Happycat Skrevet 24. februar 2005 #1 Skrevet 24. februar 2005 Jeg er deltidsarbeidende med dag- og kveldsskift om hverandre. Derfor er det noen dager jeg leverer barnet vår til dagmamma kl.9, og de dager jeg jobber seint, leverer jeg henne kl.12. Jeg betaler 3000kr måneden som tilsvarer full plass, selv om jeg benytter to tredjedeler. Jeg betaler den summen uansett om jeg, barnet eller dagmamma selv er syk, selv om hun ikke skatter av lønna. I dag var jeg syk, og ringte tidlig på morgenen for å si fra at jeg ble hjemme, men at samboer skulle komme med barnet litt senere. Det var helt greit, sa hun, fordi hun skulle på barselbesøk. Hun sa hun skulle sende en melding når hun kom tilbake. Jeg hadde magesjau og syntes det var slitsomt med en toåring som maset konstant, ville få henne avgårde og ventet på beskjed om at dagmamma var tilbake igjen. Meldingen kom ikke, men hun ringte klokka 13 til samboer på jobb og sa han kunne komme med barnet nå... Er det bare meg, eller er det litt rart at dagmamma tar med seg dagungene på privat barselbesøk i arbeidstida? Hun sier selv at hun synes det er fryktelig irriterende at ikke folk skjønner at å være dagmamma også er en jobb.. Jeg betaler henne for full plass, burde hun ikke vært tilgjengelig for å kunne levere barna der til enhver tid, eller hvertfall til avtalte tider? Noen som har meninger?
Gjest porselen Skrevet 25. februar 2005 #2 Skrevet 25. februar 2005 Ville det stille seg noe annerledes at dagmamma tar med seg barna til f.eks borettslagets lekeplass hvor både hun og barna treffer andre voksne og andre barn? For der er det ikke nødvendigvis andre dagmammaer som kan betegnes som kolleger, det blir jo også på en måte privat, prate med naboer og samkvem med naboers barn. Jeg hadde ikke reagert om mitt barns dagmamma hadde tatt med mitt barn bort på besøk, heller ikke at dagmamma hadde hatt barselsbesøk hjemme hos seg. Hovedsaken for meg hadde vært at dagmamma hadde tatt seg av barnet mitt på en fin måte og at barnet hadde trivdes der. Jeg hadde derimot reagert negativt hvis dagmamma hadde tilbragt dagen på kjøpesenter, som noen jeg kjenner har opplevd.
Hermula Skrevet 25. februar 2005 #3 Skrevet 25. februar 2005 Du kunne jo selv sagt fra om hva du ønsket! Vi ønsker å komme med sønnen/dattra vår i xx-tida. PAsser dettte, eller skal jeg levere h*n et annet sted enn normalt? Det er ikke så lett for dagmammaen å vite hvordan du tenker. Hun kan jo heller ikke legge opp dagen i forhold til planlagte aktiviteter dersom hun ikke vet hva hun har å forholde seg til.
Gjest Pjusk Skrevet 25. februar 2005 #4 Skrevet 25. februar 2005 Du kunne jo selv sagt fra om hva du ønsket! Vi ønsker å komme med sønnen/dattra vår i xx-tida. PAsser dettte, eller skal jeg levere h*n et annet sted enn normalt? Enig!
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #5 Skrevet 25. februar 2005 Skal hun ha forbud mot å treffe andre i andre hus enn sitt eget? Det får være måte på! Ta deg sammen!
Gjest Mayamor Skrevet 25. februar 2005 #6 Skrevet 25. februar 2005 Jeg er selv dagmamma og ser nok saken fra den siden... Som dagmamma synes jeg det er fint om kommunikasjonen med barnas mor/far er direkte. Er de fornøyd: fortell det til alle... Er de misfornøyd: fortell det til meg slik at vi kan bli enige! Hva om dagmamman leser om din frustrasjon på nettet? Verden ER liten... Hva om du sa at da kommer vi med barnet kl.12. Eller hva som nå enn passet. Og da sa dagmamma at hun skulle på barsellbesøk. Kunne ikke din mann levert barnet før hun gikk på det besøket da? Du sier du betaler 3000,- Jeg synes nå at det er billig jeg. Om du leverer barnet kl. 09.00. eller 12.00. er jo egentlig opp til deg eller er det ikke? Om du leverer barnet ditt kl.07.30. eller 10.00 i en barnehage betaler du jo det samme. Jeg har med meg mine egne barn og passebarna der det trengs. Det kan være på besøk til venninner som har barn, helsestasjon med min 15mnd gamle sønn, på butikken å handle (ikke storhandel, men småting), til tannlegen med min 8 år gamle sønn, ha besøk av venner med barn her hjemme etc. Jeg behandler passebarna på samme måte som mine barn. De er med i vår hverdag. Men selvsagt blir det mer "skikkelig hverdag" når jeg ikke er på jobb... Mayamor
snexi Skrevet 25. februar 2005 #7 Skrevet 25. februar 2005 Det er veldig greit og ha klare gjensidige regler med dagmammaen før "jobben" starter. Open dialog begge veier er viktig. Den siste dagmammaen jeg benyttet meg av hadde utarbeidet en kontrakt som jeg måtte godkjenne og skrive under på. Hun poengterte også at om det var noe jeg lurte på eller var uenig i så måtte vi ta de i felleskap, hun synest ingentig om at jeg gikk andre veier og pratet om ting, det kom ikke hun heller til å gjøre. Jeg synest det var en veldig grei ordning, og det var faktisk den dagmammaen jeg var mest fornøyd med. Skulle de noen plass den dagen spurte hun alltid meg om det var greit at jenten min ble med. Snakk med dagmammaen din du istedet for å irritere deg over henne.
Delfia Skrevet 25. februar 2005 #8 Skrevet 25. februar 2005 Jeg er dagmamma selv og har en kontrakt å forholde meg til akkurat som foreldrene må forholde seg til den. Jeg har sagt fra til foreldrene at dersom vi skal noe en dag får de beskjed dagen før.Vi drar aldri noen steder uten at foreldrene synes det er greit at jeg tar dagbarna med. (det har hendt jeg har kjørt i butikken for en liter melk,men det er også det) Jeg har åpent mellom 07.30 og 16.30. Jeg har også gitt beskjed at det er fint om foreldrene kan gi beskjed så tidlig som mulig dersom de blir senere enn vanlig(alt etter 10.00) Ikke nødvendigvis for at vi skal noe,men det er greit å kunne planlegge dagen litt uten måtte vente i det uendelige på at barna skal komme. Fortell dagmamman din hva du forventer av henne så får hun en mulighet til å svare deg direkte. Jeg hadde ikke reagert på det om hun ville ta barna med på barselbesøk eller hva det måtte være,så lenge hun ikke henger i byen på kafe med venninner hele dagen. At du betaler full pris synes jeg bare er rett og rimelig.Jeg tar også full pris selv om foreldrene kanksje en dag ikke kommer å leverer før tolv.Nå tar jeg ingenting dersom jeg er syk eller på annen måte er forhindret fra å la barna komme,men om barnet er sykt,eller bare skal ha fri en dag tar jeg betalt. Jeg har mine forpliktelser som alle andre og må vite hva jeg har inn i måneden. Dette er noe jeg har satt opp i kontrakten jeg bruker og ingen har protestert. Dersom du ikke er fornøyd med dagmammans praksis,være seg besøk eller når/hvor levere så ta det opp med henne.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #9 Skrevet 25. februar 2005 Ups, spørsmål om dagmamma igjen! Da blir det mange negative svar! Tror det er mange dagmammaer her inne! Men de siste tre svarene var konstruktive da, de skal de ha. Selv har jeg valgt barnehage fordi der vet jeg hva jeg får.
Gjest Anonymous Skrevet 25. februar 2005 #10 Skrevet 25. februar 2005 enig med de andre her om at du burde si når ungen kom,for dagmammaen kan jo ikke vite hva du tenker. Du betaler iallefall ikke for mye, og det er helt vanlig å måtte betale selv om barnet er sykt, eller skal være hjemme av annen grunn, for det er ikke noe dagmammaen kan styre med, og det er jo tross alt jobben hennes. men med hensyn til besøk hos andre har jeg ett litt annet syn. syns ikke man skal ta med barna man er dagmamma for på besøk til andre uten at det på forhånd er godkjent av foreldrene. Jeg hadde ikke likt at ungen min ble tatt med på besøk til folk jeg ikke kjenner og ikke vet noe om. Og det kan også skje ulykker på vei til eller fra, enten om de går dit eller kjører/bruker buss. Kanskje jeg er sær, men jeg lar ikke ungene mine sitte på med hvem som heldst, og er nøye med at jeg vet at de er gode og ansvarsfulle sjåfører før de får kjøre rundt med ungene mine i baksetet. Når du er dagmamma så har du en jobb, og når man er på jobb drar man ikke på besøk til vennene sine, det kan man gjøre på fritida. Syns det er stor forskjell på å dra på besøk og dra på lekeplassen, men syns også dette skal avtales med foreldrene på forhånd, man har da faktisk ansvar for ANDRES unger... I barnehager må man skrive under på et skriv om man godkjenner at ungen får sitte på i privatbil eller minibuss eller ta vanlig buss i forbindelse med utflukter.
Gjest Mayamor Skrevet 26. februar 2005 #11 Skrevet 26. februar 2005 I mitt tilfelle bor jeg slik til at her er ingen andre barn, ingen leksplasser, ingen mulighet til å gjøre noe i felleskap med andre uten å kjøre egen bil. Det er 5 km til nærmeste bussholdeplass. Imidlertid har jeg godkjente seter til alle barna i bilen. Foreldrene får alltid beskjed dersom vi skal noe. En del av poenget mitt med å være dagmamma er jo bl.a. friheten til å gjøre sosiale ting med andre mammar i min arbeidstid. Barna igjen drar nytte av det ved at de treffer andre barn! Men å dra på shopping er ikke et tema med 3-4 barn på slep... Jeg har en gutt på 15 mnd og en gutt på 8 år selv. Og er dagmamma for brødre på 1,5 år og 3,5 år. Må legge til at det er langt fra hver uke vi er på tur med bilen. Stort sett er vi hjemme fordi barna og jeg finner en helt annen ro da.. Men forandring fryder! Kunne iallefall ikke hatt besøksnekt fra foreldrene og trivdes i jobben min... Mayamor
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2005 #12 Skrevet 26. februar 2005 Vi går på tur med barna i barnehagen også. Så om foreldrene vil levere klokka tolv en dag vi er på tur må de levere barnet på turmålet, eller vente til vi er tilbake. En kan ikke stoppe alle planer fordi noen ønsker å komme til annen tid enn vanlig. Om dagmammaen drar på barselbesøk syns jeg du skal finne deg i det, naturligvis så lenge det ikke er på et sykehus, der en ikke skal ha med barn. Om dagmammaen vil besøke venninder som har barn, eller dra på shopping må du finne deg i det, dagmamaer er ikke underlagt opplæringsloven og har ingen plikt til å følge noen rammeplan, så det står henne fritt til å velge dagsaktiviteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå