AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Jeg ser så mange innlegg her om at far prioriterer barna fra første forhold, lar eksen bestemme den nye hverdagen, barn i de nye forholdene som ikke blir prioritert og den nye kjæresten (med eller uten felles barn) som blir overkjørt og nedprioritert. Er det virkelig sånn at "den nye familien" eller den nye kjæresten er mindre viktig? Mindre "familie" enn det første kullet? Mindre barnebarn enn det første kullet? Og så videre.. Anonymkode: a51ad...7b2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #2 Skrevet 8. mai 2018 Min erfaring er at det like gjerne kan være andre veien. At barn fra tidligere forhold blir lite prioritert. Anonymkode: c59e2...7af 12
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Jeg opplever at det går begge veier. Nitriste greier er det uansett. Barn reagerer veldig på urettferdighet, og det kan gi dem mindreverdighetsfølelse inn i voksen alder. En må behandle alle barn rettferdig. Blir bare trist og oppgitt over spesielt foreldre og besteforeldre som ikke skjønner det. Anonymkode: f821d...8fe 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 Jeg tror ofte det er mor og ex som hevder dette. At de var først, de har en familie osv. Realiteten er vel at det like godt kan være andre veien, at den nye familien blir prioritert. Jeg mener at unger bør alltid prioriteres likt, Anonymkode: b7c63...c54
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror ofte det er mor og ex som hevder dette. At de var først, de har en familie osv. Realiteten er vel at det like godt kan være andre veien, at den nye familien blir prioritert. Jeg mener at unger bør alltid prioriteres likt, Anonymkode: b7c63...c54 Glemte å legge til. Jeg mener at unger alltid bør prioriteres likt, men ny dame før ex. Anonymkode: b7c63...c54 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #6 Skrevet 8. mai 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Glemte å legge til. Jeg mener at unger alltid bør prioriteres likt, men ny dame før ex. Anonymkode: b7c63...c54 Dette synes jeg virker mest fornuftig også. Anonymkode: a51ad...7b2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Min erfaring er heller motsatt. Far møter ny dame i en annen by, flytter dit, stifter familie og er så godt som borte fra de "første" barnas liv. Anonymkode: c4c85...c9e 6
Biloba Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 Det kommer ikke an på hvem som kom først og sist, men på at noen er lite bevisste på sitt ansvar for å ta vare på alle de nærmeste og lett velger enkle løsninger. For litt veike personer er det lettere å legge seg på linje med den av nåværende eller ex som er mest dominerende. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 Det varierer nok veldig. Tror at noen er så redde for å være som dem som prioriterer den nye familien framfor den gamle at de heller blir motsatt. Det er en vanskelig balanse, men barn burde likestilles uansett, og ny dame framfor eksen. Anonymkode: 669ff...4d6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 På 8.5.2018 den 18.44, AnonymBruker skrev: Min erfaring er heller motsatt. Far møter ny dame i en annen by, flytter dit, stifter familie og er så godt som borte fra de "første" barnas liv. Anonymkode: c4c85...c9e Eller mor møter ny mann, tar med seg ungene til et nytt sted, langt unna far, og stifter ny familie. Gjerne kort tid etter at de ble sammen. Og den nye familien holder i noen år, før det er på an igjen. Anonymkode: fa9ed...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 For min del er ett nytt forhold med mine, dine osv. greit i nær familie, hvis det blir flere forhold med barn gidder iallefall ikke jeg å forholde meg til slekta og barna til den nye utover at vi vil treffes i noen sosiale anledninger. Anonymkode: fe4ac...c9c
Villa2000 Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 Her har det vel blitt vel mye fokus på nye barn fremfor barn fra tidligere. Årsaken er ganske enkel at små barn krever mer enn store barn. Spesielt når store barn går på skole i en annen by. Jeg prøver å være oppmerksom på det, men må nok innrømme at det ikke har vært perfekt de siste årene. 2
annebanane Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 (endret) . Endret 14. januar 2023 av annebanane 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 På 8.5.2018 den 13.21, AnonymBruker skrev: Jeg ser så mange innlegg her om at far prioriterer barna fra første forhold, lar eksen bestemme den nye hverdagen, barn i de nye forholdene som ikke blir prioritert og den nye kjæresten (med eller uten felles barn) som blir overkjørt og nedprioritert. Er det virkelig sånn at "den nye familien" eller den nye kjæresten er mindre viktig? Mindre "familie" enn det første kullet? Mindre barnebarn enn det første kullet? Og så videre.. Anonymkode: a51ad...7b2 Dette kommer an på hvem du spør. Bare for å ta vårt tilfelle som eksempel. Jeg har reagert på hvor engasjert eksen er med sin nye familie. Da vi startet familie var han opptatt av seg selv og egne interesser, både å bruke tid og penger på det. Nå bruker han tid og penger på sin nye familie. Kjedelig at han ikke kunne investert mer i vår familie, men er jo godt han har lært og ikke gjør samme tabbe igjen. Vårt barn kommer til meg og forteller hvor mye tid far og stemor har for sine små, og at vårt barn føler seg utenfor og lite sett. Vårt barn er jo eldre, men sånn jeg ser det blir vårt barn tilsidesatt og etterlatt mye til seg selv/får for lite oppfølging og omsorg. Hvis du spør stemor så kan hun ha en helt annen oppfatning, kanskje vil hun si at feriene styres alltid av meg, (fordi min jobb er lite fleksibel), at faren bruker for mye tid eller tar mer hensyn til sitt første barn osv. Altså har dette ingenting med hvilken verdi de ulike barna har, men at man best ser situasjon utifra sine egne barns interesser. Anonymkode: 3b9a3...cdb 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette kommer an på hvem du spør. Bare for å ta vårt tilfelle som eksempel. Jeg har reagert på hvor engasjert eksen er med sin nye familie. Da vi startet familie var han opptatt av seg selv og egne interesser, både å bruke tid og penger på det. Nå bruker han tid og penger på sin nye familie. Kjedelig at han ikke kunne investert mer i vår familie, men er jo godt han har lært og ikke gjør samme tabbe igjen. Vårt barn kommer til meg og forteller hvor mye tid far og stemor har for sine små, og at vårt barn føler seg utenfor og lite sett. Vårt barn er jo eldre, men sånn jeg ser det blir vårt barn tilsidesatt og etterlatt mye til seg selv/får for lite oppfølging og omsorg. Hvis du spør stemor så kan hun ha en helt annen oppfatning, kanskje vil hun si at feriene styres alltid av meg, (fordi min jobb er lite fleksibel), at faren bruker for mye tid eller tar mer hensyn til sitt første barn osv. Altså har dette ingenting med hvilken verdi de ulike barna har, men at man best ser situasjon utifra sine egne barns interesser. Anonymkode: 3b9a3...cdb Dette er nok et av de beste svarene jeg har sett her inne i en slik diskusjon. Du har veldig rett når du sier, det kommer an på hvem du spør. Enten det er ny kone, nye barn, barn fra tidligere ex kone osv. Spør du barna fra første ekteskap, så har de sin oppfatning og ofte føler de seg tilsidesatt i forhold til de andre barna. Spør du nye barna, så føler de at de andre får mer oppmerksomhet enn dem. For en ting har jeg lært av mine egne barn til tross for at de hadde begge foreldrene hos seg, så er det at de synes de andre søsknene fikk mer oppmerksomhet enn dem selv. Dette er noe barn føler enten det er slik eller ikke. Ofte fordi de ikke forstår helheten eller har et voksent følelsesliv og lever litt mer her og nå. Uansett så er vi alle nærmest oss selv og de nærmeste. Ex vil alltid sette sine egne barn først, og de vil alltid mene at hvis barna føler seg tilsidesatt så er det nok slik. Spør du ny kona, vil du få en helt annen versjon av saken, og hun vil garantert ha en helt annen oppfatning av hvem som får og hvem som ikke får mest. Hvor mange tråder har vi ikke lest om hvor mye oppmerksomhet far gir til barna fra forrige ekteskap og hvor lite han gir til de nye barna. Og slik kan vi holde på, fordi vi alle ser det på vår egen måte og ut i fra våre egen oppfatning av situasjonen. Vi vil alle ha noe av hverandre i en familie og vi er alltid litt på vakt for om noen andre får mer. Dette ligger i oss, og spesielt i barn er denne rettferdighetssansen tydelig. Så hva er egentlig sannheten? Hvem er det som får mer og hvem er det som får mindre? Er det slik at barna fra første ekteskap virkelig får mer eller mindre oppmerksomhet? Er det slik at ex styrer for mye og ødelegger for nye familie og barn, er nykona/stemor virkelig så ille som de blir fremstilt? Hvem eier sannheten her? Det viktigste er at alle blir hørt tror jeg, og at ingen faktisk eier sannheten. Anonymkode: b7c63...c54 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå