Trekker sentralfyr mye strøm? (Leier og utleier betaler fellesutgifter, jeg strøm) Dette går på fellesutgifter. Koster ikke deg noe. 3.) Trekker det mye strøm viss radiatoren står på og jeg har vindu eller verandadør åpen? Når jeg åpner vindu så begynner det å suse i radiatoren Det trenger du ikke å tenke på. Se over. 4.) Er det brannfarlig å ha gardin foran radiator? Nei. 5.) Hva betyr snøkrystallen der som en regulerer varmen? Det vet jeg ikke. Har ikke den. 6.) Er det noe vedlikehold jeg må gjøre? Du bør støvsuge rundt radiatoren. Ellers kan du lufte den en gang i året eller hvis den suser mye. Se her http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/gir-bedre-varme-og-mindre-stoy-2334080 7.) Er det dumt å ha soveromsvinduet åpent med radiatoren på eller av? Har ikke noe å si, du må jo se hvilken temperatur du vil ha. Selv har jeg slått den helt av på soverommet, og lufter i tillegg. 8.) Er det noe annet klokt jeg burde vite? Tror ikke det 😉 Hilsen grønnskolling Anonymkode: 4520e...275
tdm900 Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Nylig flyttet inn i leilighet i en blokk fra 70 tallet. Her er det sentralfyr og hvite radiatorer under vinduet i alle rom. Har null erfaring med denne type oppvarming og lurer på om noen kan lære meg litt. 1.) Kan en skru radiatoren helt av om sommeren, f.o.m Mai? 2.) Trekker sentralfyr mye strøm? (Leier og utleier betaler fellesutgifter, jeg strøm) 3.) Trekker det mye strøm viss radiatoren står på og jeg har vindu eller verandadør åpen? Når jeg åpner vindu så begynner det å suse i radiatoren 4.) Er det brannfarlig å ha gardin foran radiator? 5.) Hva betyr snøkrystallen der som en regulerer varmen? 6.) Er det noe vedlikehold jeg må gjøre? 7.) Er det dumt å ha soveromsvinduet åpent med radiatoren på eller av? 8.) Er det noe annet klokt jeg burde vite? Hilsen grønnskolling Anonymkode: 4520e...275 Har du en liten beholder med et fludium i på hver radiator, lar du ikke vindu stå åpent med den på. Da må du betale for å fyre til kråka. Veit at noen leiligheter har slike som leses av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå