Gå til innhold

Hva kaller barnebarna dere? Småbarn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt bestemødre blitt kalt for Mimmi, Mommo og Besta selv om barna kan både navn og riktig betegnelse. Selv er jeg farmor og blir kalt for Amo. Barna kan si både farmor og navnet mitt, er flink til å prate. Vi er mange besteforeldre siden noen er gift på nytt. De inngifta blir kalt for eksempel bestemor Anne og bestemor Silje. Jeg har ikke lagt opp til å bli kalt Amo, men synes det er helt ok. 

Hva med dere?

Anonymkode: 4260a...782

Videoannonse
Annonse
Gjest Cocosa
Skrevet

De kaller deg kanskje for Amo fordi de ikke klarte å si «farmor» fra starten av? F og R forsvinner jo gjerne hos små barn.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cocosa said:

De kaller deg kanskje for Amo fordi de ikke klarte å si «farmor» fra starten av? F og R forsvinner jo gjerne hos små barn.

Det er riktig, men de kan si farmor og det hender de sier begge deler, men for det meste Amo. Jeg bruker også begge deler om meg selv. Det samme gjør mammaen. Etter noen år sier de nok farmor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Cocosa said:

Men ser at andre bestemødre beholder sine kallenavn når barna er fem år og eldre. Vil de med vilje høres unge ut?

Ts

Skrevet

Hva barn sier, er nå en ting. Men når voksne mennesker går rundt og sier mommo og mimmi og fammo og sånn, synes jeg det bare er rart og dumt.
Min gutt har mormor og bestefar og farmor og farfar. Og det klarer han fint å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slikt må unger legge av seg når de klarer å snakke skikkelig.

Anonymkode: 17611...fd2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... said:

Hva barn sier, er nå en ting. Men når voksne mennesker går rundt og sier mommo og mimmi og fammo og sånn, synes jeg det bare er rart og dumt.
Min gutt har mormor og bestefar og farmor og farfar. Og det klarer han fint å si.

Er klar over at å bli kalt Amo bare er for en kort periode. Jeg veksler selv med å kalle meg Amo og farmor. Barnas far sier farmor, moren sier Amo. Inntil videre er det greit. Barna klarer fint å si farmor, og også navnet mitt som kan være vanskelig å uttale. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Slikt må unger legge av seg når de klarer å snakke skikkelig.

Anonymkode: 17611...fd2

Jeg mener at det kan skje gradvis. Men jeg ville aldri kalt meg for Mimmi hvis jeg var mormor, selv om det er et koselig kallenavn. Hva begrunner du påstanden din med?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Blir kalt mormor og farmor. Den yngste som er to, sier mommo.

Anonymkode: 26e1d...e08

Skrevet

Bestemor og bestefar, farfar er det treåringen her sier.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minlillelykke said:

Bestemor og bestefar, farfar er det treåringen her sier.

Foreldrene spurte om jeg ville kalles bestemor eller farmor. For meg var farmor det mest riktige siden jeg er den eneste som kan fylle den rollen. Men inntil videre blir jeg kalt Amo. De venter barn igjen så jeg er litt spent på hvor lenge Amo vil henge ved meg. Det gjør ingenting, er bare koselig og ser ikke for meg at de vil kalle meg det når de blir større.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Flere steder i Telemark er det vanlig å kalle farmor for "gommo". Nesten unaturlig å ikke bli kalt det :P Ellers kjenner jeg til nonno, mimmi, bibbi, monne, mommo. Navn som ofte "blir med videre" selv om barna lærer å snakk mer rent etter hvert. Synes det er koselig jeg da :) 

Anonymkode: 7a7ca...d71

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Flere steder i Telemark er det vanlig å kalle farmor for "gommo". Nesten unaturlig å ikke bli kalt det :P Ellers kjenner jeg til nonno, mimmi, bibbi, monne, mommo. Navn som ofte "blir med videre" selv om barna lærer å snakk mer rent etter hvert. Synes det er koselig jeg da :) 

Anonymkode: 7a7ca...d71

De navnene glemte jeg i HI. Det er koselig og ikke noen andre har med å gjøre. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette å bry seg om, tenker jeg.. her fikk besteforeldrene selv bestemme hva de ville kalle seg og sønnen vår kaller dem for det fordi det er det han ble vant til å høre og vi foreldrene også. Begynner han å kalle de mormor eller farmor i stedet for kallenavnene, så er det også helt greit. 

Anonymkode: b5203...924

AnonymBruker
Skrevet

Barna mine kaller mormor for Mimmi. Det begynte da min eldste var ett år, og ikke klarte å si mormor- det ble derfor Mimmi isteden. Både hun og vi syntes dette var et koselig kallenavn- og litt mer personlig enn bare mormor eller bestemor. Vi begynte derfor også å bruke det - og da vår nr to ble født omtrent ett år senere, var hun uansett vant til fra starten at mormor var Mimmi.

Nå er de 3 og 5, de sier fortsatt Mimmi til henne, og det håper jeg de kommer til å fortsette med. Vi synes som sagt det er koselig- og barna vet godt at det bare er et kallenavn for mormor. Til folk som ikke kjenner henne (for eksempel i barnehagen) forklarer barna at «Mimmi, det er egentlig mormor!»

Skjønner ikke problemet med det? Kjenner flere som kaller bestemoren sin ting som «momo» eller «besta» selv i voksen alder. Har da aldri tenkt over det som noe rart :klo: 

Anonymkode: 5f7f8...726

• Liker 4
Skrevet

Barna våre sier farmor/farfar og mormor/morfar. Mormors kjæreste gjennom mange år (siden før de ble født) blir kalt ved navn. Jeg tenker at det er besteforeldrene selv som velger hva de vil bli kalt, men man må selvsagt akseptere at barna ikke nødvendigvis klarer å uttale ordet korrekt og ofte følger disse talefeilene med i alle år. Jeg har ingen problemer med at store barn eller selv voksne kaller sine besteforeldre Mimmi, Besta eller andre kallenavn. Det er jo bare koselig og har ingenting å gjøre med å ville høres ung ut, det handler nok aller mest om ren vane. 

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene spurte om jeg ville kalles bestemor eller farmor. For meg var farmor det mest riktige siden jeg er den eneste som kan fylle den rollen. Men inntil videre blir jeg kalt Amo. De venter barn igjen så jeg er litt spent på hvor lenge Amo vil henge ved meg. Det gjør ingenting, er bare koselig og ser ikke for meg at de vil kalle meg det når de blir større.

Ts

Mine har desverre ingen farmor. Her ble mormor og morfar til bestemor og bestefar fordi de ønsket det☺️

Skrevet

Mormor/farmor

AnonymBruker
Skrevet

Bestemor og Bestefar.

Mormor.

Anonymkode: 2b51a...c90

AnonymBruker
Skrevet

Her var det Sassa og Sammo. Så lærte hun seg å si f og r og da ble det endelig farfar og farmor :fnise: 

Anonymkode: 7cfb2...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...