AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Jeg fikk i dag at noen jeg nylig har tegnet abonnement med har tatt kredittsjekk. Og der står det at jeg bare har 50 av 100. Hvordan det??? Jeg har aldri hatt noen inkassosaker eller betalingsanmerkninger. Det har hendt en eller annen gang at jeg har glemt en regning som har kommet purring på, pluss at jeg en gang fikk purringer fordi treningssenteret hadde rotet og aldri klarte å oppgi riktig beløp. Så jeg fikk flere purringer etter jeg hadde betalt det de sa. Burde ikke scoren vært mye høyere? Anonymkode: 33b64...987 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Det kommer an på inntekt og gjeld også, blant annet. For å få 100 skal du nok være temmelig velstående. Anonymkode: 373a0...38b
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Disse scorene er jo bare tull. Jeg fikk for en tid tilbake 33 av 100 og godkjent og 6 dager seinere fikk jeg 9 av 100 og også det godkjent. Jeg har inntekt på ca 1 mill og kun boliglån og billån og har aldri noensinne hatt hverken inkasso eller betalingsanmerkning. Anonymkode: e455f...dcf
altflyter Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Inntekten din har mye å si. Jeg får stort sett rundt 50 på slike sjekker. Jeg har aldri i mitt liv fått en purring en gang, men jeg har lav inntekt. Derfor. 1
paulette Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 På de fleste kredittsjekker er egentlig en core på 50 meget høyt - mange ligger rundt 30. Jeg jobbet i bank i tre år og jeg så aldri noen som hadde score 100 på en kredittsjekk. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #6 Skrevet 9. mai 2018 Mulig det er bakt inn i tallet hvor mye du er kredittverdig for også. Selv om du fint kan betale for et mobilabonnement er det ikke sikkert du får låne noen hundre tusen eller millioner. Anonymkode: 09254...55b
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk i dag at noen jeg nylig har tegnet abonnement med har tatt kredittsjekk. Og der står det at jeg bare har 50 av 100. Hvordan det??? Jeg har aldri hatt noen inkassosaker eller betalingsanmerkninger. Det har hendt en eller annen gang at jeg har glemt en regning som har kommet purring på, pluss at jeg en gang fikk purringer fordi treningssenteret hadde rotet og aldri klarte å oppgi riktig beløp. Så jeg fikk flere purringer etter jeg hadde betalt det de sa. Burde ikke scoren vært mye høyere? Anonymkode: 33b64...987 Kredittsjekk skal du i forkant av sjekken få beskjed om at gjøres. En kredittsjekk oppgis på ulike måter hos ulike selskaper som foretar sjekken. Hvordan verdien de kommer frem til på deg ligger i forhold til beste og dårligeste tall skal stå forklart i brevet du mottar. Det legges til grunn alder, bostedsadresse, skattemeldingene for de tre siste årene, betalingshistorikk og en del forhold vi ikke får vite noe om, av en eller annen merkelig grunn. Hvor grensen går for god og dårlig og god og meget god er ulikt fra ulike selskapers vurdering. Så lenge du er god nok til å få innvilget det du søkte om så ikke bry deg. Jeg har drevet og "forsket litt" på egenhånd med å få innvilget kredittkort. Ikke fordi jeg trenger kreditten, men fordi jeg ønsker fordelene enkelte kort gir. Da blir jeg også kredittsjekket og får ulike vurderinger fra ulike selskap. Dermed ser jeg litt av dette underlige systemet i tillegg til at jeg har lest en del om tematikken. Anonymkode: 314c5...6db 2
solmåneogstjerner Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 1 time siden, paulette skrev: På de fleste kredittsjekker er egentlig en core på 50 meget høyt - mange ligger rundt 30. Jeg jobbet i bank i tre år og jeg så aldri noen som hadde score 100 på en kredittsjekk. Får man 100, så trenger man ikke kreditt! 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Får man 100, så trenger man ikke kreditt! Ingen klarer å tå topptallet på kredittsjekk. Anonymkode: 314c5...6db
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 Score på 100 i en kredittsjekk er en teoretisk score som det er umulig å få i praksis. Det er veldig mange parametre som bestemmer hvilken score du får. De opplagte er inntekt og betalingshistorikk. Andre parametre er hvor du bor evt bydel, alder, kjønn etc. Dette spiller inn da kredittsjekkfirmaet f.eks. kan ha erfaring med at menn mellom 35 og 42 som bor i Bergen vest statisitisk sett er dårligere betalere enn menn i samme alder i en annen by. Dette er bare et eksempel men viser at hvis du er uheldig og f.eks. bor i feil område vil du ikke få score på 100 selv om du har aldri så mye penger. Anonymkode: 3609a...23a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Score på 100 i en kredittsjekk er en teoretisk score som det er umulig å få i praksis. Det er veldig mange parametre som bestemmer hvilken score du får. De opplagte er inntekt og betalingshistorikk. Andre parametre er hvor du bor evt bydel, alder, kjønn etc. Dette spiller inn da kredittsjekkfirmaet f.eks. kan ha erfaring med at menn mellom 35 og 42 som bor i Bergen vest statisitisk sett er dårligere betalere enn menn i samme alder i en annen by. Dette er bare et eksempel men viser at hvis du er uheldig og f.eks. bor i feil område vil du ikke få score på 100 selv om du har aldri så mye penger. Anonymkode: 3609a...23a Man får aldri samme kredittscore på to i utgangspunktet like saker selv med få ukers mellomrom. Nesten litt bingo hva man kommer ut med. Anonymkode: 314c5...6db
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 Hei, Karoline! https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-din-okonomi-vurdert-1.14026422 Anonymkode: 09254...55b
Million Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 På 9.5.2018 den 10.22, AnonymBruker skrev: Ingen klarer å tå topptallet på kredittsjekk. Anonymkode: 314c5...6db Joda, men det er sjelden. Jeg jobbet i mange år med å ta i mot søknader og kredittsjekke folk før utstedelse av kredittkort. I løpet av ca 10 år, husker jeg å ha hatt kun to kunder med kredittscore på 100. Begge var gamle menn, med stor formue, fin adresse og ikke hadde flyttet på flere tiår bl.a. Det er statistisk bevist at folk som flytter ofte er dårligere betalere enn folk som bor lenge på hvert sted eller ikke flytter på seg. Det er også statistikk knyttet til hver enkelt gate- og veiadresse. Dårlige betalere hoper seg opp i visse strøk, mer enn andre steder osv. Statistikk det bygger på alt sammen. Dersom man flytter til et område eller en gate der det bor mange dårlige betalere med inkassosaker, går kredittscoren din ned, selv om du ikke har gjort noe galt ennå. Sånn er det bare.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #14 Skrevet 10. mai 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Karoline! https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-din-okonomi-vurdert-1.14026422 Anonymkode: 09254...55b Hehe, tenke på denne tråden da den plutselig kom på nrk sine sider Anonymkode: f8cf0...e59
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #15 Skrevet 10. mai 2018 På 9.5.2018 den 10.20, solmåneogstjerner skrev: Får man 100, så trenger man ikke kreditt! Jeg har riktignok ikke 100, men ganske høy score. Kredittkort er en grei betalingsmåte og forsikring ved bl.a reiser, så jo jeg har kreditt, selv om jeg har høy formue, høy inntekt og ingen gjeld. Anonymkode: dcf89...dc2 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2018 #16 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, Million skrev: Joda, men det er sjelden. Jeg jobbet i mange år med å ta i mot søknader og kredittsjekke folk før utstedelse av kredittkort. I løpet av ca 10 år, husker jeg å ha hatt kun to kunder med kredittscore på 100. Begge var gamle menn, med stor formue, fin adresse og ikke hadde flyttet på flere tiår bl.a. Det er statistisk bevist at folk som flytter ofte er dårligere betalere enn folk som bor lenge på hvert sted eller ikke flytter på seg. Det er også statistikk knyttet til hver enkelt gate- og veiadresse. Dårlige betalere hoper seg opp i visse strøk, mer enn andre steder osv. Statistikk det bygger på alt sammen. Dersom man flytter til et område eller en gate der det bor mange dårlige betalere med inkassosaker, går kredittscoren din ned, selv om du ikke har gjort noe galt ennå. Sånn er det bare. 2 på 10 år er omtrent ingen? Personer med ofte adressebytte regnes som ustabile på en eller annen måte av systemet. Det gjelder på flere områder. Anonymkode: 314c5...6db
Million Skrevet 10. mai 2018 #17 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 på 10 år er omtrent ingen? Personer med ofte adressebytte regnes som ustabile på en eller annen måte av systemet. Det gjelder på flere områder. Anonymkode: 314c5...6db Da får du skrive "omtrent ingen", ikke bare "ingen". To er ikke "ingen". Jeg hadde også en del kolleger rundt meg med samme jobb, og jeg tipper de også var borti en og annen toppscorer når de kredittsjekket i løpet av årene. Ikke mange, sant nok, men ikke "ingen".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå