Gå til innhold

Hvorfor tror noen foreldre at de bestemmer over myndige barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet ditt er 18, kan du ikke bestemme over det, lengre,.

Anonymkode: c1600...b61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge ungen bor under mitt tak så bestemmer jeg. Liker ikke ungdommen det så får vedkommende flytte ut.

Anonymkode: 54a57...f76

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet

Bor vedkommende hjemme hos foreldrene så sku jeg absolutt si at de har mye de fortsatt bestemmer over! 

Anonymkode: 139fa...52e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

En 18-åring bestemmer selv, men velger en 18-åring å bo hjemme så får 18-åringen følge husets regler, kan ikke gjøre som han vil.

Har 18-åringen et problem med det så får han flytte ut og oppnå full frihet 

Anonymkode: ba88a...547

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om de som ikke bor hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flott for dere som tvinger ungen ut eller til å føye seg etter deres strenge regler. Kos dere alene de neste 40 julene, er ikke sikkert barnet vil ha noe særlig med dere å gjøre :)

Anonymkode: 74c80...23c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva er det du maser om da? Det er da klart at ingen andre "bestemmer" over deg når du er 16år heller, men alle i samfunnet, og da særlig dine foreldre, er med på å påvirke deg.

Anonymkode: e7297...523

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mene du med å bestemme? Hvordan bestemmer foreldre over voksne barn som ikke bor hjemme? Det er hverken teoretisk eller praktisk mulig. Har du noen eksempler?

Anonymkode: 34d84...735

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor vedkommende hjemme hos foreldrene så sku jeg absolutt si at de har mye de fortsatt bestemmer over! 

Anonymkode: 139fa...52e

Selv om man bor hjemme er det grenser for hva foreldrene med rimelighet kan bestemme for noen som har fylt 18. 

Anonymkode: e59d6...076

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott for dere som tvinger ungen ut eller til å føye seg etter deres strenge regler. Kos dere alene de neste 40 julene, er ikke sikkert barnet vil ha noe særlig med dere å gjøre :)

Altså, jeg fikk ikke ha fest hjemme eller overnatting av gutter osv da jeg ble 18. Mamma sitter ikke alene til jul alikavel. Å «hevne» seg på foreldre som setter grenser er det bare bortskjemte drittunger som gjør

Anonymkode: eea2b...84a

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mene du med å bestemme? Hvordan bestemmer foreldre over voksne barn som ikke bor hjemme? Det er hverken teoretisk eller praktisk mulig. Har du noen eksempler?

Anonymkode: 34d84...735

18 åringen forteller, foreldrene at hun eller han for eksempel, skal reise sammen men en til utlandet, så sier foreldrene, nei det får du ikke lov til, det er alt for farlig.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være glad for at du er norsk/europeer hvor det er vanlig at ens personlige meninger og valg (oftest) blir respektert. For i en del kulturer er man fortsatt barnet til sine foreldre, der man skal handle i tråd med deres verdier og forventninger, samme om man er 12, 18, eller 45:ac:

Anonymkode: 46414...47b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

18 åringen forteller, foreldrene at hun eller han for eksempel, skal reise sammen men en til utlandet, så sier foreldrene, nei det får du ikke lov til, det er alt for farlig.

Det blir jo bare deres mening. De kan jo ikke råde over om vedkommende drar eller ikke.. 

Anonymkode: b7dd6...1ac

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en periode da jeg bodde i huset hos en slektning, i kjelleren hennes. Mora hennes var ufyselig på mange måter. Forferdelig munndiare blant annet, og det gikk aldri an å gjøre noe som krevde konsentrasjon med henne i samme rom. Null respekt for at en samtale var utelukket og jeg var opptatt. Så jeg hold meg i kjelleren da jeg var hjemme.

De gangene jeg var på besøk, blandet hun seg i ting hun ikke hadde noe med, sladret, lagde sin egen versjon av samtaler hun satt og overhørte, som på den måten ble til rykter for resten av familien. Var til og med så frekk at hun plukket opp telefonen min for å se hvem som ringte, så kunne ikke legge den fra meg om jeg var innom. Den måtte ligge i lomma ja. Sluttet å omgås denne gamle mora. Urenslig og luktet vondt gjorde hun også.

vi har ingen kontakt i dag. Hun trodde hun hadde rett på å vite når jeg dro ut, kom hjem, og hva jeg skulle. 

Kjedet seg sikkert, men det var virkelig ikke mitt problem. Som voksen har jeg mitt eget liv, og har ikke meldeplikt. Låste meg alltid ut kjellerveien på morgenen, og inn samme vei på ettermiddagen/kvelden, så jeg slapp å se henne.

så ja, noen ganger kan familie/slekt være ganske så urimelige. Uansett familieforhold, tror jeg det er sunt for barn å flytte ut sp fort de er klare, og få sitt eget. Det tærer på relasjonene hvis ikke.

Anonymkode: 92bd4...647

• Liker 1
Gjest O.G.
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, hvis poden fremdeles bor hjemme så gjelder jo husreglene fortsatt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Vel, hvis poden fremdeles bor hjemme så gjelder jo husreglene fortsatt.

Ja, men sunn fornuft fra begge parter skader ikke. Leggetider of når sønnen/datteren skal være hjemme, kan de ikke legge seg opp i. 

Men husro, og at de tar sin del av husplikter, burde være en selvfølge.

• Liker 5
Gjest O.G.
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men sunn fornuft fra begge parter skader ikke. Leggetider of når sønnen/datteren skal være hjemme, kan de ikke legge seg opp i. 

Men husro, og at de tar sin del av husplikter, burde være en selvfølge.

Hva slags umodne greier er det her?

En 18 åring går på skolen fremdeles, da er det greit med et tidspunkt hvor de må være hjemme i ukedagene.

AnonymBruker
Skrevet

I en husstand og en familie så må man ha regler for at alle skal ha det bra, og for at familie AS skal gå rundt. 

Min 18åring får ikke komme og gå som han vil, han har innetider, og skal si ifra hvor han er. Vi har andre yngre sovende barn hjemme, og kan derfor ikke ha han rekende ute halve natta, eller at han skal sitte oppe i stua og bråke. Vi bryr oss, og vil gjerne ha beskjed når han er vekk. Det går jo begge veier. Vi sier ifra til han når vi drar og er borte en stund. Sunn fornuft må man ha, men det går begge veier.  

Anonymkode: 5f856...a80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sa at reglene var strenge?

Poenget er at så lenge man bor hjemme, tilhører man et fellesskap og må rette seg etter deg. Min 18-åring kan ikke gjøre akkurat som hun vil. Det kan ikke jeg heller, eller mannen min, eller søsknene hennes. Vi må ta hensyn til hverandre, selv om flere av oss er over 18.

Så lenge det ikke er hårreisende strenge regler burde ikke dette være noen overraskelse i det hele tatt?

Anonymkode: 079ad...555

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor under samme tak, vi bor fhv trangt og søsken skal på skole og voksne på jobb. Noen skal opp kl 05 hver dag. Da må vi ta hensyn. Vi har ikke egne regler for den på 21, vi har regler som gjelder alle i huset enten de er 16 eller 46. 

Anonymkode: 69302...76f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...