AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #1 Skrevet 8. mai 2018 Jeg merker folk ofte kaller mennesker som er negative til innvandring og folk som ikke "liker" muslimer for rasister. Dette har jo ikke noe med rase å gjøre, det har med religion og levemåte. Anonymkode: d460d...f44 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #3 Skrevet 8. mai 2018 Tja, en del bruker jo ordet islamofobi. Jeg synes ikke det er spesielt dekkende idet en fobi vel egentlig handler mest om frykt. Men det virker å ha blitt en slags samlebetegnelse på de som oppriktig er redde, de som bare er kjipe og hatefulle og de som er svært skeptiske til islams doktriner på fornuftig grunnlag. Så kan man selvfølgelig også trekke opp et skille mellom det å mislike islam (som religion) og muslimer også, men det virker på meg om om islamofobi brukes om begge deler. På engelsk beskrives f.eks. en del politiske partier som bruker islam som fiende i sin retorikk som "anti-islam". Man kan forsåvidt bruke det på norsk også uten at noen vil bli forvirret av det, men det er et vanligere begrep på engelsk enn norsk. Anonymkode: 44c73...610 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #4 Skrevet 8. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Allergi? Anonymkode: 6a617...96f Sorry, jeg leste feil Anonymkode: 6a617...96f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2018 #5 Skrevet 8. mai 2018 Det har også mye med uvitenhet å gjøre. Å mislike alle muslimer er nærmest en moteting, basert på fremmedfrykt, og noe utplukk av ting man har hørt om noen muslimer og noen muslimske kulturer. Å si at man ikke liker muslimer er omtrent det samme som å si "Jeg liker ikke europeere!" Mennesker som er fra muslimske land er like ulike som det. Da er det mer intelligent å lese seg litt opp og si "Jeg liker ikke konservativ islam!", "Jeg liker ikke sharia!", "Jeg er uenig i..." Mange som sier til meg at de ikke liker muslimer har ikke peiling på noe. De har bare lest noe i avisen, eller de har hørt på andre like uvitende hatere, og så har de konkludert. Basert kun på fremmedfrykt, og at det liksom er lov å hate muslimer nå. Slik det har vært lov å hate tatere og jøder tidligere... på samme grunnlag. Anonymkode: 1ac2a...4b7 7
Gjest Overrasket Skrevet 8. mai 2018 #7 Skrevet 8. mai 2018 Rasisme-begrepet er i modere tid utvidet til å omfatte diskriminering basert på religiøs eller kulturell tilhørighet. Så misliker du alle muslimer fordi de er muslimer er du rett og slett rasist.
bopera Skrevet 8. mai 2018 #8 Skrevet 8. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Allergi? Anonymkode: 6a617...96f Hahaha, leste du også muslinger med en gang, kanskje..? 1
SoWhat? Skrevet 8. mai 2018 #9 Skrevet 8. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker folk ofte kaller mennesker som er negative til innvandring og folk som ikke "liker" muslimer for rasister. Dette har jo ikke noe med rase å gjøre, det har med religion og levemåte. Anonymkode: d460d...f44 Med religion og levemåte? Da er du kulturell rasist. Alle muslimer er jo heelt like
Klossmajor Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 10 timer siden, SoWhat? skrev: Med religion og levemåte? Da er du kulturell rasist. Alle muslimer er jo heelt like Å mene at en kultur eller religion er overlegen en annen kan betraktes som sjåvinisme, men gir ikke grunnlag for anklager om rasisme. I motsetning til sjåvinisme omfatter ikke rasisme kultur og religion. Muslimer kan sies å være like i den forstand at de betrakter innholdet i koranen som sannferdig. 2
Klossmajor Skrevet 9. mai 2018 #12 Skrevet 9. mai 2018 10 timer siden, DominantHr skrev: Xenofob. En forutsetning for xenofobi, dvs fremmedfrykt på norsk, er at det man frykter er fremmed. Hvis noe man misliker ikke er fremmed for en, kan umulig fremmedfrykt være et dekkende begrep. Det er ikke gitt at en som misliker muslimer på bakgrunn av deres bekjennelse til ideene islam består av, ikke har god kjennskap til islam. 3
Trikken Skrevet 9. mai 2018 #13 Skrevet 9. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker folk ofte kaller mennesker som er negative til innvandring og folk som ikke "liker" muslimer for rasister. Dette har jo ikke noe med rase å gjøre, det har med religion og levemåte. Anonymkode: d460d...f44 Fordomsfull 3
Klossmajor Skrevet 9. mai 2018 #14 Skrevet 9. mai 2018 Innenfor gruppen som ikke liker muslimer, eller hvilken som helst annen gruppe, kan det være et ganske stort spenn da. Alt fra de som er skeptiske til de som er direkte fiendtlige. Nyansene bør jo også gjenspeiles i begrepene man bruker om disse. Kanskje har ikke språket ett enkelt uttrykk som evner gruppere alle tilstrekkelig. 2
Gjest Carressa Skrevet 9. mai 2018 #15 Skrevet 9. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg merker folk ofte kaller mennesker som er negative til innvandring og folk som ikke "liker" muslimer for rasister. Dette har jo ikke noe med rase å gjøre, det har med religion og levemåte. Anonymkode: d460d...f44 Det heter rasisme eller nyrasisme.
Klossmajor Skrevet 9. mai 2018 #16 Skrevet 9. mai 2018 Akkurat nå, Carressa skrev: Det heter rasisme eller nyrasisme. Innholdet i begrepene rasisme og nyrasisme er egentlig ikke det samme. Nyrasisme er langt ifra noe allmenngyldig uttrykk heller. Ikke bare er det upresist fordi det skaper forvirring rundt rasismebegrepet, men det er også overflødig ettersom innholdet i nyrasisme er synonymt med det allerede etablerte ordet sjåvinisme. 2
Klossmajor Skrevet 9. mai 2018 #17 Skrevet 9. mai 2018 19 minutter siden, Trikken skrev: Fordomsfull Hvis noen misliker bestemte personer på bakgrunn av at de ikke liker visse ideer de forfekter, gir ikke det grunnlag for å anklage dem for å være fordomsfulle. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2018 #19 Skrevet 9. mai 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har også mye med uvitenhet å gjøre. Å mislike alle muslimer er nærmest en moteting, basert på fremmedfrykt, og noe utplukk av ting man har hørt om noen muslimer og noen muslimske kulturer. Å si at man ikke liker muslimer er omtrent det samme som å si "Jeg liker ikke europeere!" Mennesker som er fra muslimske land er like ulike som det. Da er det mer intelligent å lese seg litt opp og si "Jeg liker ikke konservativ islam!", "Jeg liker ikke sharia!", "Jeg er uenig i..." Mange som sier til meg at de ikke liker muslimer har ikke peiling på noe. De har bare lest noe i avisen, eller de har hørt på andre like uvitende hatere, og så har de konkludert. Basert kun på fremmedfrykt, og at det liksom er lov å hate muslimer nå. Slik det har vært lov å hate tatere og jøder tidligere... på samme grunnlag. Anonymkode: 1ac2a...4b7 Det heter "kjentfrykt". Og nei, muslimer (religion) er ikke det samme som europeere (folk). Historisk og i nåtid; jo større antall muslimer jo verre blir samfunnet å leve i. Mer kriminalitet, mindre frihet, mindre nyvinninger osv osv. Så lenge muslimer er i et stort mindretall, så er det ikke noe problem. Anonymkode: c2fed...7f2 1
Gjest Carressa Skrevet 9. mai 2018 #20 Skrevet 9. mai 2018 3 minutter siden, Klossmajor skrev: Innholdet i begrepene rasisme og nyrasisme er egentlig ikke det samme. Nyrasisme er langt ifra noe allmenngyldig uttrykk heller. Ikke bare er det upresist fordi det skaper forvirring rundt rasismebegrepet, men det er også overflødig ettersom innholdet i nyrasisme er synonymt med det allerede etablerte ordet sjåvinisme. Mange vil ikke godta at ordet rasisme er i endring, derfor skrev jeg begge. Jeg synes nyrasisme er et bedre ord, selv om du har rett i at det er synonymt med sjåvinisme. Det ligger en mye større tyngde bak (ny)rasisme enn sjåvinisme, og for å få bukt med all hverdagsrasismen eller minirasismen eller hva vi nå skal kalle det så er det tyngde vi trenger. Folk må innse at det de driver med faktisk er rasisme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå