Gå til innhold

Hvordan få hunden til å gå pent i bånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en chihuahua på 11 mnd, og jeg synes ikke hun er så fryktelig flink til å gå i bånd. Hun er veldig opptatt av å snuse med en gang vi begynner å gå tur. Hun snuser kanskje i 10 minutter før vi kan gå vanlig og så snuser hun mye igjen. Jeg vet at man skal la hunden få snuse, men jeg synes hun snuser mer enn hun går tur..

Og så blir hun veldig opptatt av folk når vi går tur. Hun vil hilse på alle som går forbi, men jeg synes det er litt irriterende egentlig. Prøver å dra henne til meg og snakke til henne at hun må komme, men hun er litt uinteressert i hva jeg sier der og da.

Tips?

Anonymkode: 5e5b3...9d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunden din forstår ikke norsk, så det er ikke særlig overraskende at hun ikke kommer av at du sier det til henne :) Prøv i størst mulig grad å unngå å dra i båndet, da dette skaper ubehag for hunden. Det du må gjøre er å endre assosiasjonene hennes til folk som går forbi fra "dette er noe spennende jeg har lyst til å undersøke eller hilse på" til "det er mye gøyere å gå tur med mamma, så det vil jeg heller gjøre". Når du ser at det kommer noen i avstanden, få oppmerksomheten hennes før de kommer nærme nok til at hun reagerer. Tren gjerne inn en kommando for øyekontakt med henne, og gjør deg selv mer spennende enn de som passerer, helt til de har kommet langt nok til at hun ikke lenger reagerer. 

Når det gjelder snusingen så er det helt normalt. Det er slik hunder får mest mulig ut av turen! Jeg synes helt ærlig synd på hunder som aldri får lov til å stoppe og snuse på tur. Så klart er det enkelte ganger man må bevege på seg, men i prinsippet synes jeg hunder bør på snuse så mye som de ønsker. For å lære henne å gå videre bruker du i grunn samme prinsipp som over - gjør det å gå tur med deg til noe mer givende for henne enn å snuse. Bruk godbiter eller en leke til å begynne med, belønn mye og tren gjerne inn en kommando for når du vil at hun skal gå med deg. 

Anonymkode: e5c8d...31d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2018 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Hunden din forstår ikke norsk, så det er ikke særlig overraskende at hun ikke kommer av at du sier det til henne :) Prøv i størst mulig grad å unngå å dra i båndet, da dette skaper ubehag for hunden. Det du må gjøre er å endre assosiasjonene hennes til folk som går forbi fra "dette er noe spennende jeg har lyst til å undersøke eller hilse på" til "det er mye gøyere å gå tur med mamma, så det vil jeg heller gjøre". Når du ser at det kommer noen i avstanden, få oppmerksomheten hennes før de kommer nærme nok til at hun reagerer. Tren gjerne inn en kommando for øyekontakt med henne, og gjør deg selv mer spennende enn de som passerer, helt til de har kommet langt nok til at hun ikke lenger reagerer. 

Når det gjelder snusingen så er det helt normalt. Det er slik hunder får mest mulig ut av turen! Jeg synes helt ærlig synd på hunder som aldri får lov til å stoppe og snuse på tur. Så klart er det enkelte ganger man må bevege på seg, men i prinsippet synes jeg hunder bør på snuse så mye som de ønsker. For å lære henne å gå videre bruker du i grunn samme prinsipp som over - gjør det å gå tur med deg til noe mer givende for henne enn å snuse. Bruk godbiter eller en leke til å begynne med, belønn mye og tren gjerne inn en kommando for når du vil at hun skal gå med deg. 

Anonymkode: e5c8d...31d

Hun forstår jo hva "kom hit" betyr, men hun bryr seg mindre om det når vi er ute på tur.. Hvordan får jeg henne til å synes jeg er mer spennende enn folk som går forbi osv?

Men tusen takk for tipsene, skal absolutt la henne få snuse:-) Men skal ta med meg godbiter også! 

Anonymkode: 5e5b3...9d9

Skrevet

Jeg tenker at hun må få lov til å snuse så lenge hun ikke trekker mye i båndet. 

Folk er jo kjempespennende. Hvilken belønning har du når du sier "kom"? Hvis hun ikke har en forventning om at hun får gode godbiter av deg, hva skal da være hennes motivasjon for å heller komme til deg enn å løpe bort til folk?

Begynn å ta med deg godbiter på tur. Stopp ofte på tur og tren kontakt. Hver gang hun ser deg i øynene, si "bra!" og gi en godbit. Gjenta flere ganger. Start gjerne med å trene dette inne sånn at hun vet hva det handler om før du tar det med ut. Det beste er frivillig kontakt, dvs at du ikke skal rope/lokke/be henne om å sitte osv. Du bare stiller deg opp og når hun ser på deg, si "bra" og gi godbit.

Når det da kommer folk som hun vil hilse på, gå litt ut av veien sånn at du får større avstand til de som passerer, stopp og tren kontakt. Får du ikke kontakt og hun drar ut i båndet etter de som går forbi, så er avstanden for kort. Evt også godbitene for dårlige eller hun har ikke helt forståelsen av kontakttrening enda. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...