AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Føler det er lureri, for jeg blir like brent selv om jeg smører meg med faktor 50. Jeg er rødhåret med helt bleik hud og fregner. Har aldri blitt særlig brun, bare rosa. Alle sommerminnene fra barndommen handler om sterke forbrenninger og netter med ispakke på kroppen I voksen alder er jeg flinkere til å beskytte meg, men jeg er jo veldig glad i å være ute, og har lyst å kunne nyte våren ute uten å engste meg for solstråler. Feks her jeg bor har det vært sol og varme de siste dagene, og i går gikk jeg en lang tur på 3 timer etterfulgt av terrassekos med venner. Jeg smurte meg hele tiden, men i dag brenner ansikt og bryst og armer opp! Huden min tåler det ikke, og er redd jeg ender opp med hudkreft pga alle de mange forbrenningene. Noen andre som sliter med det samme? Finnes det ikke en solkrem som virkelig beskytter? Eller må det bli UV-drakt og hatt på meg hver sommer? Anonymkode: 812b0...6c7
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Noen tåler det bare ikke. Kjenner til et par som blir som deg, de må dekke til kroppen på stranda for uansett hvor gode de er på å smøre seg så blir de brent. Anonymkode: 53779...0ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Fikk tidligere alltid soleksem...etter jeg begynte med denne har jeg ikke hatt det: https://www.vita.no/kropp/solpleie/p20-10-hours-protection-spf-30-lotion mener den også finnes i faktor 30. Om jeg ikke husker feil sa de på lysbehandling (som jeg får for psoriasis) at de også hadde pasienter som fikk lys pga solbrenthet / soleksem. Men da i forkant av sommeren for å bygge opp et grunnlag. Anonymkode: 82f5c...dec
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Jeg er selv rødhåret, og tidligere ble jeg alltid fort solbrent. Jeg drikker melk, og tidligere drakk jeg vanlig lettmelk. Når ekstra lettmelk, som er beriket med vitamin D, kom på markedet begynte jeg å drikke denne istedet. Etter at jeg begynte med ekstra lettmelk tåler jeg mye mer sol før jeg blir solbrent. Kan faktisk være ute i sola i 1 time uten faktor før jeg blir solbrent. Når jeg likevel er lenge ute i sola bruker jeg faktor 50. Får også en lett gyllenbrun farge. Var hos hudlege pga føflekker for noen år siden. Vi pratet også da om hvordan beskytte seg mot solbrenthet med min hudtype, og hun snakket om at tilskudd av vitamin D (ekstra lettmelk for min del) kan hjelpe huden slik at den tåler mer sol før den blir brent. Så kanskje vitamin D-tilskudd kan være noe å prøve, TS? Anonymkode: f7357...f55 2
_popcorn_ Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 33 minutter siden, AnonymBruker said: Fikk tidligere alltid soleksem...etter jeg begynte med denne har jeg ikke hatt det: https://www.vita.no/kropp/solpleie/p20-10-hours-protection-spf-30-lotion mener den også finnes i faktor 30. Om jeg ikke husker feil sa de på lysbehandling (som jeg får for psoriasis) at de også hadde pasienter som fikk lys pga solbrenthet / soleksem. Men da i forkant av sommeren for å bygge opp et grunnlag. Anonymkode: 82f5c...dec p20 er helt fantastisk! Den finnes opp til faktor 50 Jeg blir ikke så lett brent, men har brukt p20 de siste årene, og den varer lenge, den beskytter etter bading, og er lett smøre med! 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 Det kan være mange grunner. Du kan være allergisk mot et stoff el flere stoffer i kremen som reagerer kjemisk når du først er ute i sola. Du kan ha gått ut i sola for tidlig etter smøring (Du må vente halvtime før du kan gå ut). Du kan ha brukt for lite krem. Du kan ha smurt på kun en gang tidlig på morgenen og tro du er beskyttet resten av dagen (Du må smøre deg flere ganger om dagen). Uansett så betyr ikke høy faktor at du kan være i sola timesvis, bare den faktoren i prosent lengre enn din hud tåler. Hvis du tåler bare 5 min i sola uten faktor og bruker faktor 20 betyr det at du kan være 20% lenger i sola, faktor 50 betyr 50% lenger osv. Dekk deg til og ta mange og lange pauser fra sola og smør deg ofte. Bruk også en bra aftersun som inneholder aloevera og kjøler ned og roer ned huden på ettermiddagen og kvelden. Anonymkode: ab5cf...a1e 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Tilskudd av D-vitamin er et godt forslag over her, har hørt om flere som har blitt bedre etter at de begynte med det. Anonymkode: 3bfb1...82e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 Sånn er sønnen min også. Blir solbrent gjennom spf 50. Han brukte uv drakt når han var liten, det fungerte. Nå smøres han godt, ofte og bruker stort sett klær. Om han skal bade så må t-skjorta på rett etterpå. Og han oppholder seg mye i skyggen. Ørene hans er ofte lilla utpå sommeren. Ser forferdelig ut. Ører og nese er vanskelig å beskytte. Anonymkode: 53ce7...4c8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 Solfaktor 50. Og jeg smører tykt. Var ute etter 15, satt en time i skyggen, gikk så to timer tur og hoppet som jeg pleier fra skygge til skygge hele tiden.. Solbrendt i kinnene ser jeg nå.. Hjelper ikke at jeg hater varme. Kjører solhatt ofte, men det blir så j varmt. Trodde jeg ikke trengte det så seint på dagen og med mest skygge.. Kort sagt: skjønner din frustrasjon Anonymkode: 97f77...6d7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 Jeg kjenner deres frustrasjon! Jeg blir ikke fort brent, men hvis jeg er så uheldig å få farge så har jeg masse flekker over hele kroppen som forblir hvite (vitiligo). Dette inkluderer en hvit flekk rundt hele munnen og begge øynene, så jeg blir seenes ut som en klovn hvis den friske huden begynner å bli brun. Jeg er så lei av å ikke kunne ta en liten tur ut i sola og faktisk nyte den uten bekymringer. Men hele sommeren handler om å tenke på hvor mange timer det har gått siden sist jeg smørte meg, passe på å holde meg i skyggen mest mulig, evt ha på en caps (som jeg ikke kler) osv. Jeg blir helt urolig hvis jeg må være direkte i solen i lengre perioder. Anonymkode: 46978...d73 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 Hva med den her: https://www.blivakker.no/product/3056716?gclid=EAIaIQobChMI9fugt6n52gIVnsqyCh1KVAH2EAQYAyABEgLLM_D_BwE Den ble anbefalt da jeg var i Australia (og sola der er sterk!). Jeg ble ikke solbrent da jeg brukte denne. Men husk å smøre deg godt først, la det trekke inn i huden og deretter kan du gå ut. Anonymkode: 5a79d...1e0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir helt urolig hvis jeg må være direkte i solen i lengre perioder. Anonymkode: 46978...d73 Samme her ! ( Selv om vi ellers ikke har det helt likt.) Blir bare stressa av sola. Smører og kler meg for må innimellom være sosial ute kortere tid om jeg skal ha venner om sommeren. Men blir bare stress. Synd du også har det slik. Men litt godt å ikke være alene.. Håper du tilgir. For føler meg alene når alle priser sola som jeg må sky. Syns jeg ser ut som en tulling med sol-hatt. Når det gjelder solkrem så er jo kremen i Norge godt testa, så faktor 50 blir vel faktor 50, uansett krem, om en smører tykt. Lykke til med sommeren til oss..eh..lys-skye.. og sender en klem.. Ja så snart kinnet er bra. Anonymkode: 97f77...6d7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #13 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når det gjelder solkrem så er jo kremen i Norge godt testa, så faktor 50 blir vel faktor 50, uansett krem, om en smører tykt. Lykke til med sommeren til oss..eh..lys-skye.. og sender en klem.. Ja så snart kinnet er bra. Anonymkode: 97f77...6d7 Faktisk ikke, når det gjelder dette med solkrem. Jeg kjøpte en fra apoteket her i Norge og tok med til Australia. Ble brent. Så kjøpte jeg den Australian Gold jeg linket til over, og ble ikke brent. Anonymkode: 5a79d...1e0
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #14 Skrevet 9. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Samme her ! ( Selv om vi ellers ikke har det helt likt.) Blir bare stressa av sola. Smører og kler meg for må innimellom være sosial ute kortere tid om jeg skal ha venner om sommeren. Men blir bare stress. Synd du også har det slik. Men litt godt å ikke være alene.. Håper du tilgir. For føler meg alene når alle priser sola som jeg må sky. Syns jeg ser ut som en tulling med sol-hatt. Når det gjelder solkrem så er jo kremen i Norge godt testa, så faktor 50 blir vel faktor 50, uansett krem, om en smører tykt. Lykke til med sommeren til oss..eh..lys-skye.. og sender en klem.. Ja så snart kinnet er bra. Anonymkode: 97f77...6d7 Var jeg som skrev det innlegget du quotet. Jeg synes også det føles greit å vite at det ikke bare er meg som føler det sånn, selv om det er slitsomt. Uff ja, jeg føler meg også dum i solhatt. Alle unge kvinner i Norge i dag skal jo helst ligge timevis i solen og bli brunest mulig, mens jeg skyr solen som fanden. Anonymkode: 46978...d73
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #15 Skrevet 9. mai 2018 Godt jeg ikke er alene, for jeg føler meg unormal blant gylllenbrune venninner som kan ligge i timesvis ute. Skal teste kremene som blir nevnt, og det med D-vitamin syns jeg var interessant. Fikk faktisk påvist lave nivåer i vinter, og har sikkert ikke tatt nok tilskudd. Anonymkode: 812b0...6c7
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #16 Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Godt jeg ikke er alene, for jeg føler meg unormal blant gylllenbrune venninner som kan ligge i timesvis ute. Skal teste kremene som blir nevnt, og det med D-vitamin syns jeg var interessant. Fikk faktisk påvist lave nivåer i vinter, og har sikkert ikke tatt nok tilskudd. Anonymkode: 812b0...6c7 Du er ikke unormal bare fordi vennene dine blir brune og kan sole seg hele dagen. Vi er norske og har normalt sett lys hud her. D-vitamin mot mindre solbrent hud har jeg aldri hørt om, men sikkert verdt å prøve. At du fikk påvist lave nivåer av d-vitamin er ingen bombe fordi de fleste nordmenn har lave nivåer av d-vitamin generelt. Spis sundt og få i seg tilstrekkelig med ulike vitaminer hver dag er nok bra. Hva med multivitamin og d-vitamin? Anonymkode: ab5cf...a1e
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #17 Skrevet 9. mai 2018 Du er jo veldig sårbar da TS. Du kan prøve en solkrem som heter P20 som kommer i 50 faktor(sett den på vita og cubus), den skal holde seg i 10 timer. Har akkurat kjøpt den selv etter tips fra en rødtopp:) Anonymkode: 974fb...8f6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #18 Skrevet 10. mai 2018 På 8.5.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev: Fikk tidligere alltid soleksem...etter jeg begynte med denne har jeg ikke hatt det: https://www.vita.no/kropp/solpleie/p20-10-hours-protection-spf-30-lotion mener den også finnes i faktor 30. Om jeg ikke husker feil sa de på lysbehandling (som jeg får for psoriasis) at de også hadde pasienter som fikk lys pga solbrenthet / soleksem. Men da i forkant av sommeren for å bygge opp et grunnlag. Anonymkode: 82f5c...dec Kan denne brukes i ansiktet også? Jeg bruker solkrem daglig i ansiktet for å forhindre aldring, men om sommeren svetter jeg jo såpass mye i ansiktet at jeg må påføre flere ganger daglig. Anonymkode: 74ca7...266
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #19 Skrevet 10. mai 2018 På 8.5.2018 den 21.14, AnonymBruker skrev: Fikk tidligere alltid soleksem...etter jeg begynte med denne har jeg ikke hatt det: https://www.vita.no/kropp/solpleie/p20-10-hours-protection-spf-30-lotion mener den også finnes i faktor 30. Om jeg ikke husker feil sa de på lysbehandling (som jeg får for psoriasis) at de også hadde pasienter som fikk lys pga solbrenthet / soleksem. Men da i forkant av sommeren for å bygge opp et grunnlag. Anonymkode: 82f5c...dec På 8.5.2018 den 21.51, _popcorn_ skrev: p20 er helt fantastisk! Den finnes opp til faktor 50 Jeg blir ikke så lett brent, men har brukt p20 de siste årene, og den varer lenge, den beskytter etter bading, og er lett smøre med! P20 er fantastisk!! Både jeg og faren min er bleikinger som blir brent av å tenke på sola, og etter vi startet med p20 har det blitt en ny verden. Jeg smører ganske tjukt/rikelig for å være sikker på at det er nok. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan denne brukes i ansiktet også? Jeg bruker solkrem daglig i ansiktet for å forhindre aldring, men om sommeren svetter jeg jo såpass mye i ansiktet at jeg må påføre flere ganger daglig. Anonymkode: 74ca7...266 Ja, jeg bruker den overalt. Og den varer 10 timer selv med bading. Jeg pleier å ettersmøre etter 5-6 timer hvis jeg ligger på solsenga. Anonymkode: 4dbc1...144
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå