Gå til innhold

Kan en mor bare endre etternavn på barnet....


Kaia :-)

Anbefalte innlegg

Foreldrene er skilt og barnet har begge foreldrenes etternavn. Kan moren uten farens samtykke bytte om rekkefølgen på etternavnene? Det er vel sånn at faren må skrive under før slike ting skjer.....

De har barnet like mye, men i papirene står det 60-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det det avhenger av er om dere har delt foreldreansvar. Har dere det kan ikke mor bare gå bort å endre på navnet. Folkeregisteret har selvsagt liten (kanskje ingen) kontroll om du er skilt eller gift eller om man har delt foreldreansvar så det er lov å prøve seg, men det er jo dumt å gjøre slik uten at pappa'n er enig, for DET kan skape ondt blod, det!

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei :D

Har dere delt fereldreansvar må far skrive under.Det samme gjelder hvis du vil ha pass til ungen eller ha barnet i ditt pass.En ting jeg fjernet ikke fars etternavnet på barnet da vi ble skilt.Han er like mye far til ungen selv om en ikke er gift,hvorfor skal du straffe han ?

Det er ungen det vil gå utover tilsist når hun/han kommer på skolen med bare ditt navn.Da kan ungen bli mobbet og unger mobber for det minste.

Det er bare et råd til deg håper du ikke tar det i værste mening.

hilsen

indianlady :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til indianlady

Det er ikke jeg som er mor til barnet, men min samboer er faren....

Jeg er helt enig i at de er like mye foreldre selv om de er skilt og jeg synes absolutt at barnet skal ha det navnet det er døpt med. Jeg kan bare ikke se grunnen til å gjøre om på det nå.... Men det har visstnok noe med at moren ville ha mest tilknytning til barnet. Det vil jo selvfølgelig faren også og han er like viktig som moren spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Avonlea

Hei!!!!

Min far har aldri hatt noen foreldrerett eller foreldreansvar ovenfor meg, men han måtte skrive under på navneendringsskjemaet som skulle til folkeregistret / fylkesmann ( dette har blitt gjort på meg to ganger )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig godt eksempel på at veeeeldig mange kvinner anser barna som "sin" eiendom, og at de har rett til å gjøre som de vil når det gjelder barna.

Her har man blitt enige om navn og døpt barnet, men så fort det blir slutt mellom mor og far av en eller annen grunn, ja da kommer mor løpende og vil bytte navn på ungen slik at barnet blir enda mer hennes, og destomindre fars barn.

Herregud sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet med sikkerhet at mor ikke kan forandre barnets navn uten samtykke fra faren, så lenge han er registert som barnets far. Folkeregisteret som er første instans i navnesaker har oversikt om mor og far er gift osv., men dette har ingen betydning ved navneskifte. Mor kan påklage vedtaket til Fylkesmannen og deretter til Justisdept., men så lenge faren går i mot navneskifte får hun ikke innvilget dette. I forslaget til den nye navneloven vil ikke denne praksisen bli endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tilbakemeldinger.

Det som bekymrer faren i denne saken er jo at moren skal gå til sak dersom han sier nei til et eventuelt navnebytte. Det siste han ønsker er jo at de skal bli uvenner. Idag er de gode venner, men dette skaper jo en viss misstemning. Han tenker bare på ungen sin som befinner seg i denne konflikten foreldrene har, mens moren tenker mest på at ungen skal ha mest tilhørighet til henne. Sykt synes jeg hvertfall. Dersom foreldrene krangler så er det jo ungene det går ut over. Skikkelig ubehagelige greier, for barna skjønner så mye mer enn voksne i slike saker.

Når de har gitt ungen et navn, så får de leve med det isteden for å krangle om det. Ungen har jo tross alt begge foreldrene sine etternavn og det sier jo litt om deres tilhørighet eller hur? Jeg synes bare ikke det er verd krangling og diskusjoner for en navnendring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! iKKE UTEN VIDERE OM BARNET ER DØPT/ELLER STÅR OPPFØRT MED ET NAVN I FOLKEREG. DA MÅ HUN SØKE FYLKESMANNEN OM DET OG DER AVGJØR DE PÅ HVILKET GRUNNLAG AV FORSKJELLIGE ÅRSAKER DET ER FOR NAVNEBYTTE. PAPPAEN TIL MIN SØNN HAR ALDRI BRYDD SEG,SÅ HAN FIKK MITT ETTERNAVN DA HAN BLE DØPT,TROSS AT JEG KUNNE TATT FAR'S NAVN.MEN DA JEG GIFTET MEG SÅ VILLE VI GJERNE BEGGE HA MIN MANN'S NAVN OG DET FOR MIN DEL VAR GREIT,MEN FYLKESMANNEN MÅTTE SENDE ERKLÆRING TIL BIOLOGISKE OG FÅ SAMTYKKE.BARNEFAREN GADD IKKE SVARE INNEN RIMELIG TID,SÅ FOR MIN DEL GIKK DET GREIT MEN NEKTER FAR,DA KAN DET BY PÅ PROBLEMER.DET SAMME DA VI FLYTTET UTENLANDS. IKKE DA GADD HAN SVARE SÅ ALT VAR OK FRA MYNDIGHETENE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig godt eksempel på at veeeeldig mange kvinner anser barna som "sin" eiendom, og at de har rett til å gjøre som de vil når det gjelder barna.

Her har man blitt enige om navn og døpt barnet, men så fort det blir slutt mellom mor og far av en eller annen grunn, ja da kommer mor løpende og vil bytte navn på ungen slik at barnet blir enda mer hennes, og destomindre fars barn.

Herregud sier jeg bare.

Kjenner eksempler på barn som ønsker å bytte slik at de har samme etternavn som sin mor, men far nekter. Hvem er det da som oppfører seg som om barnet er eiendommen? Og dessuten.. blir barnet mindre fars bare fordi det har mors etternavn? Mao barnet er mindre mors så lenge det har fars etternavn? Whats in a name??

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste hadde mitt etternavn som mellomnavn og farens som etternavn. Da vi giftet oss tok jeg kun min manns navn og guttungen skulle få fjernet mitt siden det likevel aldri ble brukt.

Her måtte også faren være enig, enda det var mitt navn som skulle fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mitt stebarn hadde fars navn da han ble født/døpt, så gikk forholdet til helvete, og en dag mens de flyttet fra hverandre (før foreldreansvar var avklart) gikk mor hen og byttet navn på guttungen. Far fikk foreldreansvaret, og oppdaget da at gutten hadde "feil" navn.. Det var et helvete å få byttet tilbake, selv om første navnebytte aldri skulle ha funnet sted.

..så vet dere det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis mor har foreldreansvaret alene, kan hun bytte navn på barnet uten å spørre far.

Dette vet jeg, for det har jeg gjort!

Ved første navneendring søker man folkeregisteret på vanlig skjema. Men om navneendring skal foretas flere ganger, må man søke Fylkesmannen for godkjenning.Vet det, for jeg har gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en sønn fra før da jeg traff han jeg giftet meg med. Da vi giftet oss skiftet jeg etter navnet på min sønn til min manns. Jeg begrunnet det med at jeg ikke ville at sønnen min skulle "skille" seg ut fra søsken flokken. I dag..... vel.... nå er jeg skilt og min sønn har da min eks manns navn... Og sin fars etternavn har han som mellom navn. Og jeg.... vel jeg har tatt tilbake min fars etternavn. Og så har jeg en ny samboer med SITT. Så nå skiller vi oss ut alle mann...

Men.... dersom mor har foreldre ansvaret ALENE, så kan hun bare skifte etternavn på barnet. Dersom foreldrene har vært gift, så har de AUTOMATISK delt foreldre ansvar. Jeg kan skifte navn på den eldste sønnen min hvis jeg vil det... uten at hans far samtykker, men jeg kan ikke skifte navn på de øvrige barna uten DERES fars samtykke.

Jeg vil også legge til at faren til min eldste sønn ble UTROLIG såret av at jeg skiftet sånn uten videre... uten en gang å ha konsultert ham. Og jeg vet i dag at jeg gjorde det mye for å straffe ham på den eneste måten jeg kunne: skifte barnets navn og søke om høyere barnebidrag......... Min eneste unnskyldning er at jeg var ung..... og jeg innrømmer at jeg var dum. ( Ikke at det nødvendigvis går hånd i hånd!! Dette gjelder MEG!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...