Gå til innhold

Papirposer vs plastikkposer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det så svært med papirposer som fås på butikkene istedenfor plastikkposer. 

Jeg forstår at det er mye plastikk rundt om i verden og alle skal tenke på miljøet. Men det jeg lurer på er om folk vet at slike papirposer blir laget av "nytt" papir? Alså ikke gjenvinning.  Papirposene holder ikke hvis de skal bruke gjenvunnet papir, så se må bruke nytt papir for å holde på vekten vi skal ha i posene. Alså at de må hogge flere trær for å få flere poser. 

Hvorfor ikke ha større fokus på at folk må ta med egne handlenett. For min del kan de skru opp prisene for poser mye mer. Men at søppelposer kan godt være litt billigere så folk kjøper søppelposer istedenfor vanlige butikkposer. 

Anonymkode: fe49c...ebc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, papirposene kommer aldri til ende opp som nanoplast eller ta livet av dyr. Et tre kan plantes om igjen. En plastikkpose tar 1000 år ++ å brytes helt ned i naturen.

Har alltid sekk/nett med sånn ellers.

Anonymkode: c039b...c59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, papirposene kommer aldri til ende opp som nanoplast eller ta livet av dyr. Et tre kan plantes om igjen. En plastikkpose tar 1000 år ++ å brytes helt ned i naturen.

Har alltid sekk/nett med sånn ellers.

Anonymkode: c039b...c59

Det er jeg da fullt klar over, og det sier jeg jo i innlegget mitt også. 

Det jeg synes er dumt er å hogge tre for å lage papirposer som folk tror er så utrolig miljøvennlige. Hadde vert annerledes hadde folk hatt forståelse for hvorfor de bør ta med handlenett og ikke som nå, tro at de er miljøvennlige når de velger papirposer.  

Ett tre kan du plante på ny ja. Men hvor mange år må treet gro før det hogges? Hvor mye mark må hogges i løpet av ett år, og hvor lenge må de vente før det blir en skog igjen der dyr kan leve? 

Vi tar altfor mye av naturen og dyrene som bor her. Vi må lære oss bedre om gjenbruk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føles litt som de som er veganere pga dyrelivet men de spiser soya. Soyaproduksjonen ødelegger regnskogen og dyrelivet mye mer en palmeoljen. Men det snakkes ikke om. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det så svært med papirposer som fås på butikkene istedenfor plastikkposer. 

Jeg forstår at det er mye plastikk rundt om i verden og alle skal tenke på miljøet. Men det jeg lurer på er om folk vet at slike papirposer blir laget av "nytt" papir? Alså ikke gjenvinning.  Papirposene holder ikke hvis de skal bruke gjenvunnet papir, så se må bruke nytt papir for å holde på vekten vi skal ha i posene. Alså at de må hogge flere trær for å få flere poser. 

Hvorfor ikke ha større fokus på at folk må ta med egne handlenett. For min del kan de skru opp prisene for poser mye mer. Men at søppelposer kan godt være litt billigere så folk kjøper søppelposer istedenfor vanlige butikkposer. 

Hvor papirposene kommer fre bekymrer meg minimalt. Grunnen er at handlenett kan brukes igjen og igjen i årevis. Meny sitt handlenett har jeg sikkert hatt i 8 år minst. Coop Mega sine har jeg også hatt lenge. De tåler tunge ting, blir vasket og gjenbrukt. Når vi har behov for plastposer til søppel ol. Så kjøper vi eller bruker plastposer vi får. 

Papirposer er en "ny trend", eller gjenoppliving av et gammelt produkt, men et produkt vi ikke trenger. 

Anonymkode: eb19c...59a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet, så jeg har kjøpt inn sånn handlenett man kan bruke mange ganger. Jeg skal også hekle meg sånne tøynett man kan ha frukt i og så skal jeg ha med det på butikken. Håper de kan begynne å selge sånne gode druer (de som er mørk blå) i løsvekt så kjøper jeg gjerne det så slipper jeg plastbegeret. 

Anonymkode: 42f97...470

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...