Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om denne heller burde ligger unner barn og familie men prøver her.

I min bydel har det de siste årene blitt bygget mange blokker liggende i en sirkel eller firkant med små lekeplasser i midte. Obos «eier» noen av disse, men ikke alle. Jeg har til nå ikke klart å finne noen skilt på noen av disse bygningene eller lekeplassene om at det er privat eiendom eller at de ikke-beboere er uvelkomne. 

Er det greit å bruke slike lekeplasser for oss som ikke bor der? Da tenker jeg på normalt bruk av barn. 

Anonymkode: e273d...11c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det synes jeg er ok. Men i vanlige leketider, og ikke tidlig på morgenen i helgene. 

Anonymkode: 5a321...9c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mitt borettslag har en en privat lekeplass mellom blokkene som brukes av andre. Det er for det meste ugreit, fordi de som kommer der slipper ungene og tilltater intens skriking, roping, sykling med fløyter og ringeklokke mellom blokkene, beslaglegger alle bord og benker for seg og sine i timesvis selv om de er satt ut for beboere som ikke har egen altan, kommer grytidlig om morgenen og har ingen forståelse for at deres tilstedeværelse forstyrrer for de som faktisk bor der. Skal du låne lekeplassen så kommer du ikke grytidlig, du lar ikke ungene skike men snakke med normal stemme, du dropper leker som lager lyd, du tar med alt søppel, og du går når dere har vært der en stund. Borettslaget mitt bruker mye penger på å vedlikeholde lekeplassen for de som bor der, ikke for alle andre. 

Anonymkode: 14f5f...95a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt borettslag har en en privat lekeplass mellom blokkene som brukes av andre. Det er for det meste ugreit, fordi de som kommer der slipper ungene og tilltater intens skriking, roping, sykling med fløyter og ringeklokke mellom blokkene, beslaglegger alle bord og benker for seg og sine i timesvis selv om de er satt ut for beboere som ikke har egen altan, kommer grytidlig om morgenen og har ingen forståelse for at deres tilstedeværelse forstyrrer for de som faktisk bor der. Skal du låne lekeplassen så kommer du ikke grytidlig, du lar ikke ungene skike men snakke med normal stemme, du dropper leker som lager lyd, du tar med alt søppel, og du går når dere har vært der en stund. Borettslaget mitt bruker mye penger på å vedlikeholde lekeplassen for de som bor der, ikke for alle andre. 

I mitt hodet er det normal folkeskikk å oppføre seg uansett hvor man er så jeg gadd ikke presisere det. Men vi går stort sett på sen formiddag i helgene og en liten tur etter middag i ukedagene. Har med spann og spade selv, har aldri med som kan forsøple og sørger for at det ikke blir for mye støy. Nettopp fordi jeg vet at bor folk i umiddelbar nærhet. 

Den ene vi bruker tror jeg hadde stått ubrukt om ikke vi var der. Har aldri sett andre barn der, ingen bruker benkene eller gresset ute uansett hvor fint vær det er. Men allikevel fikk vi «tilsnakk» av en beboer i dag som virket snurt fordi vi brukte uteområdet uten å høre til. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er jo en lekeplass et samlingspunkt for barn, og en generell møteplass. Da jeg var liten, lekte vi på naboborettslagets lekeplass med barn som bodde der. Ingen hadde noen problemer med det. Ville jo vært litt spesielt å splitte barn fra hverandre ved at bare noen barn i gaten kan leke der mens andre ikke fordi de bor i naboborettslaget. Barn kjenner ikke eiendomsgrenser slik. Dessuten bråker vel ikke "fremmede" barn mer enn barn som som tilhører borettslaget. Rydde etter seg gjør man alltid uansett enten man bor der eller ikke.

Jeg mener det bør være greit så lenge det ikke er skiltet med "privat lekeplass, uvedkommende ingen adgang" eller man blir bortvist.

Anonymkode: 215a5...525

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om denne heller burde ligger unner barn og familie men prøver her.

I min bydel har det de siste årene blitt bygget mange blokker liggende i en sirkel eller firkant med små lekeplasser i midte. Obos «eier» noen av disse, men ikke alle. Jeg har til nå ikke klart å finne noen skilt på noen av disse bygningene eller lekeplassene om at det er privat eiendom eller at de ikke-beboere er uvelkomne. 

Er det greit å bruke slike lekeplasser for oss som ikke bor der? Da tenker jeg på normalt bruk av barn. 

Obos eier ikke noen lekeplasser. Om Obos eller andre er utbygger og elelr forretningsfører for et borettslag eller sameie, så er grunnen eid av enten brl., sameiet eller av andre eller en kombinasjon av disse. 

Privat grunn er ikke offentlig grunn. Der har vært mange konflikter om bruk av lekeplasser av folk som ikke bor i området rundt. Det kan forså bidt ikke nektes, men er skjelden eller aldri ønskelig derfor blir det lett konflikter ut av denne typen lekeplassbesøk. Flere saker har versert i media. Skilt har blitt hengt opp og skilt har blitt tatt ned. 

Grunnen er nok delt. Noen ønsker fred og ro, barn skal verekn høres eller synes. Andre tenker lengre. Ansvar for skader på privat grunn kan føre konflikt om ansvar, både praktisk og økonomisk i både store beløp og i lange tider. Der finnes flere slike saker i media. En av dem var en gutt i ett brl. som ble drept etter å ha blitt truffet av en lekeplass sklie da han skulle ut for å mate kaninene sine i sterk storm/orkan. 

Anonymkode: 04f2c...4a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men så er jo en lekeplass et samlingspunkt for barn, og en generell møteplass. Da jeg var liten, lekte vi på naboborettslagets lekeplass med barn som bodde der. Ingen hadde noen problemer med det. Ville jo vært litt spesielt å splitte barn fra hverandre ved at bare noen barn i gaten kan leke der mens andre ikke fordi de bor i naboborettslaget. Barn kjenner ikke eiendomsgrenser slik. Dessuten bråker vel ikke "fremmede" barn mer enn barn som som tilhører borettslaget. Rydde etter seg gjør man alltid uansett enten man bor der eller ikke.

Jeg mener det bør være greit så lenge det ikke er skiltet med "privat lekeplass, uvedkommende ingen adgang" eller man blir bortvist.

Hvor lenge siden er det at du var liten? 

Før, for hundrede år siden lekte "alle barn" ute. Å gå ut for å leke med barn i dag er like unormalt som å gå på tur langs veien med barnevogn i Texas. (Da tror folk du enten er på rømmen eller i en annen krise. Alle biler stopper og tilbyr hjelp. At du er på luftetur, fatter ingen).

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var liten, så var vi to borettslag rett ved siden av hverandre, alle kunne leke på vår lekeplass, ingen utenfra fikk leke på lekeplassen til nabo borettslaget. 

Det er jo forskjellige regler. Og nå er det jo sameiet som eier eiendommen, lekeplassen er på, altså alle beboerene i borettslaget. Og da kan man jo faktisk nekte andre å leke der. Det koster en del å vedlikeholde, og kjøpe inn lekeapparater. Jeg har selv en stor lekeplass rett utenfor her, bor i borettslag. Og kommer det en mor med ett barn, er det ingen som reagerer. Men noen ganger kommer det plutselig en gjeng med 10 store barn, som ikke er snille mot de mindre barna, det er ikke greit. Også en del idioter som har med hundene sine, for at de skal få tisse og gjøre fra seg på lekeplassen.

Anonymkode: 553f0...c65

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på venner som leker sammen der den ene bor i borettslaget som eier lekeplassen, og folk som ikke har noen tilknytning der overhodet. I mitt borettslag bor det fem barnefamilier, de er ikke særlig støyende. Ellers brukes lekeplassen av folk i borettslaget som har besøk av barnebarn/tantebarn. Det er vi som drifter lekeplassen/fellesarelsene, den står på vår grunn ikke fellesskapets. Skal du ta deg til rette på annen manns eiendom så oppfører du deg, og nei det er ingen selvfølge. Hos oss er det slik at fremmede barn bråker mer enn de få som bor her, og slett ikke alle som drar med seg hele barselgruppa syns det er greit å rydde opp etter seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lekeplassen i vårt sameie er for beboere med barn. Ikke andre naboer med barn som ikke har egen lekeplass tilknyttet blokk. 

Men beboeres barn har venner på lekebesøk. Det blir noe helt annet.

Du bør kontakte styret til Obos og forhøre deg om du kan ha adgang med dine barn eller ikke.

Anonymkode: 17b6e...667

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lekeplassen i vårt sameie er for beboere med barn. Ikke andre naboer med barn som ikke har egen lekeplass tilknyttet blokk. 

Men beboeres barn har venner på lekebesøk. Det blir noe helt annet.

Du bør kontakte styret til Obos og forhøre deg om du kan ha adgang med dine barn eller ikke.

Anonymkode: 17b6e...667

Vet du hva styret i Obos driver med? Skal ts dumme seg loddrett ut så prøver hun å oppnå kontakt med Obos sitt atrye for å stille spørsmålet der. 

Til opplsyning, Obos er en medlemsorganisasjon med fordeler for medlemmene. I tillegg er de forretningsfører  for Obos tilknyttede sameier og borettslag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2018 den 17.26, AnonymBruker skrev:

I mitt hodet er det normal folkeskikk å oppføre seg uansett hvor man er så jeg gadd ikke presisere det. Men vi går stort sett på sen formiddag i helgene og en liten tur etter middag i ukedagene. Har med spann og spade selv, har aldri med som kan forsøple og sørger for at det ikke blir for mye støy. Nettopp fordi jeg vet at bor folk i umiddelbar nærhet. 

Den ene vi bruker tror jeg hadde stått ubrukt om ikke vi var der. Har aldri sett andre barn der, ingen bruker benkene eller gresset ute uansett hvor fint vær det er. Men allikevel fikk vi «tilsnakk» av en beboer i dag som virket snurt fordi vi brukte uteområdet uten å høre til. 

Men hvis dere fikk tilsnakk er det vel ikke greit å være der da, dra et annet sted.

Anonymkode: 1e272...a1a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...