AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Hva kan man kalle det? Hvis de feks gir sitt funksjonshemmede barn en halv million til å kjøpe leilighet men velger å neglisjere barnet når det trenger hjelp på fundamentale områder der de enkelt kunne hjulpet men velger å neglisjere det. Er snakk om en 25 åring med sterk Ms og de kan droppe å ta med henne i bilen når de skal samme vei hjem fra sykehuset feks siden de sier at hun har jo så godt av å gå. Situasjoner der det hadde vært naturlig å ta henne med.Men de lar henne konsekvent gå der i regnet og halte og det selv om det er ca 7 km hver vei til butikken.Hun er ikke overvektig eller rusmisbruker. Så de har ingen annen grunn enn at de bestemmer seg for å la henne gå. At hun halter veldig og dårlig balanse later de som de ikke ser. De er elskelige og hatefulle om hverandre. Og de normaliserer det absurde. Det er vanskelig å forstå hvordan de med en slik holdning på eget initiativ kunne gå bort og gjøre innskudd i leilighet for henne, tok hele regien og så la henne i stikken i slike fundamentale hjelpebehov , områder i hverdagen der de enkelt og uten kostnader kunne gitt henne en håndsrekning. De ser på seg selv som verdens snilleste foreldre men lukker øynene for realiteten. De hadde ikke trengt å hjelpe henne med noe og hun kan jo ikke klage siden de har gjort innskudd i leiligheten. Siden hun ikke har lappen og går der langs landeveien med tunge bæreposer med mat, og foreldrene nettopp kjørte forbi. Jeg har flere ganger plukket henne opp og kjørt henne hjem og hjulpet henne inn med varene. Vi har lange og dype og meningsfulle samtaler. Og slik er det bare sier hun når jeg gjentatte ganger har påpekt det absurde i situasjonen. Hvorfor foreldrene kjører rett forbi henne når de ellers er på veldig god talefot. I forrige uke kom foreldrene innom på kaffe mens jeg var der. For å høre hvordan hun hadde det. Og da hadde jeg dagen før plukket henne opp i regnet like etter at jeg vet foreldrene hadde kjørt forbi. Og jeg så at hun hadde grått og var sliten og sår men likefullt forsvarer hun foreldrenes absurde adferd.Som et fromt lam med ydmykt blikk sitter hun der og er på tilbudssiden overfor dem. Lar dem ha regien og ordet hele tiden. Det er vondt å se på! Hvordan kan de spør hvordan hun har det mens de i neste setting ignorerer henne? Og slik fortsetter runddansen. Anonymkode: e4048...2eb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Ikke uvanlig dette. Mange mennesker har et behov for å vise seg frem og gjøre store gester, men klarer det ikke i det hverdagslige og mellomenneskelige. Det er sånne folk som aldri løfter en finger eller bryr seg om andre, men de kan godt "kjøpe seg fri" i form av å slette samvittighetskontoen og fremstå bedre ved store gester som f.eks leilighetskjøp eller lignende. Finnes mange slik mennesker. Anonymkode: 676b5...e52 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Det høres jo unektelig ikke greit ut at de kjører forbi henne på den måten. Men går det virkelig ikke offentlig transport? Det virker jo veldig rart at hun velger å gå 7 km istedet for å ta buss for eksempel. Anonymkode: f08dd...c6f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres jo unektelig ikke greit ut at de kjører forbi henne på den måten. Men går det virkelig ikke offentlig transport? Det virker jo veldig rart at hun velger å gå 7 km istedet for å ta buss for eksempel. Anonymkode: f08dd...c6f Nei på denne strekningen går det ikke buss Når det er sagt virker det som foreldrene unnlater å hjelpe henne på dette eksakte området for å illustrere sin makt. De kan hjelpe henne med små og større hjelpemål forøvrig, bare ikke dette. Eller akkurat som de liker å holde henne nede ved å unnlate å hjelpe i denne eksakte situasjonen og gjøre henne usikker. For usikker blir hun! Hvis hun sier dem imot blir de sinte, og det har jeg hørt en gang jeg overhørte litt av en høylytt samtale dem imellom. Det var etter det hun ble så innesluttet og stille. Anonymkode: e4048...2eb
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Blir litt usikker på om det er du som er litt rar her. Du skriver veldig rart. Ellers er det bare å si at alle er "slemme" og "snille". Du har en svart/hvitt tankegang. Anonymkode: d68b8...7d2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 Det handler vel ikke om illustrering av makt, men om at de ønsker at hun skal kunne ta ansvar for eget liv. Hvis man ikke har bil og trenger å komme seg rundt, så bosetter man seg ikke langt unna kollektivtrafikk. Du vet ikke hvordan forholdet egentlig er dem i mellom, du har sannsynligvis bare versjonen til venninnen din. Forøvrig møter jeg ofte mennesker med ms gjennom jobb, og ingen med "sterk ms" er i stand til å gå utendørs om de kan gå i det hele tatt. Kan venninnen din gå 7km er hun nok ikke så hardt rammet som du mener. Anonymkode: d8ba9...787 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Kan det være at hun trenger å bevege seg? Kjenner noen med ms og for dem er det viktig på grunn av muskulaturen. Det høre så merkelig ut at de er greie med henne på så mange områder, men velger å la henne gå haltende 7 km. Anonymkode: f08dd...c6f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei på denne strekningen går det ikke buss Når det er sagt virker det som foreldrene unnlater å hjelpe henne på dette eksakte området for å illustrere sin makt. De kan hjelpe henne med små og større hjelpemål forøvrig, bare ikke dette. Eller akkurat som de liker å holde henne nede ved å unnlate å hjelpe i denne eksakte situasjonen og gjøre henne usikker. For usikker blir hun! Hvis hun sier dem imot blir de sinte, og det har jeg hørt en gang jeg overhørte litt av en høylytt samtale dem imellom. Det var etter det hun ble så innesluttet og stille. Anonymkode: e4048...2eb Hun må jo bare få seg et annet sted å bo. Å bo så man må gå 7 km en vei til butikken uten mulighet til transport går jo ikke. Men du 1,5 mil for en haltende ms syk jente, jeg begynner å tro dette ikke kan være en reel problemstilling. En frisk person hadde brukt flere timer på dette, og en med ms, tør jeg ikke en gang tenke på hvor mange timer bruker på en handletur. Og hvordan får hun varene hjem? Går hun og bærer tunge poser i 7 km? Det er noe som ikke stemmer her. Anonymkode: f08dd...c6f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 Hvordan er moren og faren i bildet? er en av de omsorgsfulle, eller er det begge som er slik ? Anonymkode: 9a9c6...41a
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #10 Skrevet 8. mai 2018 Lukter personlighetsforstyrrelse lang veg på foreldren det gjelder og dobbeltkommunikasjon(med slem og snill omhverandre) er svært skadelig å forholde seg til. Favorisering og ignorering hjelper ikke akkurat på det heller. Anonymkode: f7131...d84
Zinatara Skrevet 8. mai 2018 #11 Skrevet 8. mai 2018 Dersom det er snakk om transport til og fra sykehus skal jo det kunne dekkes av pasientreiser.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #12 Skrevet 8. mai 2018 Kan det være at det er noe i denne saken du ikke vet om? Du har hørt hennes versjon. Skulle vært interessant å høre foreldrenes. Anonymkode: d342e...251
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå