Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.

Les min historie:

Jeg flyttet til en leilighet i november 2015 Dette er første etasje i et stort gammelt hus.
Jeg bodde det første året alene, det andre året flyttet min ekskone og min sønn på 6 år inn og har bodd der siden. Vi er da 2 voksne og et barn.

Andre etasje blir benyttet som et bokollektiv med 5 rom. Det har bodd 5 personer der ca. 80% av tiden, til dags dato bor 4 personer der.
Det skal også sies at det har bodd en person i kjeller ulovlig (manglende takhøyde og rømningsvei) fra 3 mnd etter jeg flyttet inn.I

Jeg er ikke stolt av dette, men jeg hadde en tid da jeg stod uten arbeid, så det første året + 4 mnd, var jeg  sosialklient og fikk livsopphold, husleie og andre boutgifter dekket av kommunen.
Det skal sies at i dag er jeg i 100% jobb og har vært det i 12 mnd.

Det det at første året fikk jeg vann og avløp regning av huseier.
Det står spesifikt i leieavtalen at leietaker skal selv stå for vann/avløp/kloakk.
Regningen lyder på litt over drøye kr 15 250 + 6970 kr totalt kr 22 220 Se vedlegg nr 1 og 2.
Jeg leverer da begge regningene til NAV og de betaler disse 2 uten spørsmål. Jeg må nevne at jeg skrev i sosialhjelpsøknad om de kunne være så snille og ringe meg. Dette gjorde de ikke og jeg krevde huseier for 7000 kr trekt i neste husleie som jeg da fikk. (jeg vet dette var feil)
Disse 2 fakturaene var  vann/avløp for hele husstanden og ikke bare 1 etasje som jeg bor i.

Nå er det kommet en ny vannregning se vedlegg på kr 20 016 
Huseier mener at jeg skal betale kr 12 500 av regning. 

Huset har 1 hovedvannmåler med 2 stk vannmålere for 1 og 2 etasje som står bak hovedmåler. 
Jeg og huseier avleste vannstand på begge målere (se vedlegg 4) etter sist betalt vann/avløp faktura på kr 22 220.
Vannavlesning sier at vi har brukt 137 kubikk vann / avløp (vann og avløp er likt i de fleste kommuner)

Huseier har kommet frem at jeg skal betale 12 500 kr i vann og avløp. 
Huseier gav meg et dokument som viser hans utregning som jeg dessverre har klart å rote bort. Jeg skal oppdatere vedlegget i morgen da jeg får ny.
Jeg snakket med huseier idag og forklarte han i at jeg ikke har tillit til hans krav på 12 500 kr.
Han ble rasende og sier at han har sett vannledningene fra vaskerommet i vaskekjeller og sier at det er dyrt å vaske bilen.
Jeg forteller han at jeg synes han er usaklig og kun har vasket bilen en gang i år.
Videre forteller han at vi kan glemme vannregningen og at han vil ha oss kastet ut 1. august.
Jeg vet det skal mye til for at dette vil skje.

Vi har betalt hver eneste husleie etter punkt og prikke.
Jeg og min kone er begge i fast jobb og ikke de typiske vanskelig å ha med lånetagere.
Vi hadde bestemt oss for at dette ble det siste stedet vi var før vi kjøpte oss noe.
Det første jeg må gjøre er å ta kontakt med vannverket og kanskje en jurist imorgen.

Se vedlegg 3 for aktuell faktura/krav (dette er for hele husstanden) 8(til dels 9 personer)

Til slutt så lurer jeg på hvilke medisiner denne huseier behøver.

Vedlegg 1.jpg

Vedlegg 2.jpg

Vedlegg 3.jpg

Vedlegg 4.jpg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen spørsmål utover det om medisiner?

Anonymkode: 11ccc...9f4

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvem betaler for vann? Er ikke det medberegnet i husleien? Godt å se at det fins så sprø mennesker som utleieren din. Da vet jeg det til neste gang jeg skal leie noe. 

Anonymkode: a9a81...d89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Wow 😳 altså jeg tror jeg gladelig hadde flytta. 

Anonymkode: 00312...936

• Liker 5
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem betaler for vann? Er ikke det medberegnet i husleien? Godt å se at det fins så sprø mennesker som utleieren din. Da vet jeg det til neste gang jeg skal leie noe. 

Anonymkode: a9a81...d89

Det står i hver enkelt leiekontrakt hvem som ansvaret for vann...

har dere avtalt at det er leietaker kommer han ikke unna. Og det er misligholdt og grunnlag til utkastelse.

jeg skjønner ikke helt at dere var å leste av sammen og så ble det ikke rett... 

ja du får ringe å høre med noen. Men at huseier reagerer når dere har kontrakt på at du dekker denne utgifter. Har gjort det tidligere, og det blir diskusjon om at du nå skal gjøre dette så er det forståelig at han reagerer. Om regningen er rett er noe annet. 

Men det blir jo mindre enn nav dekte for deg tidligere...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen kommuner tar betalt for vann. Sist jeg leide betalte jeg ca 500 pr måned for vannet. Med flere i en husstand vil dette øke betraktelig.

Anonymkode: 413c9...17b

AnonymBruker
Skrevet

En kontrakt kan ikke være dårligere for leier enn "minstekrav". Utleier står for vannet i leien. Så her er du lurt for mange tusen. Ta kontakt med advokat/jushjelpa.

Anonymkode: 40f43...8e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen kommuner tar betalt for vann. Sist jeg leide betalte jeg ca 500 pr måned for vannet. Med flere i en husstand vil dette øke betraktelig.

ALLE kommuner tar betalt for vann. Det visste du vel? Kloakk også. ;-) 

Anonymkode: 2e02c...a37

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Fotsatt. Han eier, du leier.

Anonymkode: b4fa0...603

AnonymBruker
Skrevet

Denne kontrakten er jo ulovlig. Du skal kun betale strøm utenom husleia, og da du fikk leiekontrakt skulle kommunale avgifter vært bakt inn i husleia. Likeens for bokollektivet i 2 etg.

Meĺd deg inn i leieboerforeningen og ta kontakt med dem. Ta med deg alt du har av kommonikasjon, kontrakter og regninger. Skriv også ned alt du vet om kjeller og loftet.

Leieboerforeningen sitter på mye kunnskap om slike ting og kan sende deg videre til jurist de har avtale med i slike saker dersom det viser seg at utleier ikke forholder seg til utleieloven og forskrifter for bygg med separate boenheter. 

Snakk gjerne med øvrige leieboere og få de med dere på en evt sak dersom de også har fått krav fra utleier som strider med loven. 

I mellomtiden bør dere bo der til saken evt er avgjort hos namsmannen. Dette fordi dersom dere flytter før alt er ordnet opp i vil en sak evt bli avslått fordi dere ikke er leieboere lengre.

https://www.leieboerforeningen.no

Anonymkode: eca6c...86a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE kommuner tar betalt for vann. Det visste du vel? Kloakk også. ;-) 

Anonymkode: 2e02c...a37

Kan hende hvis det er "kommunale avgifter" du tenker på. Men noen kommuner tar altså betalt for faktisk forbruk i henhold til måler. Ikke hørt om det? ;-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig.

Anonymkode: b4fa0...603

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende hvis det er "kommunale avgifter" du tenker på. Men noen kommuner tar altså betalt for faktisk forbruk i henhold til måler. Ikke hørt om det? ;-)

Alle kommuner tar betalt for vann og avløp, det er bare ulike måter å regne ut hvor mye de skal ta betalt for vannet. Noen kommuner bruker vannmåler, andre regner pr kvm bolig og atter andre regner etter antall mennesker bosatt i boligen. 

Anonymkode: 88593...125

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men som utleier har du ikke anledning til å ta betalt for kommunale avgifter. Dette skal være inkludert i husleien. 

Anonymkode: 00ea5...bdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huseier kan på INGEN måte be om at du skal betale for kommunale avgifter. Det er ulovlig. Dersom huseier vil at du skal betale for det må det være en del av husleien, noe det altså ikke er. 

Anonymkode: cd3da...377

• Liker 8
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har underskrevet på at du skal betale for vann så skal du det. Det er avtalefrihet i Norge og han har full innledning til å kreve det.

Dere som skriker opp om av huseier skal betale "kommunale avgifter" kan ta dere en bolle. I kommuner der vannet betales separat etter forbruk har man selvsagt lov til å legge det på leietaker, hvis ikke har jo leietaker ingen insentiver for å spare på vannet. Det er det samme som med strøm.

Anonymkode: 1508b...cb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har underskrevet på at du skal betale for vann så skal du det. Det er avtalefrihet i Norge og han har full innledning til å kreve det.

Dere som skriker opp om av huseier skal betale "kommunale avgifter" kan ta dere en bolle. I kommuner der vannet betales separat etter forbruk har man selvsagt lov til å legge det på leietaker, hvis ikke har jo leietaker ingen insentiver for å spare på vannet. Det er det samme som med strøm.

Du kan ta deg en bolle.

Det er avtalefrihet, men med de begrensinger loven setter. Og man kan etter husleieloven ikke avtale en dårligere avtale for leietaker enn det loven setter som hovedregel. 

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta deg en bolle.

Det er avtalefrihet, men med de begrensinger loven setter. Og man kan etter husleieloven ikke avtale en dårligere avtale for leietaker enn det loven setter som hovedregel. 

https://lovdata.no/NL/lov/1999-03-26-17/§3-1

"Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk."

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta deg en bolle.

Dette er ikke en dårligere avtale, det er en avgift som beregnes etter  forbruk, selvsagt skal leietaker betale dette. Vannforbruk er ikke det samme som "kommunale avgifter".

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Fjompen skrev:

https://lovdata.no/NL/lov/1999-03-26-17/§3-1

"Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk."

Nettopp!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...