AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Forsøker å finne meg et rom i kollektiv, og fant et greit rom som hadde overtakelsesdato 1. juni. Etter visning sendte jeg melding til han som la ut annonsen og sa at jeg ønsket å leie rommet. Da fikk jeg melding tilbake om det da var greit at jeg overførte leiebeløpet oppgitt i annonsen til ham. Da stusset jeg litt, og spurte om det var slik at det her var snakk om fremleie i juni, og det sa han ja til. Det stod ikke noe i annonsen om at det her var snakk om fremleie i en periode. Fremleie er greit nok det, så jeg ga beskjed om at jeg kunne overføre pengene etter at vi hadde ordnet med en kontrakt. Han som la ut annonsen sendte meg en kontrakt noen dager senere, og ga samtidig beskjed om at han ikke lenger kunne la meg overta rommet 1. juni - det måtte bli 8. juni istedenfor. I kontrakten står det likevel at jeg er pliktig til å betale hele leiebeløpet for juni måned til tross for at jeg nå ikke får leie rommet før fra 8. juni. Det mener jeg ikke blir en riktig fremgangsmåte, og er strengt tatt heller ikke det vi var enige om opprinnelig. Ja, jeg har sagt ja til å leie rommet. Ja, jeg har sagt ja til at det var greit at jeg ikke overtar før 8. juni, men da sa jeg også samtidig at vi da måtte ordne det slik at jeg ikke betaler leie for de dagene jeg da går glipp av. Vi har ikke kommet til enighet om hvilket leiebeløp jeg da skal betale, og han som la ut annonsen er urokkelig og mener at jeg er pliktig til å betale den fulle månedsleien for juni måned. Jeg mener at vi opprinnelig var enig om at jeg skulle betale 100% av leien dersom jeg overtok rommet 1. juni, og at vi reelt sett ikke har kommet til enighet om leiepris nå som han sier jeg ikke kan overta rommet før senere i juni. Jeg mener da at jeg overhodet ikke er rettslig bundet - jeg har da virkelig ikke da inngått en leiekontrakt? Jeg er klar over at det ikke behøves en kontrakt for å ha inngått et leieforhold, men forutsetningen må vel da være at man faktisk er enig om de vesentligste delene av avtalen. Vi er enig om overtakelsesdato, men ikke om prisen. Og da mener jeg at vi ikke lenger har en avtale. Den opprinnelige avtalen brøt egentlig han her da han etter noen dager ga meg beskjed om at overtakelsesdato måtte bli senere. Personlig mener jeg at det er såpass mye mer viktig i en leiekontrakt enn pris/overtakelsesdato at det er snodig å si at man har inngått en avtale også om de to tingene er på plass. Det er jo f.eks. ganske viktig å vite om en er solidarisk ansvarlig for de andres leiebetalinger eller om kontrakten er tidsbestemt/tidsubestemt. Hva mener dere? Anonymkode: 03498...c29 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Jeg ville ha holdt meg langt unna denne utleieren. Anonymkode: 98ea0...489 37
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Dere har jo inngått en slags avtale, men han har jo gått bort fra den, så dermed kan ikke avtalen være gjeldende lenger. Han har heller ikke lov til å ta betalt for tid du ikke har tilgang til rommet. Sier som den over: hold det unna. Anonymkode: 09c55...8fc 23
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Hold deg laaaangt unna! Her lukter det trøbbel. Han har brutt avtalen dere hadde, så den «avtalen» dere inngikk er ikke lenger noe han kan bruke mot deg. Anonymkode: dfc4f...501 13
paulette Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Rettslig sett høres det ut til at du er bundet til avtalen da dere i utgangspunktet var enige om de vesentligste punkter når dere ble avtalerettslig bundet - men det betyr jo at også han er bundet til det opprinnelige innholdet av avtalen. Da er det eventuelt et kontraktsbrudd. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, paulette skrev: Rettslig sett høres det ut til at du er bundet til avtalen da dere i utgangspunktet var enige om de vesentligste punkter når dere ble avtalerettslig bundet - men det betyr jo at også han er bundet til det opprinnelige innholdet av avtalen. Da er det eventuelt et kontraktsbrudd. Og hvis det er kontraktsbrudd som du skriver, da er hun vel ikke lenger bundet til avtalen? Anonymkode: ac894...62f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Sier som de andre: finn deg heller noe annet. Han der tror jeg er vanskelig å leie fra. Meld deg samtidlig inn i leieboerforeningen, de kan hjelpe deg med slikt med sine egne jurister. Og husk på en ting mens du leter: depostium skal alltid på egen konto i ditt navn! Og det er utleier som skal (ikke kan eller bør, men skal) betale for opprettelsen. Dersom utleier krever at du skal betale for opprettelsen, da kan du ved en senere anledning trekke dette fra husleien da det bryter loven! (det har jeg selv gjort!) Anonymkode: 5a39c...0b4 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis det er kontraktsbrudd som du skriver, da er hun vel ikke lenger bundet til avtalen? Anonymkode: ac894...62f Du er ikke bundet til noen avtale, uansett her hva som er sagt eller skrevet via sms f.eks. Du må skrive under på en leie kontrakt hvor det også står nhvilken dato du overtar rommet. Du skal ikke betale for rommet du ikke har tilgang til, det sier seg selv. Og ikke overfør noen penger før du har gyldig kontrakt og nøkler i hånda. Eventuelle depositum skal på dep.konto. Her hadde jeg også styrt unna, virker useriøst Anonymkode: 83ebd...177 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke bundet til noen avtale, uansett her hva som er sagt eller skrevet via sms f.eks. Du må skrive under på en leie kontrakt hvor det også står nhvilken dato du overtar rommet. Du skal ikke betale for rommet du ikke har tilgang til, det sier seg selv. Og ikke overfør noen penger før du har gyldig kontrakt og nøkler i hånda. Eventuelle depositum skal på dep.konto. Her hadde jeg også styrt unna, virker useriøst Anonymkode: 83ebd...177 Det er absolutt ikke nødvendig å skrive under på en kontrakt for å ha inngått en avtale, nei! Her er det jo også andre faktorer som spiller inn, men på generelt grunnlag kan du ikke påstå det der. Anonymkode: 09c55...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er absolutt ikke nødvendig å skrive under på en kontrakt for å ha inngått en avtale, nei! Her er det jo også andre faktorer som spiller inn, men på generelt grunnlag kan du ikke påstå det der. Anonymkode: 09c55...8fc Jå så lenge utleier bryter den første avtalen om innflytting og krever husleie for hele perionden, altså den uken hun ikke skal bo og ha nøklene til rommet, så er hun ikke bundet. Det er ingen steder han vil få medhold i at hun bryter noe som helst. Den ser vel du også ? Dette er tydeligvis en useriøs utleier som prøver seg. Om hun ikke kan overta fra 01.juni og han skal ha betalt, så får han mulig betalt fra en annen også i denne perioden, der er ikke lov . Les det jeg skriver først, uansett hva de har blitt enige om muntlig så har utleier gått bort fra dette, derfor har han brutt avtalen Anonymkode: 83ebd...177 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jå så lenge utleier bryter den første avtalen om innflytting og krever husleie for hele perionden, altså den uken hun ikke skal bo og ha nøklene til rommet, så er hun ikke bundet. Det er ingen steder han vil få medhold i at hun bryter noe som helst. Den ser vel du også ? Dette er tydeligvis en useriøs utleier som prøver seg. Om hun ikke kan overta fra 01.juni og han skal ha betalt, så får han mulig betalt fra en annen også i denne perioden, der er ikke lov . Les det jeg skriver først, uansett hva de har blitt enige om muntlig så har utleier gått bort fra dette, derfor har han brutt avtalen Anonymkode: 83ebd...177 Hun er ikke lenger bundet nei, men i utgangspunktet så hadde hun da virkelig inngått en avtale. Du skriver at hun må skrive under på en leiekontrakt, men det er ikke nødvnedig for at man i utgangspunktet skal være bundet. Anonymkode: 09c55...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Synes dette lukter svindel.. Anonymkode: 3c9a6...2b7 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 On 5/9/2018 at 11:17 AM, AnonymBruker said: Hun er ikke lenger bundet nei, men i utgangspunktet så hadde hun da virkelig inngått en avtale. Du skriver at hun må skrive under på en leiekontrakt, men det er ikke nødvnedig for at man i utgangspunktet skal være bundet. Anonymkode: 09c55...8fc TS her. Jeg ser jo den at mange vil mene at jeg i utgangsunktet hadde inngått en avtale, men også det synes jeg er noe snodig når man tross alt snakker om et leieforhold. Da er det gjerne mye "ekstra" som vil følge av selve kontrakten som ingen snakker om på forhånd. I leieforhold så må man jo også faktisk ha en kontrakt, ulikt fra f.eks. kjøp av varer. Dersom det i kontrakten f.eks. står at alle i kollektivet er solidarisk ansvarlig for hverandre - er det da også noe jeg på forhånd har sagt "ja" til siden jeg sa ja til å leie rommet fra X dato til X pris? Dersom det viser seg at kontrakten er en tidsbestemt avtale om leie i 5 år - må jeg da fortsatt også skrive under? Synes bare det blir så dårlig for den parten som ikke skriver kontrakten at også leieforhold kan inngås såpass "enkelt". Om man har lagt ut en vare på FINN, og får en melding hvor det står at person A vil kjøpe varen for 100 kroner, og kan hente den 4. juni, så er det greit nok. Men er det virkelig OK at det skal være like enkelt å binde seg til en kontrakt når det er snakk om et husleieforhold? 2 hours ago, AnonymBruker said: Synes dette lukter svindel.. Anonymkode: 3c9a6...2b7 Tror ikke det er svindel, men en litt lite kunnskapsrik fremleier. Husk at fremleieren er han som bor i selve kollektivet - han er ikke huseieren. Anonymkode: 03498...c29 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg ser jo den at mange vil mene at jeg i utgangsunktet hadde inngått en avtale, men også det synes jeg er noe snodig når man tross alt snakker om et leieforhold. Da er det gjerne mye "ekstra" som vil følge av selve kontrakten som ingen snakker om på forhånd. I leieforhold så må man jo også faktisk ha en kontrakt, ulikt fra f.eks. kjøp av varer. Dersom det i kontrakten f.eks. står at alle i kollektivet er solidarisk ansvarlig for hverandre - er det da også noe jeg på forhånd har sagt "ja" til siden jeg sa ja til å leie rommet fra X dato til X pris? Dersom det viser seg at kontrakten er en tidsbestemt avtale om leie i 5 år - må jeg da fortsatt også skrive under? Synes bare det blir så dårlig for den parten som ikke skriver kontrakten at også leieforhold kan inngås såpass "enkelt". Om man har lagt ut en vare på FINN, og får en melding hvor det står at person A vil kjøpe varen for 100 kroner, og kan hente den 4. juni, så er det greit nok. Men er det virkelig OK at det skal være like enkelt å binde seg til en kontrakt når det er snakk om et husleieforhold? Tror ikke det er svindel, men en litt lite kunnskapsrik fremleier. Husk at fremleieren er han som bor i selve kollektivet - han er ikke huseieren. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 03498...c29 For det første, i et leieforhold må man ikke ha en kontrakt. Det er veldig utberedt og veldig trygt for begge parter men det er ingen regler som sier at det må foreligge en leiekontrakt. For det andre er det slik at når man sier "ja" til å leie rommet er man bundet. Dersom det kommer frem punkter i leieavtalen som avviker betraktelig fra vanlig praksis - for eksempel en tidsbestemt avtale på 5 år stiller saken seg annerledes. Men å måtte betale husleie for åtte dager man ikke kan bo der er ikke et så stort avvik. Når det er sagt var overtakelse 1. juni en del av den opprinnelige avtalen. Da framleieren ikke overholdet innholdet i opprinnelig avtale er det et kontraktsbrudd du ikke er bundet til. Anonymkode: cc778...516 2
Frkwitch Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 Han kan ikke kreve husleie for de dagene du ikke bor der når det er han som har endret avtalen. Noe som pgså er dårlig,da de fleste beregner seg på å å glytte fra annen leilighet på det tidspunkt som er avtalt til å begynne med. Hva om du mptte ha tatt inn på hotell den uka pga at du sto uten bosted takket være han? Han får kreve den delen av husleien av den som blir boende ekstra 7 dager,noe han garantert har gjort. Han prøver bare å få litt ekstra 'feriepenger'.. ikke godta det! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #16 Skrevet 11. mai 2018 Hvorfor får du den ikke fra 1 juni? Fordi noen andre bor der da/ikke har ryddet ut? Da er det de som skal betale. Litt vanskelig da jeg regner med at bofelleskapet er samlet ansvarlig for full husleie til eieren og at hvis du ikke betaler så må dine 8 dager fordeles på alle de andre. Juridisk kan jeg ikke se annet enn at du har rett. Depositum når man leier fra en utleier: Ja. Depositum når man leier som del av et bofelleskap? Ikke så sikker på det. Anonymkode: 0999b...950 1
Frances Ha Skrevet 11. mai 2018 #17 Skrevet 11. mai 2018 Utleier kommer ingen vei med å hevde at du er bundet til avtalen før kontrakten er signert. Ville for øvrig aldri ha inngått leiekontrakt med denne personen. Slik jeg forstår det har du ikke engang hatt direkte kontakt med huseier? 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #18 Skrevet 11. mai 2018 53 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Jeg ser jo den at mange vil mene at jeg i utgangsunktet hadde inngått en avtale, men også det synes jeg er noe snodig når man tross alt snakker om et leieforhold. Da er det gjerne mye "ekstra" som vil følge av selve kontrakten som ingen snakker om på forhånd. I leieforhold så må man jo også faktisk ha en kontrakt, ulikt fra f.eks. kjøp av varer. Dersom det i kontrakten f.eks. står at alle i kollektivet er solidarisk ansvarlig for hverandre - er det da også noe jeg på forhånd har sagt "ja" til siden jeg sa ja til å leie rommet fra X dato til X pris? Dersom det viser seg at kontrakten er en tidsbestemt avtale om leie i 5 år - må jeg da fortsatt også skrive under? Synes bare det blir så dårlig for den parten som ikke skriver kontrakten at også leieforhold kan inngås såpass "enkelt". Om man har lagt ut en vare på FINN, og får en melding hvor det står at person A vil kjøpe varen for 100 kroner, og kan hente den 4. juni, så er det greit nok. Men er det virkelig OK at det skal være like enkelt å binde seg til en kontrakt når det er snakk om et husleieforhold? Anonymkode: 03498...c29 Takk nei til leiligheten, tviler på at han kommer bankende med advokat og krever penger. Ta vare på sms i tilfelle. Det fungerer ikke slik at man takker ja til å leie, så kommer husvert og sier "forresten husleien er dobbel det jeg sa og du kan ikke flytte inn før om 3 mnd senere". Da kunne husverter ha drevet rovdrift på leietakere. Om du allerede hadde bodd der og betalt husleie, så hadde det vært annerledes. Men å si at du ønsker en leilighet er ikke det samme som å binde deg muntlig, spesielt ikke når vilkårene vise seg være helt andre enn de som ble forespilt. Anonymkode: d77a7...100 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #19 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, Frances Ha said: Utleier kommer ingen vei med å hevde at du er bundet til avtalen før kontrakten er signert. Ville for øvrig aldri ha inngått leiekontrakt med denne personen. Slik jeg forstår det har du ikke engang hatt direkte kontakt med huseier? Joda, har hatt direkte kontakt med huseier. Måtte jo sjekke om det var samtykket til fremleie, og så måtte jeg jo ordne en leiekontrakt med huseier. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor får du den ikke fra 1 juni? Fordi noen andre bor der da/ikke har ryddet ut? Da er det de som skal betale. Litt vanskelig da jeg regner med at bofelleskapet er samlet ansvarlig for full husleie til eieren og at hvis du ikke betaler så må dine 8 dager fordeles på alle de andre. Juridisk kan jeg ikke se annet enn at du har rett. Depositum når man leier fra en utleier: Ja. Depositum når man leier som del av et bofelleskap? Ikke så sikker på det. Anonymkode: 0999b...950 Jeg kan ikke flytte inn 1. juni fordi han som fremleier rommet sitt ikke får hjelp til å flytte ut av rommet før litt senere i juni. Rommet er umøblert, så han har en del møbler som må flyttes. Han hadde egentlig skaffet seg flyttehjelp 1. juni, men så falt det gjennom. I dette kollektivet så har alle individuelle kontrakter, og ingen er solidarisk ansvarlig for noen av de andre. Jeg vet ikke helt hvorfor folk begynner å snakke om depositum her; det er ikke snakk om at jeg skal betale depositum til han som fremleier rommet, jeg skal kun betale depositum til huseier (selvsagt på en egen konto). Anonymkode: 03498...c29
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #20 Skrevet 11. mai 2018 45 minutter siden, AnonymBruker said: For det første, i et leieforhold må man ikke ha en kontrakt. Det er veldig utberedt og veldig trygt for begge parter men det er ingen regler som sier at det må foreligge en leiekontrakt. For det andre er det slik at når man sier "ja" til å leie rommet er man bundet. Dersom det kommer frem punkter i leieavtalen som avviker betraktelig fra vanlig praksis - for eksempel en tidsbestemt avtale på 5 år stiller saken seg annerledes. Men å måtte betale husleie for åtte dager man ikke kan bo der er ikke et så stort avvik. Når det er sagt var overtakelse 1. juni en del av den opprinnelige avtalen. Da framleieren ikke overholdet innholdet i opprinnelig avtale er det et kontraktsbrudd du ikke er bundet til. Anonymkode: cc778...516 Etter visning så sendte jeg melding og sa at jeg gjerne ville leie rommet, men siden det er et fremleieforhold så er det jo noen ting som må sjekkes. Jeg måtte jo f.eks. kontakte huseier for å sjekke om det var samtykket til fremleie (kontrakten til fremleier var tidsubestemt). Hva om det viste seg at utleier ikke samtykket til fremleie? Poenget mitt er bare at det er så mange ukjente punkter at det er helt tragisk at man i Norge praktiserer et slikt avtaleprinsipp. I mange andre land så er ikke kontrakt inngått før kontrakt er underskrevet, og det hadde vært en mye bedre ordning for leieforhold. Spesielt sett i sammenheng med at den alminnelige nordmann også tror at kontrakt ikke er inngått før kontrakt er underskrevet så er dagens ordning rimelig snodig. Anonymkode: 03498...c29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå