Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg sitter nå her i eksamenstiden og vet at jeg allerede har strøket i alle fag dette semesteret. Dette er selvfølgelig min egen feil ettersom jeg ikke har brukt nok tid på studie. Jeg går første året men har vært på så å si ingen forelesninger dette året, dette er grunnet at jeg rett og slett ikke har hatt det så bra for tiden. Har følt meg helt elendig både fysisk og psykisk og det siste jeg har villet var å jobbe med skole. Jeg har en eksamen i morgen som jeg allerede har bestemt meg for å konte ettersom jeg ikke har sett på pensum litt engang. Det var et dødsfall i familien før jul som har påvirket meg masse og min bestemor har slitt med sykdom hele dette året som har ført til at hun har vært inn og ut av sykehuset. Dette er selvfølgelig ikke et godt nok grunnlag for at jeg ikke har fokusert på skole, men nå er det rett og slett for sent til å begynne å bry seg. Det skal sies at min mentale helse ikke har vært tipp topp før alt dette hendte, så etter det har det bare balet på seg. 

Endret av tappilinio
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungere med lån etc, men ikke føl deg håpløs! Live er ikke en dans på roser og det tror jeg mange her kan skrive under på :) Ta fagene opp og prøv å jobbe med studie jevnt gjennom hele semesterne. 

HEIER PÅ DEG

Anonymkode: 6a4e6...56a

• Liker 5
Skrevet

Du kan vel være inntil et år (60 poeng) forsinket og likevel få lån og stipend. 

• Liker 3
Skrevet

Du bør først snakke med legen,og få en legeerklæring på situasjonen du har vært i.Død/sykdom i familie og andre påkjenninger kan redusere evnen en har til å konsentrere seg om studiene. Har du snakket med studieveileder? Han/hun kan sikkert hjelpe deg med en individuell studieplan. 

lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du kan være inntil 60 studiepoeng forsinket og fortsatt få støtte fra Lånekassen. Samtidig er det mulig å søke om sykestipend. Det vil si at du kan få omgjort støtten du har fått dette semesteret til sykestipend (dvs. alt blir stipend). Ettersom du ikke har klart å følge undervisning på grunn av familieforhold vil jeg egentlig oppfordre deg til dette. Da bør du bestille legetime snart og få dette avklart. Etter min erfaring er ikke leger spesielt vanskelige når det kommer til slike ting, og fra Lånekassen sin side trenger du bare et ferdig utfylt skjema med underskrift fra lege. Da kan du starte litt på nytt fra høsten av uten å ha lånet fra dette semesteret hengende på deg. 

Når det gjelder selve studieprogresjonen din i forhold til BI tror jeg det ikke skal by på noen spesielle problemer. De fleste utdanningsinstitusjoner har et krav om et visst antall studiepoeng innen et visst antall studieår, men det skal være mulig å være litt forsinket. Når det er spesielle omstendigheter vil det også godtas. Men jeg ville ha klarlagt dette med administrasjonen på BI. Det går nok helt fint, men det er vel greit å få avklart det for din egen del slik at du kan senke skuldrene litt. 

Jeg ønsker deg masse lykke til videre! Selv om det er kjipt er det ikke uvanlig å ha en litt kronglete studietid.

Anonymkode: 1446b...fe1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint :)

Jeg måtte ta nesten alle fag i fjor på nytt pga sykdom. Det er bare å melde seg opp til eksamen i faget + søke om tilgang til itslearning og forelesninger om du ønsker det. Alle fag går ikke hvert semester, så ikke sikkert du kan splitte det akkurat som du ønsker. 

Ikke noe problem å få innvilget sykestipend fra lånekassen for min del. Bare et skjema å fylle ut. 

Om du skal slippe unna å betale konteavgift trenger du en sykemelding som er datert til selve eksamensdagen.

Anonymkode: 66f66...b33

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Når det kommer til lege er jeg en fersking, sist jeg var hos legen var når jeg var 7 med vannkopper hah. Mener dere bare at jeg kan gå til legen å si at jeg ikke har klart å jobbe med skole pga dødsfall og sykdom? Jeg sliter veldig med sosial angst så dette kan bli et kapittel i seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, tappilinio skrev:

Tusen takk for svar! 

Når det kommer til lege er jeg en fersking, sist jeg var hos legen var når jeg var 7 med vannkopper hah. Mener dere bare at jeg kan gå til legen å si at jeg ikke har klart å jobbe med skole pga dødsfall og sykdom? Jeg sliter veldig med sosial angst så dette kan bli et kapittel i seg selv. 

Ja. Legg frem for fastlegen din at du har hatt et vanskelig semester der du ikke har klart å henge med i undervisningen. Så forteller du om familieforholdene. Du må imidlertid legge frem ordningen med sykestipend selv og at det er et skjema som må fylles ut. Legen har mest sannsynlig sett dette skjemaet flere ganger tidligere, men siden det finnes så mange ulike ordninger for personer i ulike situasjoner må man ymte frem til dette selv. Bare spør legen om han eller hun tenker at dette kan gjelde for deg hvis du synes det er skummelt å spørre rett ut. 

Det kan være greit å få sendt inn skjemaet snart ettersom Lånekassen har uhorvelig lang behandlingstid på slike søknader. Så er det jo også godt å få det unna. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med en studieveileder i morgen, også får du tips:)

Anonymkode: 06a76...cfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med personen over - snakk med studieveileder så snart som mulig.

Jeg hadde også en kjip periode i løpet av studiet mitt. En i nærmeste familie ble alvorlig syk, og jeg klarte ikke studere halvåret frem til personen døde. Det var absolutt ikke noe problem å få utsatt studiene et halvår, og jeg trengte ikke mer enn å forklare situasjonen for studieveileder på fakultetet. Ble møtt med stor forståelse, og det var utrolig lettende å kunne legge vekk bøkene en periode uten at det ville få konsekvenser for studiene i det store og det hele.

Når det gjelder lånekassen, så vet jeg ikke om du må dokumentere noe, mulig de er strengere på sånt siden det er penger inni bildet. Men spør studieveilederen, det er derfor de er der.

Og du har mer enn god nok grunn til å ikke klare å fokusere på studiene. Noen ganger er livet kjipt, og det er ikke noe man kan gjøre med det. This too shall pass.

Anonymkode: 68820...616

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mener dere at det bare er å troppe opp hos en lege å få "sykemelding" eller bekreftelse på at man har vært "syk" i ett år uten å ha vært i kontakt med lege i løpet av det året?

Leger tilbakedaterer ikke sykemelding mer enn noen få dager engang. 

Anonymkode: e76ae...f6e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg føler at hvis jeg går til studieveileder nå når semesteret er over så kommer de bare til å tro at jeg dikter opp for å slippe billig unna.

Endret av tappilinio
Skrevet

Du må ta opp hele semesteret igjen når du er klar for det. Bedre med pause enn flere stryk.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener dere at det bare er å troppe opp hos en lege å få "sykemelding" eller bekreftelse på at man har vært "syk" i ett år uten å ha vært i kontakt med lege i løpet av det året?

Man kan da ikke sammenligne en vanlig sykemelding med at man er psykisk syk. Tror nok legen vil forstå at vedkommende ikke har kommet til legen ettersom sist hun var hos legen var da hun var 7år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke dette snakk om sykemelding og det kan heller ikke sammenlignes med det. 

Nå er et anamneseopptak det som i størst grad legger grunnlag for en leges vurdering. Det er ikke uvanlig at man oppsøker lege når man merker at problemene har gått så langt at det går utover skole/arbeid. Når det gjelder studier uten obligatorisk oppmøte vil man jo da i størst grad merke det når eksamenene kommer. Så at man har ventet så lenge er ikke rart eller suspekt i det hele tatt, spesielt for en som ikke har gått til fastlegen siden 7-årsalderen. 

Det er for øvrig snakk om ett semester og ikke et helt år slik jeg forstår TS. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det kan du ikke. Been there done that. Men du kan få hjelp til å komme deg ovenpå igjen slik at du kommer inn igjen på skolen.

Anonymkode: 1ef6c...362

AnonymBruker
Skrevet

Problemet hennes er vell ikke at hun trenger og ta et år pause det er vell mer at hun lurer på om hun kan ta å utsette 2 klasse og heller ta opp fagene hun stryker på nå til våren uten å miste stipendet. Jeg oppfordrer også at du oppsøker lege og får han til dokumetere for at du ikke har det så bra for tiden. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappalino <3

Anonymkode: d6635...406

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke være redd for å gå til fastlege å fortelle dem hvordan det står til. Det er derfor de er der, og som sakt ovenfor ville jeg også send mail til studieveileder og fortalt om situasjonen din. Psykisk helse er ingenting å skamme seg over!! Dette er noe alle går igjennom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som skrev litt over her i sted. Nå trengte ikke jeg å dokumentere noe, ettersom jeg uansett ikke benyttet meg av studiestøtte det halvåret jeg fikk trøbbel, og siden fakultetet på ingen måte stilte spørsmålstegn ved situasjonen jeg beskrev. Men for min del så vurderte jeg å bruke fastlegen min dersom fakultetet hadde trengt dokumentasjon. Fastlegen min er familielege, og jeg hadde ikke trengt å "bevise" at jeg hadde det kjipt, det sa seg litt selv med tanke på situasjonen til mitt familiemedlem. Ellers er en venninne av min mor lege, og jeg vet de hadde snakket sammen fordi min mor var bekymret for meg, og jeg kunne fått det bekreftet på den måten. Jeg tenker at du får trekke i de tilgjengelige trådene rundt deg.

Og så håper jeg du er ærlig med dine nærmeste om hvordan du har det. Det hjelper faktisk å bare få sagt det - "jeg klarer faktisk ikke å fokusere på studiene nå, og jeg har ikke klart det en stund. Jeg synes det har skjedd mye kjipt den siste tiden, og det opptar tankene mine. Og nå merker jeg at jeg ikke kommer til å klare å fullføre eksamen, og jeg er skikkelig fortvilet og bekymret for hvordan det blir videre med studiene på grunn av det." Jeg drøyet i det lengste med å lette på trykket selv, og prøvde så lenge jeg kunne å studere i hvert fall litt... men så ble det bare for mye. Og jeg gråt da jeg fortalte det til familien min. Men de var mer sånn - "selvfølgelig skal du ikke tenke på dette nå!". Og de hjalp meg med å tenke konstruktivt, de hjalp meg med å skrive e-post til studieveileder for å avtale møte, og de sa at de kunne snakke med legen vår hvis det var nødvendig.

Studieveileder vil hjelpe deg med å planlegge timeplan og studieforløp, og dette med lånekassen vil du også kunne få råd om.

Når man føler at det blir for mye for en, så er det lett å bli handlingslammet, og man prøver å trekke seg unna situasjonen. Men det beste du kan gjøre er å bare ta tak i dette, være ærlig, og gå i dialog om en løsning. Bare send en e-post til studieveileder som en start. Jeg er 100% sikker på at svaret du får vil gjøre deg roligere i seg selv.

Anonymkode: 68820...616

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...