Gå til innhold

Har det noe å si hva man spiser, så lenge man er innenfor antall kcal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ca 1600 kcal/dagen (med mindre jeg trener), og jobber med å gå ned i vekt. 

Med 1600 kcal så merker jeg at noen dager hvor jeg har en veldig lett lunsj så har jeg kalorier "til gode" som jeg kan drikke vin for, eller spise hvitløksbaguetter for (Ja, altså, dere skjønner hva jeg mener, på dager hvor du er veldig sunn frokost + lunsj så går det ann å unne seg noe ekstra ost på middagen). 

I dag var det en som sa at det ikke er mulig fordi du fremdeles legger på deg i magefett om du spiser ost, uansett om du hadde en supersunn lunsj. Jeg går ned i vekt, men lurer da på om noe av fettet "ikke slipper" fordi jeg spiser fettrik mat noen ganger? For meg er dietten min perfekt nettopp fordi jeg har muligheten til å unne meg noe ekstra på noen treningsdager eller sunne dager. Jeg vil ikke gå lavere på kcal fast fordi jeg er redd for at jeg skal bli syk av det (har slitt bittelitt med mat tidligere, og husker hvor vondt det var, derfor har jeg satt "grensen" på 1600). 

Som sagt, jeg går ned i vekt og føler meg mye flottere, men jeg er nå usikker på om jeg noensinne vil slippe å se dvask ut hvis jeg ikke bare spiser agurk og cottage cheese? 

Anonymkode: 64d50...7d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kalorier er kalorier. Så spis hva du vil innenfor din kaloriramme. Men dårlig kosthold vil jo gi dårlig helse. Da over tid. 

Anonymkode: a16a2...dc6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kalorier er kalorier. Så spis hva du vil innenfor din kaloriramme. Men dårlig kosthold vil jo gi dårlig helse. Da over tid. 

Takk for svar. Så da har det ikke noe å si om man spiser agurk tilsvarende 100 kcal eller sjokolade tilsvarende 100 kcal? Sånn rent vektmessig? 

Nå har jeg ikke et usunt kosthold heller, men jeg tror jo at det er sunt å kose seg en sjelden gang i blant, og å spise en halv hvitløksbaguett eller drikke et par glass vin vil jeg ikke si at kvalifiserer til dårlig kosthold da :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fettet legger seg er genetisk. Mange overvektige med stor mage å tynne bein. Selv legger jeg på meg jevnt over å blir da bredere. Kun hatt mage som gravid og jeg elsker ost.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Så da har det ikke noe å si om man spiser agurk tilsvarende 100 kcal eller sjokolade tilsvarende 100 kcal? Sånn rent vektmessig? 

Nå har jeg ikke et usunt kosthold heller, men jeg tror jo at det er sunt å kose seg en sjelden gang i blant, og å spise en halv hvitløksbaguett eller drikke et par glass vin vil jeg ikke si at kvalifiserer til dårlig kosthold da :) 

Helt rett. 100kalorier er 100kalorier. Men man blir jo ikke mett av sjokolade med 100 kalorier og vil da ofte spise mer. Er du flink til å telle alt så spis sjokolade og hvitløksbaguetter. Og drikk vin.   Livet skal nytes😀

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kalorier er kalorier uansett hva du spiser. Så lenge du er nazi på å holde deg akkurat på 1600 kcal spiller det for vekta sin skyld ikke noe å si hva du spiser. 

Anonymkode: 53924...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har noe å si.

Om du kalorier ut/inn har mye å si. Men hva de kaloriene består av, har også mye å si. Sats på mat av høy kvalitet, og unngå ting du ikke vet hva er.

Hvis kaloriene består av mye raffinert sukker, og «sunne» energibarer, blir det fort mye tomme kalorier, og det er forståelig at du blir trøtt.

Pass på å legge inn noen styrkeøkter i programmet ditt. Muskler former deg, gjør deg strammere, ikke stor og klumpete, så ikke vær redd for det. Det har du ikke hormonene til uansett ;) 

Anonymkode: fc758...a4d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Der fikk jeg ikke visket ut hele setningen, før jeg begynte med en ny. Beklager rotet

AnonymBruker
Skrevet

Kos deg med litt sjokolade, et glass vin eller hvitløksbaguette med god samvittighet :)

Anonymkode: 746b7...8b0

• Liker 2
Skrevet

Folk sier jammen mye rart. Og cottage cheese er jo ost.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har en sunn holdning til vektnedgang. Så lenge kostholdet ditt ellers er rikt på grønnsaker og god mat, så kan du absolutt kose deg med sjokolade og et glass vin med god samvittighet. Jeg har klart å gå ned i vekt og vedlikeholde vekten nettopp ved å unne meg den type mat en gang i blant. Ellers blir det for rigid.

Det er ingen typer mat som "legger seg på magen" om man ikke spiser mer enn man forbrenner. Jeg kjenner overvektige som ikke spiser så mye godteri, men forsyner seg jevnlig med ekstra porsjoner sunn mat. Og motsatt kjenner vi alle han eller hun tynne som bare spiser sjokolade og pizza, men hvor den totale mengden kalorier er lav nok til å holde vekten nede.

Anonymkode: 216df...7d5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull at kcal er kcal ifm med vektnedgang. Kalorier av proteiner vil du i praksis ikke legge på deg av sammenlignet med karbohydrater. 

Nå kommer selvsagt anti lavkarbo-hylekoret straks her, men uansett anbefaler jeg deg å prøve. Du vil garantert bli overrasket hvor mye du kan spise av proteinrik mat og likevel gå ned i vekt og best av alt, du slipper å være sulten! 

Bare forsøk, så vil du se det. :) 

Anonymkode: d1a32...0e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull at kcal er kcal ifm med vektnedgang. Kalorier av proteiner vil du i praksis ikke legge på deg av sammenlignet med karbohydrater. 

Nå kommer selvsagt anti lavkarbo-hylekoret straks her, men uansett anbefaler jeg deg å prøve. Du vil garantert bli overrasket hvor mye du kan spise av proteinrik mat og likevel gå ned i vekt og best av alt, du slipper å være sulten! 

Problemet med lavkarbo, er at folk ikke alltid vet hva de gjør. Akkurat som folk ikke vet hva de gjør, når de går for veganer, eller hva det nå enn måtte være.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Problemet med lavkarbo, er at folk ikke alltid vet hva de gjør. Akkurat som folk ikke vet hva de gjør, når de går for veganer, eller hva det nå enn måtte være.

Det er ikke noe problem med lavkarbo sammenlignet med høykarbo.

Nordmenn flest lever på høykarbo, og det er jo bevist så ettertrykkelig at ikke er sunt. Overvekt er blitt en folkeepedemi og det finnes en enkel løsning, nemlig lavere inntak av karbohydrater. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Spiser ca 1600 kcal/dagen (med mindre jeg trener), og jobber med å gå ned i vekt. 

Med 1600 kcal så merker jeg at noen dager hvor jeg har en veldig lett lunsj så har jeg kalorier "til gode" som jeg kan drikke vin for, eller spise hvitløksbaguetter for (Ja, altså, dere skjønner hva jeg mener, på dager hvor du er veldig sunn frokost + lunsj så går det ann å unne seg noe ekstra ost på middagen). 

I dag var det en som sa at det ikke er mulig fordi du fremdeles legger på deg i magefett om du spiser ost, uansett om du hadde en supersunn lunsj. Jeg går ned i vekt, men lurer da på om noe av fettet "ikke slipper" fordi jeg spiser fettrik mat noen ganger? For meg er dietten min perfekt nettopp fordi jeg har muligheten til å unne meg noe ekstra på noen treningsdager eller sunne dager. Jeg vil ikke gå lavere på kcal fast fordi jeg er redd for at jeg skal bli syk av det (har slitt bittelitt med mat tidligere, og husker hvor vondt det var, derfor har jeg satt "grensen" på 1600). 

Som sagt, jeg går ned i vekt og føler meg mye flottere, men jeg er nå usikker på om jeg noensinne vil slippe å se dvask ut hvis jeg ikke bare spiser agurk og cottage cheese? 

Han som sa det har det vi kan kalle en alternativ virkelighetsforståelse. I forhold til vekt er en kalori nettopp en kalori. Kalorier fra bestemte næringskilder legger seg ikke på bestemte områder på kroppen. Du kan trygt be den personen ta seg en bolle, og spise osten din med god samvittighet.

Anonymkode: 9bf52...6d7

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er det samme hva du spiser så lenge du holder deg innenfor kalorigrensen din. Men skal du holde deg lenger mett og opprettholde konsentrasjonen, energinivået og blodsukkeret er det best å velge mat som metter og har "langsomme" karbohydrater. F.eks. til lunsj en-to grovbrødskiver med skinke og en del pynt (salat, agurk, tomat osv) istedenfor en småbolle. 
Hvis ikke kan det hende du kjenner deg sulten og i behov for mer energi lettere og plutselig spiser litt ekstra og går over kalorigrensen din. 

Endret av Luckiness
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem med lavkarbo sammenlignet med høykarbo.

Nordmenn flest lever på høykarbo, og det er jo bevist så ettertrykkelig at ikke er sunt. Overvekt er blitt en folkeepedemi og det finnes en enkel løsning, nemlig lavere inntak av karbohydrater. :) 

Tror du misforstod meg. Det jeg mente var at folk som slenger seg på lavkarbo ikke alltid vet hva de gjør, og er ukritiske til resten av matinntaket sitt. Det finnes god lavkarbo mat, og dårlig lavkarbo mat.

Er også enig i at norsmenn flest får i seg for mye karbohydrater, og ikke av den gode typen. Er også helt enig i at fedme dessverre har blitt en folkeepedemi. For mye brød og stivelse for å nevne noe. Sjokolade pålegg og syltetøy. Æsj.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. 1 kcal er 1 kcal uansett hvor den kommer fra. 

Lavkarbo funker for mange inkludert meg selv. Men det er fordi det gjør det lettere å ikke spise for mye. Og svaret på hvorfor gir du selv i innlegget ditt, man blir mindre sulten.

Anonymkode: 54cdb...fcc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Takk for svar alle, godt å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg for det :)

Til AB jeg siterer: Jeg vil ikke begynne med lavkarbo fordi det ikke passer for meg. Jeg trives best med å telle kcal fordi det passer min livsstil og mitt kosthold best. Det betyr ikke at lk er dårligere, men at det ikke er en mirakelkur for alle. 

(Må si at jeg er litt lei av at lavkarbo-entustiaster skal frelse alle andre overalt. Tror ikke du hadde satt så stor pris på det om jeg kom og tipset deg om å telle kalorier istedenfor siden jeg syntes det er bedre i din tråd). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes så mange ulike kosthold og dietter, man må jo bare finne noe som funker for en selv psykisk og fysisk, uansett hva målet er for noe. Derfor blir det så dumt å mase om småting i forhold til andres kosthold. Du går jo ned i vekt, så du må jo gjøre noe riktig. Men uansett blir det for dumt å bare si "ost" gjør at du legger på deg - er det all slags ost, uansett mengde, hva er det med ost som gjør at man legger på seg osv. 

Anonymkode: ad685...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...