Gå til innhold

Når kan katten ut alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en katt som er født i midten av desember 2017, dvs at den nå er litt over 5 måneder. Katten har vært med en stund ute i bånd og dette går veldig fint, av og til har han stått i bånd alene også når vi er i nærheten. Vi har forsøkt å slippe han så vidt et par ganger, løper da rett over til naboen for å utforske garasjen. Ellers kan jeg opplyse om at katten er veldig sosial og trygg. Ble kastrert for ca. 3 uker siden. 

Når kan den være ute alene egentlig? Vi bor i et boligstrøk, noe trafikk er det men ingen riksvei. 

Anonymkode: e5c7f...842

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet minst 2 måneder til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Den har ikke utviklet stedsans før den er nærmere året. Så det er sltfor tidlig å la den være ute alene.

Anonymkode: 3bd98...925

• Liker 5
Skrevet (endret)

Har du forresten kastrert den? For det er første bud, så ville jeg anbefalt å chippe den.

glem det så det var gjort, men uansett anbefaler jeg å chipe den

Endret av PaN
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den har ikke utviklet stedsans før den er nærmere året. Så det er sltfor tidlig å la den være ute alene.

Anonymkode: 3bd98...925

Pusen vår fant nå fram hjem i 5 mnd alder. Og før det også. 

Anonymkode: 9fe0d...dc6

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer flaks, plutselig blir den skremt og finner ikke tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Virket ikke som det var flaks bare, nei. Men deg om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at det er lurt selv om det gikk bra. De fleste katter som blir borte er unge, ukastrerte katter.

Anonymkode: d173a...2b4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til den var MINST 7 mnd gammel, helst litt lenger å. Stedssansen må få tid til å utvikle seg, å når de er så unge er det ikke alltid at de tenker over farer å kan derfor havne i skumle situasjoner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at det er lurt selv om det gikk bra. De fleste katter som blir borte er unge, ukastrerte katter.

Det er bare helt sjukt at katter ikke skal kunne gå alene før ca 1 år. Hsdde planer om å vente til anbefalt alder, men det er da helt håpløst. Med gradvis tilnærming og med oss som passet på så var pusen ute så og si alene gamske lenge før 1 år. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste veterinærer og kattefolk sier: Fra ca. 8 måneder og frem mot 1 år. 

Siden katten din allerede har vært ute i bånd, har den nok allerede lært seg litt. Derfor mener jeg at å gå ut helt alene rundt 8 måneder bør være bra. Og i mellomtiden: Vær ute med den så ofte som mulig, men pass på den! 

Anonymkode: 9706d...629

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare helt sjukt at katter ikke skal kunne gå alene før ca 1 år. Hsdde planer om å vente til anbefalt alder, men det er da helt håpløst. Med gradvis tilnærming og med oss som passet på så var pusen ute så og si alene gamske lenge før 1 år. 

Hva er det som er håpløst med å ha den inne til den er gammel nok? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, PussLe skrev:

Har du forresten kastrert den? For det er første bud, så ville jeg anbefalt å chippe den.

glem det så det var gjort, men uansett anbefaler jeg å chipe den

Den er chippet

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er chippet

:)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er håpløst med å ha den inne til den er gammel nok? 

Ødela leiligheta, mye energi og mjauet på døra og ville ut selv. 

Skrevet

Når den kan passe på seg selv og finner veien hjem. Det må også være passe varmt ute. Man må ha sterilisert den og fått microchippet den. Jeg tror man bør ta råd fra veterinærer som mener den må være godt over et halvt år gammel før man slipper den ut på egenhånd. 

AnonymBruker
Skrevet

VENT TIL DEN ER 1 ÅR FOR S! 

Anonymkode: 0e361...33f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ødela leiligheta, mye energi og mjauet på døra og ville ut selv. 

Gir man barn is til frokost fordi «de vil det» eller tar man ansvar å serverer skikkelig frokost? Det er ikke dyret som bestemmer sånne ting. Å at den har mye energi burde dere vite, det var en kattunge, en baby. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Tøytigern skrev:

Når den kan passe på seg selv og finner veien hjem. Det må også være passe varmt ute. Man må ha sterilisert den og fått microchippet den. Jeg tror man bør ta råd fra veterinærer som mener den må være godt over et halvt år gammel før man slipper den ut på egenhånd. 

Ja jeg kan liksom ikke husket at vi ventet så lenge som 8-12 måneder når vi hadde katt tidligere..katten er chippet, kastrert og vil få halsbånd med navn/tlf - og det er jo sommer..Skal ikke slippe den ut riktig enda , men han er jo kjempeglad i å være ute og han er jo med ut i bånd flere ganger hver dag og han storkoser seg. 

Skrevet

Fortsett gjerne å ta den ut slik du gjør en liten stund til. Bjarne O. Braastad, en av Norges fremste ekspeter på katter, sier også at om katten holdes inne til den er ett år så er det ikke rare stedssansen den utvikler. Den må jo utvikles, sammen med motorikken, nettopp ved å være ute.

Jeg synes dere har gjort det kjempefint til nå, og ville fortsatt sånn en måned og to til. Så kan du f.eks når det er varmt ute ha døren oppe og la katten gå ut alene i eget tempo mens du følger med. Ikke la den være lenge ute alene i begynnelsen, gå ut og hent den inn igjen etter noen minutter. Så øker du gradvis tiden katten er ute, mens du følger med på den. :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...