Gå til innhold

Kjøpe en liten leilighet (mor og barn), betale bare renter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg er uventet gravid, hun er midt mellom vg. skole og universitet, ingen jobb.

Hun kommer jo til å få noen stønader og skal melde seg opp på diverse fag for å få studlelån som så blir omgjort til stipend pga graviditet/fødsel.

Mitt spørsmål: hun vurderer å kjøpe en liten lelighet og kun betale renter, ikke på selve lånet. Om noen år selger hun, og da vil hun pga økt verdi av boligen likevel gå i pluss, på tross av at hun ikke har betalt annet enn renter på lånet.

Er dette virkelig riktig? Og er det lurt ? Er det ikke bedre å leie og søke om bostøtte f.eks hos NAV?

Anonymkode: befa3...c2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun snakket med banken? Høres ikke ut som at hun er i en livssituasjon hvor hun vil få lån.

Anonymkode: 4c851...d99

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulighet for å avdragsfrihet på boliglån ja.

Men utfra hva du beskriver om henne, så tviler jeg på at hun i det hele tatt får lån.

Anonymkode: e17fa...5f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har hun snakket med banken? Høres ikke ut som at hun er i en livssituasjon hvor hun vil få lån.

Anonymkode: 4c851...d99

Hun sier at foreldrene kan låne på huset sitt ... men at de ikke vil betale selve lånet, det må være hennes lån, en slags privat avtale mellom henne og foreldrene.

Foreldrene har fint hus så det tror jeg nok stemmer. (Men det jeg ikke skjønner; er det ikke mer lønnsomt for både henne og foreldrene om de tar opp lån på huset og bruker pengene heller til f.eks å innrede en liten utleieleilighet (er et hus på 2 etasjer, foreldrene bor egentlig bare i den ene etasjen). Da kan hun leie, få bostøtte, huset øker i verdi og senere i livet vil hun jo uansett arve huset. Hun er enebarn).

TS

AnonymBruker
Skrevet

Banker kan gå med på dette for en kort periode, så det er mulig ja. Samboer gjorde dette på leiligheten vi bodde i tidligere. Men bankene har blitt strengere siden da, så det spørs om hun i det hele tatt får lån, men dersom foreldrene stiller som kausjonister så er det mulig hun får lån ja. 

Anonymkode: 2ee1a...423

• Liker 4
Skrevet

Hun får nok ikke lån. Det er det ene. Det andre er at muligheten for å kun betale renter avskaffa. Det ble det i fjor, om det ikke var året før.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mitt spørsmål: hun vurderer å kjøpe en liten lelighet og kun betale renter, ikke på selve lånet. Om noen år selger hun, og da vil hun pga økt verdi av boligen likevel gå i pluss, på tross av at hun ikke har betalt annet enn renter på lånet.

Det vil jo i tilfelle være ren gambling, verdien på boligen kan like gjerne synke, spesielt om du ikke gjør noe dyrt vedlikehold.

I tillegg har du dokumentavgift, utgifter til megler, gebyrer til banken 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Nå husker jeg ikje helt tallet, men du må ha mer enn 15% ek for å få avdragsfrihet. Kan godt hende det går, men da må foreldrene hjelpe masse.

Endret av Puny
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo ikke vite at verdien på boligen går opp. Og lånet burde stå på hennes navn, og ikke foreldrene, for da kan hun få bostøtte. Jeg som er alene med barn, og har boutgifter på 8000 kr, får 3000 kr i bostøtte i måneden. Det er mye penger, da man har lite penger.

Jeg har noe som heter flexi lån, det vil si at alt jeg betaler i bidrag, kan jeg ta ut og bruke. Men for å få dette, måtte jeg ha 50% av kjøpesummen selv. 

Anonymkode: 438cf...d37

• Liker 1
Skrevet

Ganske kjipt hvis boligmarkedet skulle snu... Det blir ren gambling, så bra hun er enearving ;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en god ide.

Anonymkode: a4b57...962

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Har hun egenkapital på 15% av den lille leiglighetens verdi?

Har hun inntekt, slik at lånet ikke overstiger 5x inntekten hennes?

Kan banken være sikre på at boligen vil stige i verdi slik at de ikke taper penger?

Jeg vill eanbefalt å søke om startlån fra husbanken. Hun får sannsynligvis ikke det heller, men det er jo verdt å søke.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en veldig dårlig ide, med tanke på at boliprisene er forventet å holde seg uendret eller synke de nærmeste årene. Det eneste unntaket er om venninnen din er i stand til å pusse opp et oppussingsobjekt selv (uten håndverkere), samtidig som hun har et spedbarn.

Anonymkode: ae84b...dfd

• Liker 5
Skrevet

Får hun lån, er det vel ikke så dårlig ide. Spørs jo hvor hun kjøper og standard så klart, men vanligvis burde det gå greit. Hun kaster jo ikke noe flere penger ut av vinduet, enn om hun leier og betaler til andre.... 

Når det er sagt, hadde jeg vel aldri turt gjøre det selv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun virker ikke spesielt smart. Når hun bare betaler renter må hun selge for mer enn hun kjøpte den bare for å gå i null. Det er lite realistisk i dagens boligmarked. Enda mindre realistisk av henne å tro at hun skal tjene penger på det og ganske ondskapsfullt av henne at det blir foreldrene som taper de pengene i praksis. 

Anonymkode: 13df2...88b

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er alene med et barn, har lav inntekt og liten formue. Burde du da drive med boligspekulasjon eller andre belånte  høyrisiko investeringer?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg er uventet gravid, hun er midt mellom vg. skole og universitet, ingen jobb.

Hun kommer jo til å få noen stønader og skal melde seg opp på diverse fag for å få studlelån som så blir omgjort til stipend pga graviditet/fødsel.

Er dette virkelig riktig? Og er det lurt ? Er det ikke bedre å leie og søke om bostøtte f.eks hos NAV?

Har hun veldig mye egenkapital og veldig god sikkerhet for et lån, så kan hun få et lån der hun bare netaler renter. Det kan jeg også få ved kjøp av ny bolig med en sikkerhet i boligen på over 60 %/ rikeilig innestående i frisk kapital. 

Ingen vet hvilken utvikling boligmarkedet får fremover. Går prisene ned slik de gjorde i 2008 eller deromkring så har ikke din venninne økning i sin egenkapital men kan gå med dundrende tap slik mange gjorde på 1990 tallet. 

Så om din venninne får en slik løsning er heller usikkert enn sikkert. Hun kan jo snakke med kommunen sin om bolig eller lån til bolig. 

Anonymkode: 98a2f...a52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som en veldig dårlig ide, med tanke på at boliprisene er forventet å holde seg uendret eller synke de nærmeste årene. Det eneste unntaket er om venninnen din er i stand til å pusse opp et oppussingsobjekt selv (uten håndverkere), samtidig som hun har et spedbarn.

Jeg gjorde faktisk akkurat dette da jeg ble uplanlagt gravid og var alene (var vel egentlig i en veldig like situasjon som venninnen til TS, men eldre), jeg pusset opp mens jeg var i permisjon, pappa sto som medlåntaker. Jeg var heldig og tjente godt på leiligheten, jeg har fortsatt å kjøpe/pusse opp/selge og har veldig lite gjeld igjen, men det er jo selvfølgelig ren gambling, jeg har hatt masse flaks. Tror eneste muligheten er at foreldrene låner opp på sitt hus med flexilån og låner pengene videre til datteren til EK, og så låner hun resten i banken (som neppe blir mye med den bakgrunnen, kanskje Husbanken heller) og betaler rentene på det hele (men med hvilke penger på sikt?). Ideen om å lage utleiedel i huset til foreldrene var nok sikrere i hvert fall.

Anonymkode: 19bd8...608

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

Hvis du er alene med et barn, har lav inntekt og liten formue. Burde du da drive med boligspekulasjon eller andre belånte  høyrisiko investeringer?

Nå er vel det å investere i bolig en av de sikreste investeringene man gjør, bortsett fra høyrentekonto. Aksjemarkedet er jo mye mer ustabilt. Når hun i tillegg uansett trenger et sted å bo så er jo ikke dette bare en "investering" heller. 

Alternativet hennes er jo heller ikke så lukurativt. Leie noe og betale ned på andres lån isteden. 

Anonymkode: b9918...423

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er vel det å investere i bolig en av de sikreste investeringene man gjør, bortsett fra høyrentekonto.

Anonymkode: b9918...423

Prøv å fortelle dette til alle de som tidligere har tapt penger på å kjøpe førstegangsbolig rett før boligbobla sprakk. Det dreier seg om ganske mange nordmenn, og for en stor del mennesker med jobb og fast inntekt. At boligprisene de siste ti årene har steget, betyr ikke at det fortsetter sånn til evig tid.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...