AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Synes du at dette er noe vi burde innføre? Anonymkode: d0d95...d44
Gjest cupcakemonster Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Er for. Hvis man har så mye smerter at man ikke klarer å leve mer, at man pines mer og mer for hver dag. Da bør man få ende livet på en rolig måte.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 For ved alvorlig fysisk sykdom Anonymkode: 091ea...1fe
DobbelX Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Ja, men ikke uten at det reguleres. Utvalgte klinikker med utvalgte leger/sykepleiere og et eget lovverk knyttet til forundersøkelser og gjennomføring. 16
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Ja. Selvfølgelig med premissene at man er dødlig syk og sykdommen gir et smertefull/langvarig dødsleie. Anonymkode: 5b223...d86 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Enig med de over. For personer som generelt ikke har lyst til å leve mer da (da helsetilstanden ellers er grei)? Anonymkode: d0d95...d44
EvaLena Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 For uansett hva andre måtte prøve å overtale meg til å bli imot. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 For. Ikke bare ved fysisk, men også psykisk sykdom. Ethvert menneske burde få bestemme over sitt liv, og dermed også sin død. Alle skal vi dø en dag, så hvorfor skal ikke mennesker få en verdig, selvvalgt og smertefri død i stedet for å bli tvunget til å eksistere fordi andre mennesker synes død er «ubehagelig»? Anonymkode: bdfe2...698 36
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #11 Skrevet 8. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For. Ikke bare ved fysisk, men også psykisk sykdom. Ethvert menneske burde få bestemme over sitt liv, og dermed også sin død. Alle skal vi dø en dag, så hvorfor skal ikke mennesker få en verdig, selvvalgt og smertefri død i stedet for å bli tvunget til å eksistere fordi andre mennesker synes død er «ubehagelig»? Anonymkode: bdfe2...698 Anonymkode: d0d95...d44 4
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 8. mai 2018 #12 Skrevet 8. mai 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #13 Skrevet 8. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ved alvorlig fysisk sykdom Anonymkode: 091ea...1fe Hvorfor ikke ved psykisk sykdom? Det er et veldig vanskelig spørsmål. Jeg har ikke tenkt så alt for mye på det, men er i utgangspunktet for, så lenge det er veldig strengt. Ønsker ikke at depressive personer eller personer i desperate situasjoner som kan løses på sikt skal få hjelp til å ta sitt eget liv. Ved fysisk sykdom er det lettere å forstå og ønske at de skal få en verdig avslutning, sykdom som sakte og smertefullt tar livet deres uansett. Ved psykisk sykdom synes jeg det er vanskeligere å svare på. At noen kan føle seg presset av omgivelsene sine er også noe som må tas hensyn til og passe på at det er helt og holdent personen selv som ønsker dette. Hvor grensen skulle gått har jeg ikke tenkt på så mye. I tilfeller hvor man er døende synes jeg ikke det er vanskelig å svare ja, om man skulle ønske hjelp til å avslutte raskere og mindre smertefritt, men i andre tilfeller synes jeg det er vanskelig å svare ja eller nei. Hva med sterkt psykisk utviklingshemmede, ville personen selv kunne ta denne avgjørelsen eller ville foresatte/verge vært i juridisk stand til å ta denne avgjørelsen? 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: For. Ikke bare ved fysisk, men også psykisk sykdom. Ethvert menneske burde få bestemme over sitt liv, og dermed også sin død. Alle skal vi dø en dag, så hvorfor skal ikke mennesker få en verdig, selvvalgt og smertefri død i stedet for å bli tvunget til å eksistere fordi andre mennesker synes død er «ubehagelig»? Anonymkode: bdfe2...698 Døden er jo ubehagelig for mange, men jeg tenker at døden er så endelig som er vanskelig. Du skriver bare fysisk og psykisk sykdom, mener du da at det ikke er noen grense for hvem som får sine søknader innvilget, eller må det være alvorlig sykdom? Anonymkode: 17f78...93e
Hulderen Skrevet 8. mai 2018 #14 Skrevet 8. mai 2018 Jeg er i mot aktiv dødshjelp. Mennesker er ikke dyr som kan avlives. De som lgger for døden må få så mye smertelindring at de ikke har fysiske plager. Passiv dødshjelp er derimot greit. 3
Trampo-Line Skrevet 8. mai 2018 #15 Skrevet 8. mai 2018 ja så slipper jeg å dra helt opp til trolltunga for å hoppe 3
Guppy88 Skrevet 8. mai 2018 #17 Skrevet 8. mai 2018 Utvilsomt for. Jeg har sett hvordan passiv dødshjelp fungerer for eldre som ligger for døden. Det er slik: De får ikke mat. De får ikke vann. Heller ikke intravenøst. Fordi hvis de får intravenøst, så fylles lungene med væske, og de drukner. Så de ligger der og sulter og tørster ihjel. Fargen på innholdet i urinposen på siden av sykehussengen skifter sakte fra gul til rød. Hvis den dødssyk klarer å ytre at han eller hun er sulten, får man lov til å smøre litt honning på leppene. Tørst; en svamp fuktet i vann mot munnen. Og der ligger de i de dagene det tar en kropp å sulte/tørste ihjel. Denne praksisen er ubeskrivelig mye verre enn hva aktiv dødshjelp ville vært. Dette har jeg erfart first hand med to nære familiemedlemmer, og jeg skulle ønske at jeg (og ikke minst den dødssyke) slapp å oppleve det igjen. 13
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #18 Skrevet 8. mai 2018 For. Også er jeg for et kraftig kutt i antibiotika til eldre. Anonymkode: e72b2...321 2
Gjest Hold the door Skrevet 8. mai 2018 #19 Skrevet 8. mai 2018 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #20 Skrevet 8. mai 2018 16 minutter siden, Hulderen skrev: Jeg er i mot aktiv dødshjelp. Mennesker er ikke dyr som kan avlives. De som lgger for døden må få så mye smertelindring at de ikke har fysiske plager. Passiv dødshjelp er derimot greit. Så det å dope noe såpass at de dør av forgiftninger er greit? For er det som skjer i dag med smertelindring de siste ukene. Da heller få lov å dø fredlig noen uker før. Anonymkode: 5b223...d86 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå