Gå til innhold

Jeg kjøpte ett hus i 2015 uten boligsalgsrapport

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle gulvene i huset er skeive.Det er ett hus fra1966 Er det vanlig at huset er litt skeivt? Jeg har bodd i boligen i 3 år . Jeg bor i borettslag. .andel.I kjelleren ser jeg at muren har flyttet seg.Det er et vindu i krypkjelleren og det er også skeivt.

Anonymkode: 14281...41b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det overrasker meg ikke at et hus fra 1966 er litt skeivt. Spesielt ikke hvis du kan se at muren har flyttet på seg. Hva så? Hvis du lurer på husets tilstand kan du jo få befaring av en takstmann

Anonymkode: 31b41...78f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle gulvene i huset er skeive.Det er ett hus fra1966 Er det vanlig at huset er litt skeivt? Jeg har bodd i boligen i 3 år . Jeg bor i borettslag. .andel.I kjelleren ser jeg at muren har flyttet seg.Det er et vindu i krypkjelleren og det er også skeivt.

Alle disse tingene kunne du oppdaget på visning. Tingene er en del av det som står på sjekklisten for visning. Så her har du brukt lang, altfor lang tid til å kunne kreve noe. Er huset så dårlig at det kan rase? Ala Ladegårdsgaten i Bergen? Så får du vurdere om du skal gå i gang medmå få kjøpet hevet, elelr selge og flytte. 

Noen av oss skyr gamle hus som pesten, nettopp for å unngå problemer i gamle hus.

Anonymkode: f5f68...635

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

er det vanlig boligsalgsrapport på borettslag?

Anonymkode: f281d...042

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis en takstmann skal komme å se på huset.Så koster vel det fort 10 000 kr?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis en takstmann skal komme å se på huset.Så koster vel det fort 10 000 kr?

Nja vi betalte 4000 nettopp 😊

Anonymkode: 275db...379

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er det vanlig boligsalgsrapport på borettslag?

Anonymkode: f281d...042

Det er vanlig å få boligsalgsrapport ved alle huskjøp i Norge. Man MÅ sette seg inn i alle delene av den. Lese NØYE, se over hva som er TG1,TG2 og TG3 - dette er begreper du må vite om skal du kjøpe hus/leilighet. 

Anonymkode: 103cf...8ba

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja vi betalte 4000 nettopp 😊

Anonymkode: 275db...379

Hvem var det hos som er så rimelige?

AnonymBruker
Skrevet

4000 kr Hva var inkludert i den prisen?

Skrevet

Jeg tror jeg betalte rundt 5000 for takstmann sist. Men hva vil du ha han der for? Ting som var åpenbare på visning må du sjekke selv, feks skeiv mur i kjeller. I et hus fra 1966 må man nesten regne med at ting er litt skeivt. Takstmannen kan feks hjelpe med å måle fukt i vegger. Han sjekker også opp i gulv, gjerne ved å trille en liten ball over det for å se om den drar en vei.

AnonymBruker
Skrevet

Husk nå for all del at det er stor forskjell på megler som kommer og gir en verditakst, og en sertifisert takstmann som ser på bygningens konstruksjon.. med dertil store prisforskjeller. 

Det har i deler av landet ikke vært vanlig med boligsalgsrapport som angir TG-feil ved kjøp/salg av andelsleiligheter. Mulig det har endret seg de siste årene, men på begynnelsen av 2000-tallet var det iallefall ikke vanlig eller påkrevd. 

Anonymkode: 59c96...d1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...