misslinn1985 Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Hei! Jeg har kroniske smerter og sliter en del. Men jeg vil bli gravid. Driver nå å trapper ned på sterke smertestillende. Og er godt i gang. Men er redd jeg ikke klarer meg uten, og det sies at jeg med smerter er vondere for barnet enn jeg på smertestillende uten smerter. Noen som har erfaring her?
Marisana Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Sliter med smerter selv, mest i hoftene, men er plaget med smerter i alle leddene, omtrent. Har heldigvis aldri vært avhengig av sterke smertestillende, og klarer meg kun med Paracet og voltaren på det verste. Er gravid selv nå, og jeg har prøvd å unngå bruk av smertestillende, da jeg var livredd for å gjøre noe som ville føre til en sa, eller skade den lille på noen måte. Tok det opp med fastlegen min, og han ga meg grønt lys til å bruke Paracet, men med måte, selvfølgelig. Du skal holde deg unna Ibux, voltaren, voltarol og morfinpreparater, slik jeg har skjønt det. Har også hørt at du skal holde deg unna naproxen, både før graviditet og under, da denne er ganske sterk for magen. Foreslår at du snakker med legen din angående dette
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #3 Skrevet 9. mai 2018 Har du snakket med legen din om det? Paracet har hele tiden vært trygt å bruke, selv om noen nå mener det kan føre til bokstavdiagnoser ved høyt bruk. NSAIDS skal man stort sett holde seg unna. Opiater kan man bruke, men i så små mengder som mulig. Fosteret blir avhengig av opiatene, så her kommer mengde selvfølgelig inn. Men dette vet legene en god del om, og når de vet på forhånd hva slags medikamenter som er brukt under svangerskapet så følges dette opp. Anonymkode: 1d082...1ff
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #4 Skrevet 9. mai 2018 Opiater er så mangt. Mye av det du ikke bør ta. Vet ikke hva du tar, men spør heller legen din. Du kan også søke på relis.no. Anonymkode: 7403d...584
misslinn1985 Skrevet 7. oktober 2018 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2018 Leger mener ulikt. Fastlegen min mener at jeg nok trenger opiater gjennom ett eventuelt svangerskap, men at jeg selvsagt bruker så lite som mulig. Det er bedre for ett foster enn stresset jeg blir utsatt for ved smerter gjennom en graviditet. Mye smerter og stresshormoner kan gi premature barn.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 9 timer siden, misslinn1985 skrev: Leger mener ulikt. Fastlegen min mener at jeg nok trenger opiater gjennom ett eventuelt svangerskap, men at jeg selvsagt bruker så lite som mulig. Det er bedre for ett foster enn stresset jeg blir utsatt for ved smerter gjennom en graviditet. Mye smerter og stresshormoner kan gi premature barn. ? Men du skjønner vel at KG ikke er rette plassen å søke råd om noe som jo kan gi fosterskader? Dette bør du konsultere med en spesialist muligens også i tillegg til fastlege. Og sp må man jo ta en risiko uansett tilfelle, og velge det som gir minst risiko for fosteret. Anonymkode: 200d2...bc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå